728 x 90

ماریا فرناندا اسپینوزا، رئیس جدید مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد

ماریا فرناندا اسپینوزا
ماریا فرناندا اسپینوزا

ماریا فرناندا اسپینوزا، وزیر امور خارجه اکوادور به ریاست مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد برگزیده شد

نمایندگان ۱۹۳کشور عضو سازمان ملل با ۱۲۸رأی مثبت اسپینوزا را انتخاب کردند. رقیب وی ماری الیزابت فلورس؛ نماینده هندوراس در سازمان ملل‌متحد ۶۲رأی به‌دست آورد. اسپیونزا چهارمین زن در تاریخ ۷۳ساله این نهاد بین‌المللی است.

 

ریاست مجمع عمومی سازمان ملل از نظر وجهه و جایگاه جهانی از اهمیت زیادی برخوردار است چون کنترل بودجه سازمان ملل را برعهده دارد و معاهدات و هم‌چنین چندین قطعنامه را باید تصویب کند که اگر چه از نظر حقوقی الزام آور نیستند، اما به‌صورت کلی می‌توانند بر ایده‌های بین‌المللی اثر بگذارند.

 

اولین زنان در ریاست مجمع عمومی ملل متحد

به نوشته واشینگتن پست انتخاب یک زن برای ریاست مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۹۵۳ با انتخاب "ویجایا لاکشمی پاندیت"، خواهر جواهر لعل نهرو، نخست‌وزیر فقید هندوستان آغاز شد. پس از او "انجی الیزابس بروکز" از لیبریا در سال ۱۹۶۹ و سپس "شیخه راشد آل خلیفه" از بحرین در سال ۲۰۰۶ به این پست رسیدند.

 

نحوه انتخاب رئیس مجمع عمومی ملل متحد

بر اساس سنتی دیرینه، گروه‌های منطقه‌یی سازمان ملل کاندیدایی واحد را نامزد می‌کنند. اما در سال جاری میلادی، این روند برای نخستین بار از ۱۹۹۱ به رقابت گذاشته شد چون کشورهای آمریکای لاتین نتوانستند بر روی یک کاندیدا به تفاهم برسند.

برای نخستین بار در سال جاری میلادی، رئیس کنونی این مجمع میروسلاو لایکاک که وزیر امور خارجه اسلواکی است، تصمیم گرفته تا از روندی که آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل انتخاب کرده، پیروی کند.

 

او از هر دو کاندیدا در چهارم مه دعوت کرد تا در مقابل اعضای مجمع حاضر شوند و دیدگاههایشان را برای ریاست بگویند و به پرسش‌های دیپلوماتها و نمایندگان جامعه مدنی پاسخ دهند.

وزیر خارجه هندوراس گفت مسائل مربوط به کودکان اولویت کاری‌اش است و بر ضرورت امنیت جهان برای نسل‌های آتی و استفاده از گفتگو در سطوح مختلف جامعه به‌منظور بر قراری صلحی بادوام تأکید کرد.

وزیر خارجه اکوادور اما بر تحقق، مسئولیت‌پذیری و همکاری بیشتر سازمان ملل با مردم در سراسر جهان و متقاعد کردن آنها برای این همکاری و این‌که سازمان ملل به‌دنبال ارائه زندگی بهتر برای آنهاست، تأکید داشت.

 

آشنایی مختصر با ماریا فرناندا اسپینوزا

ماریا فرناندا اسپینوزا متولد ۷سپتامبر ۱۹۶۴ یک سیاستمدار و دیپلومات اکوادور است. او وزیر دفاع ملی اکوادور از ۲۸نوامبر ۲۰۱۲ تا ۲۳سپتامبر ۲۰۱۴ بود. او به‌عنوان وزیر امور خارجه نیز فعالیت کرده است. او هم‌چنین چندین پست دیگر را به عهده داشت. ماریا فرناندا اسپیونزا از اکتبر ۲۰۱۴ تا مه ۲۰۱۷ نماینده دائمی اکوادور در سازمان ملل‌متحد در ژنو بود و از سال ۲۰۰۸تا ۲۰۰۹نیز موقعیت مشابهی داشت. علاوه بر فعالیت سیاسی، او هم‌چنین یک شاعر و مقاله نویس است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4705452f-1c29-43ba-be3b-7256c5e4519f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات