728 x 90

خطر بحران اجتماعی و بحران مشروعیت - مروری بر رسانه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی روز دوشنبه، بیست و نهم فروردین ادامه جنگ باندهای حاکم بر سر تأسیس پتروشیمی در میان‌کاله ادامه دارد. در کنار آن مطالب مربوط به تشدید شکاف در باند خامنه‌ای در تقابل مجلس آخوندی با دولت رئیسی مطالب زیادی را به خود اختصاص داده است. بن‌بست برجام و بحرانهای اقتصادی اجتماعی از دیگر موضوعات روزنامه‌های حکومتی ۲۹فروردین است. اوجگیری کرونا و بی‌خیالی نظام از جمله این بحرانها هست. در بحرانهای اقتصادی اجتماعی موضوع چپاول و غارت نهادینه از طریق بانکها از یک‌سو و از سوی دیگر تشدید فقر و بیکاری در خبرهای مربوطه به گسترش زباله گردی، اعترافات قابل توجهی دیده می‌شود.

 

خطر بحران اجتماعی و بحران مشروعیت

روزنامه‌ها از یک‌سو به پیامدهای اجتماعی این شکاف توجه کرده و تهدید قیام را به نظام گوشزد کرده‌اند. مثلا مردم‌سالاری زیر عنوان «دولت در تنظیم گری ناکام است» با اشاره به تورم و گرانی از یک‌سو و شکاف بین حرف و عمل باند غالب از سوی دیگر نوشته: «این روند نتایج مطلوبی ندارد و در آینده به خطر بحران اجتماعی و بحران مشروعیت منجر خواهد شد».

برخی روزنامه‌ها روی بالغ شدن سریع تضادهای حاکمیت با مردم دست گذاشته و هشدار داده‌اند. از جمله همدلی در مطلب خود با عنوان: «تعارفات سیاسی با رئیس‌جمهور پایان یافت» نوشته است: «گرانی‌های افسارگسیخته، مردم را تحت‌فشار قرار داده است و بالا رفتن بی‌رویه قیمتها مردم را عاصی کرده است. هم‌چنین مسائلی که می‌گویند ما برای اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر امتیازات ویژه‌یی در نظر گرفتیم، همه این حرف‌ها شوخی است و این کار اصلاً تأثیرگذار نبوده و مردم از این بخش ناراضی هستند». این روزنامه پیش‌بینی کرده در جنگ مجلس و دولت، رئیسی با چالشهای بزرگی مواجه خواهد شد.

جهان صنعت هم زیر عنوان «مرافعه‌های قدیمی» به سرشاخ شدن مجلس و دولت اشاره کرده و نوشته است: «آنچه این روزها در روابط بین دولت و مجلس مشاهده می‌کنیم همان دعوا و مرافعه‌های معمول است... باید در نظر داشت که فهم مشکلات مملکت ما خیلی پیچیده و دشوار نیست. یک سری سیاست‌های کلان است که خطا بوده و طی سال‌ها به‌خصوص در عرصه سیاست خارجی باعث افزایش تحریم، دشمنی با همه … شده است. مشکل دیگر این است که اقتصاد (ما) یک اقتصاد کاملاً دولتی است و بسیار ناکارآمد و آلوده و آغشته به فساد است».

 

فقر مضاعف حاصل غارت مضاعف!

نمونه‌ها در زمینه‌های مختلف هستند و در این وقت محدود نمیشه به همه آنها اشاره کرد.

در زمینه چپاول‌های نجومی، جوان زیر عنوان «بانکداری ابر بدهکار بانکها» نوشته: «سیستم بانکی از یک‌طرف هزینه بدهی‌های معوق را به اقتصاد تحمیل می‌کند و از طرف دیگر به معوقات بانکی که در حساب‌های دیگری به سپرده تبدیل شده‌اند ماهانه سود پرداخت می‌کند و در عین‌حال بانک‌های خصوصی را پدید آورده است که این بانکها به کانون اصلی بی‌اعتبار کردن ریال تبدیل شده‌اند».

«افزایش زباله‌گردی در کشور ماجرایی که از کلان‌شهرها به روستاها رسید» عنوان مطلبی در همدلی است که اعتراف کرده: «آن‌گونه که آسیب شناسان اجتماعی می‌گویند در حال حاضر ماهیانه ۶۰۰ الی ۷۰۰هزار نفر از طبقه متوسط به طبقه فرودست سقوط می‌کنند. تعداد جمعیت طبقه متوسط امروز به‌شدت کم شده است و طبق آمارها به‌واسطه گرانی و تورم خط فقر بین ۱۲ الی ۱۶میلیون تومان است که همین مسأله حاکی از حذف طبقه متوسط و تبدیل جامعه ایران به دو طبقه فرودست و ثروتمند شده است».

«ریزگرد یکی از ۱۱ مخاطره اصلی کشور» عنوان مطلب مردم‌سالاری است که به‌نقل از رئیس سازمان محیط‌زیست رژیم، انفجار قریب‌الوقوع خشم مردم از بی‌عملی نظام، در مهار ریز گردها را فرافکنی کرده و نوشته: «رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان این‌که ریزگردها یکی از ۱۱ مخاطره اصلی کشور است، گفت: دشمن در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد نارضایتی عمومی‌از بروز ریزگردها است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/37244e93-741d-4776-b7d6-6f9a49005363"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات