728 x 90

رقم سبد معیشت باید چیزی در حدود ۱۵میلیون تومان یا حتی بیشتر هم برسد

سبد معیشت
سبد معیشت

روزنامه حکومتی همدلی در مطلبی با عنوان، تصمیمات گرفته شده برای معیشت تناسبی با هزینه‌ها ندارد، دخل کارگران؛ یک‌سوم خرج، به اختلاف نجومی سبد معیشت اقشار مردم با گرانی و لجام‌گسیختگی «هزینه مواد غذایی» در نظام فاسد آخوندی اعتراف می‌کند.

همدلی نوشت:... با نگاهی به قیمت مواد غذایی و چرتکه‌انداختن خیلی ساده، به‌نظر می‌رسد هزینه مواد غذایی باید دو برابر رقمی که اعلام شده در نظر گرفته شود. همین هزینه سه میلیون تومانی با نگاهی به قیمت اجاره‌بها در مناطق مختلف پایتخت نیز منطقی به‌نظر می‌رسد. چیزی در همین حدود هم برای مصارف بهداشتی و پوشاک؛ در مجموع محاسبات بر اساس قیمت‌های بازار نشان می‌دهد که حدود ۱۳میلیون تومان به‌عنوان هزینه سبد معیشت منطقی‌تر است. .
در حال حاضر، حداقل دستمزد ماهانه یک کارگر متأهل مشمول قانون کار، حدود چهار میلیون و ۲۰۰هزار تومان است، این در حالی است که هزینه زندگی ماهانه در ایران بیش از ۱۱میلیون تومان برآورده شده است.
وقتی روز گذشته خبرها از تعیین سبد معیشت حدود ۹میلیون تومانی حکایت کردند، واکنش‌های بسیاری از اقشار ضعیف قابل‌تأمل بود؛ بسیاری این رقم را مساوی با بردگی و نه کارگری اعلام کردند و حتی در این زمینه هشتگ‌سازی نیز در شبکه‌های مجازی انجام شد. ناگفته نماند که در چند ماه اخیر، مرکز آمار ایران رقم سبد معیشت را در حالی ۱۱میلیون تومان اعلام کرده بود که نظر بسیاری از فعالان کارگری و البته فعالان مستقل بر این است که با توجه به نرخ واقعی اقلام مصرفی و هزینه‌ای در کشور این رقم باید به چیزی در حدود ۱۵میلیون تومان یا حتی بیشتر هم برسد. (روزنامه حکومتی همدلی ۱۸بهمن). 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4d0a4cbc-ece9-4a95-8189-054c6099ff44"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات