728 x 90

ظریف: ترامپ در این ۴سال تحریم‌هایی را تحمیل کرده که حتی اگر آمریکا به‌برجام برگردد این تحریم‌ها کماکان باقی می‌ماند

جواد ظریف وزیر خارجه رژیم ایران
جواد ظریف وزیر خارجه رژیم ایران

ظریف در مصاحبه با سایت خامنه‌ای: ترامپ در این ۴سال تحریم‌هایی را تحمیل کرده که حتی اگر آمریکا به برجام برگردد این تحریم‌ها کماکان باقی می‌ماند چون تحت عنوان تروریسم است

 

سوال: چرا غربی‌ها مشخصاً دولت آمریکا موظفند همه تحریم‌ها علیه ملت ایران را بردارند؟ و چرا برچیده شدن تحریم‌ها بر بازگشت آمریکا به برجام اولویت دارد؟

ظریف: آقای ترامپ در این چهار سال تلاش کرده که برجام را از محتوا تهی بکنه و در واقع تحریم‌های را تحمیل بکنه که حتی اگر به برجام آمریکا برگرده اون تحریم‌ها کماکان باقی بماند مثلاً این‌که بانک مرکزی ما وزارت نفت ما رو از عنوان هسته‌یی خارج کرده تحت عنوان به‌قول خودشان تروریسم تحریم کرده و لذا اصلاً حتی عناوین و به‌قول خودشون دزیگنیشن ها را عوض کردند نحوه انتصاب تحریم‌ها را عوض کردند لذا همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند البته مقام معظم رهبری یک نکته را بارها فرمودند که حرفهای خصوصی و علنی ایشون یکی هست همین فرمایشات را ایشان به ما هم کرده بودند و ما هم بر اساس آگاهی که از دیدگاه ایشان داشتیم از مدتها قبل اعلام کردیم که آنچه که بایدآمریکا انجام بده انجام وظیفه‌هایی است که چهار سال از آن تخطی کرده اول از همه باید اون کار را انجام بدهد

موضوع بازگشت آمریکا به برجام همان‌طوری که حضرت آقا هم فرمودند ثانوی است موضوع اصلی این هست که شرایط روابط اقتصادی ما با دنیا عادی بشود اگر شما به برجام نگاه کنید اگر به قطعنامه ۲۲۳۱ نگاه بکنید تعهدی که اونجا وجود داشته در واقع عادی‌سازی روابط اقتصادی ایران با دنیا بوده که به‌دلیل تحریم‌های آمریکا به‌دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا و به‌دلیل تبعیت بسیاری از آمریکا بدون هیچ منطق قانونی غیرعادی شده بود و در این ۴سال هم با فشارهایی که ترامپ آورد این وضعیت ادامه پیدا کرد. (تلویزیون شبکه یک رژیم۱۲ بهمن)

 

روزنامهٔ حکومتی اقتصادسرآمد۱۳بهمن نوشت: «برخلاف تصور رئیس‌جمهور و برخی مسئولان ارشد دولتی، بایدن نمی‌تواند تمام تحریم‌های اعمال شده از سوی ترامپ پس از خروج از برجام را به‌راحتی لغو کند زیرا برخی از این تحریم‌ها مثل تحریم بانک مرکزی و شرکت ملی نفت با برچسب تروریستی، با استناد به قانون کاتسا شکل گرفته و بایدن اختیار لغو آن را ندارد».

 

روزنامهٔ حکومتی آرمان ۱۳بهمن نیز نوشت: «مسأله ایران و آمریکا برای بازگشت به برجام به نقطه‌ای رسیده است که هر یک از طرفین از طرف مقابل درخواست دارد که در ابتدا گامی بردارند. با این وجود شرط‌هایی که برای همدیگر وضع کرده‌اند نیز اندکی کار را سخت کرده است.

این خواسته‌ها این خطر را ایجاد می‌کند که در روابط دو کشور یک انجماد به‌وجود آید و این انجماد به طولانی‌تر شدن احیای برجام ختم خواهد شد و این امر به ضرر ایران است».

 

روزنامهٔ حکومتی ستارهٔ صبح ۱۳بهمن از قول فریدون مجلسی دیپلمات سابق باند روحانی نوشت: «برداشت غربی‌ها از قانون مصوب مجلس، عدم تمایل ایران به احیای برجام است طرف‌های برجام منتظر خواهند ماند تا ببینند که آیا ایران از برجام خارج می‌شود یا خیر در صورت خروج ایران از برجام، مکانیسم ماشه فعال و شش قطعنامه شورای امنیت بازمی‌گردند.

اگر نظام اعلام کند از برجام خارج می‌شویم، در آن صورت موضوع برجام منتفی است و خودبه‌خود و با حمایت کشورهای اروپایی، چین و روسیه، مکانیسم ماشه با اعلام خود ایران فعال خواهد شد و در نتیجه ایران مشمول همان ۶قطعنامه احمدی‌نژادی می‌کند که کشورمان را تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی معرفی می‌کند».

 

روزنامهٔ حکومتی رسالت ۱۳بهمن نوشت: «رئیس‌جمهور جدید آمریکا و اطرافیانش مانند «جیک سالیوان» و «بلینکن» معتقدند که باید نسبت به «استراتژی فشار حداکثری ترامپ» و اقداماتی که وی در دوران ریاست‌جمهوری خود در تقابل با ایران و برجام صورت داده، نگاهی «فرصت محور» داشت. دولت بایدن معتقد است که باید از طریق برگزاری مذاکرات موازی، که در یک همزمانی نسبی با یکدیگر قرار دارند، ایران را در همه ابعاد موشکی، منطقه‌یی و هسته‌یی محدود کرد.

بایدن معتقد است در استراتژی «فشار هوشمندانه»، «برجام دفرمه شده» به‌عنوان یک «سکوی پرتاب به سوی توافقات محدودکننده بعدی علیه ایران» اصالت دارد نه یک «نقطه پایان منازعه میان ایران و آمریکا».

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d3719faf-e0f2-490f-8f0c-6a31aa4da9bb"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات