728 x 90

رژیم اسد اجساد قربانیان حملات شیمیایی را به اماکن نامعلوم منتقل می‌کند

یکی از گورستانهای قربانیان رژیم اسد در سوریه
یکی از گورستانهای قربانیان رژیم اسد در سوریه

پایگاه خبری العربیه نوشت: پس از گذشت ۶ماه از کشته شدن سرلشکر احمد محمد حسینو، معاون دانشکده «جنگ شیمیایی» در ارتش بشار اسد که به‌صورت مشکوکی کشته شد، دستگاه امنیتی رژیم اسد، تحقیقات گسترده‌یی را با برخی از مسئولان کنونی و بازنشستگان سابق درباره گورستان «زملکا» در حومه دمشق شروع کرده است. این تحقیقات درباره حملات شیمیایی سال ۲۰۱۳در غوطه شرقی بوده است.

دستگاه امنیتی اسد دو گورستان در شهرهای «زملکا» و «عین ترما» که قربانیان حملات شیمیایی در آن دفن شده‌اند را محاصره کرده است.

به گزارش دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه، نظامیان اسد روز چهارشنبه وارد دو گورستان «زملکا» و «عین ترما» شده‌اند. دیدبان حقوق‌بشر سوریه به‌نقل از منابع خود گفت گمان می‌رود رژیم اسد با نبش‌قبر در این دو گورستان اجساد قربانیان را به مکانهای نامشخصی منتقل کرده باشد.

 

سابقه جنایت شیمیایی بشار اسد

لازم به ذکر است که رژیم اسد در ۲۱اوت ۲۰۱۳منطقه غوطه در استان ریف دمشق را هدف تهاجم شیمیایی قرار داد. اپوزیسیون دولت اسد آمار تلفات این حملات را بین ۳۲۲تا ۱۷۲۹نفر اعلام کرده است.

دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه، آمار قربانیان این تهاجم را دست کم ۳۲۲نفر می‌داند و افزوده است که ۴۶تن از رزمندگان اپوزیسیون نیز جزو قربانیان بوده‌اند.

رژیم اسد در ابتدا حملات شیمیایی را انکار کرد، و در پی آن گروه‌های مسلح اپوزیسیون را مسئول آن دانست.

 

ایالات متحده آمریکا، فرانسه، سوئد، انگلستان و ترکیه بر این باورند که رژیم اسد مسئول این حملات بوده‌است، در حالیکه روسیه و رژیم ایران ادعا می‌کنند گروه‌های رزمنده سوری عامل این حملات بوده‌اند.

 

فعالان حقوق‌بشر در دمشق گفتند رژیم اسد در ابتدا به بازرسان اجازه نداد تا برای تحقیق به منطقه مورد اصابت وارد شوند ولی سه روز بعد در تاریخ ۲۴اوت به آنها اجازه داده شد که در ۲۵اوت وارد منطقه مورد تهاجم شوند.

 

در ۲۶اوت بازرسان به بعضی از مناطق دسترسی پیدا کردند، اما بعد از گذشت ۹۰دقیقه مأموران اسد آنها را مجبور به بازگشت از محل کردند و بازرسان امکان دسترسی به شش منطقه اصلی را نیافتند.

 

شواهد کافی از تهاجم شیمیایی رژیم اسد

به نوشته «وال استریت ژورنال»، مقامات آمریکایی از بازرسان سازمان ملل خواستند که برگردند چون آمریکا شواهد کافی دارد که این تهاجم توسط رژیم اسد صورت گرفته است. این مقامات همچنین گفتند رژیم اسد سعی داشت با بمباران منطقه، شواهد را از بین ببرد.

 

شماری از پزشکان یک بیمارستان منطقه‌یی که بدن افراد کشته شده را بررسی و معاینه کرده بودند، گفتند که این افراد با گاز سمی و ضداعصاب معروف به «گاز سارین» که از نظر بین‌المللی ممنوع است، مورد حمله قرار گرفته‎اند.

 

رژیم اسد چندین بار مناطق تحت کنترل مخالفان را با استفاده از سلاح های شیمیایی مورد حمله قرار داده است. برای نمونه در آوریل سال ۲۰۱۷منطقه خان شیخون در استان ادلب را با بمبهای شیمیایی بمباران کرد.

 

بیشتر بخوانید

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ce765558-9dac-4192-bc9a-bee4e8fb0779"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات