728 x 90

رویترز: ایران به چه میزان به ساخت یک بمب اتمی نزدیک است؟

اتمی رژیم ایران
اتمی رژیم ایران

خبرگزاری رویترز روز سوم اسفند درباره فعالیت‌های اتمی رژیم ایران در مطلبی با عنوان «ایران به چه میزان به ساخت یک بمب اتمی نزدیک است؟» نوشت: بر اساس گزارش آخرین سه ماهه سال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های اتمی ایران که در ماه نوامبر چاپ شد، متخصصان به‌طور عام زمان گریز اتمی را در حدود سه تا شش هفته در نظر گرفته‌اند، اما می‌گویند که تسلیحاتی شدن آن بیشتر و حدود دو سال طول خواهد کشید.

در مطلب رویترز که به قلم فرانسیس مورفی تهیه شده است آمده است: به‌گفته دیپلماتها و تحلیلگران، تخمین دقیق زمان گریز اتمی یک علم دقیق نیست و حتی وقتی تحت یک توافق که باید نهایی و منتشر شود، این تخمین سخت‌تر می‌شود. اما تخمینهای اولیه کلی آنرا حدود شش ماه برآورد می‌کنند.

 

ذخیره‌سازی اورانیوم

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش نوامبر خود تخمین زد که ذخایر اورانیوم غنی شده تهران کمی کمتر از ۲.۵ (دو و نیم) تن است، که بیش از ۱۲برابر محدودیت ۲۰۲.۸ (دویست و دو و هشت دهم) کیلوگرمی تعیین شده توسط این توافق است، اما کمتر از بیش از پنج تنی است که قبل از توافق برجام در اختیار داشت.

گفتنی است که اکنون در حال غنی‌سازی به سطح بالاتر از ۲۰درصدی است که قبل از توافق به آن رسیده بود و حدود ۱۷.۷ (هفده و هفت دهم) کیلو گرم اورانیوم غنی شده تا میزان ۶۰درصد دارد که نزدیک به خلوص ۹۰درصدی درجه تسلیحاتی است. برای ساخت یک بمب اتمی حدود ۲۵کیلو گرم اورانیوم با درجه تسلیحاتی لازم است.

دیپلماتها می‌گویند که بر اساس توافقی که در حال شکل‌گیری است، مازاد اورانیوم غنی شده یا رقیق می‌شود یا به روسیه ارسال می‌شود، و رژیم ایران به محدودیت غنی‌سازی ۳.۶۷ (سه و شصت و هفت) درصدی توافق برمی‌گردد.

 

بازرسی و مانیتورینگ

ایران اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده است و اجازه می‌دهد نظارت بیشتر فقط در یک ترتیب بررسی ورودی و خروجی ادامه یابد، که به موجب آن داده‌های دوربین‌ها و سایر دستگاه‌ها جمع‌آوری و ذخیره می‌شوند اما آژانس بین‌المللی اتمی به آن دسترسی ندارد، لااقل در زمان فعلی. این ترتیب یک سال است که برقرار است.

 

احتمال تسلیحاتی کردن

به‌رغم ممنوعیت رژیم ایران بر اساس این قرارداد، این کشور فلز اورانیوم غنی شده تا ۲۰درصد تولید کرده است. این امر قدرتهای غربی را نگران می‌کند، زیرا ساخت فلز اورانیوم گامی مهم در جهت تولید بمب است و هیچ کشوری این کار را انجام نداده مگر آن‌که نهایتاً به سلاح هسته‌یی دست یافته است. رژیم ایران می‌گوید روی سوخت رآکتور کار می‌کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1e8fba01-e26f-4cce-8175-2ac56837b941"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات