728 x 90

حاصل مجمع عمومی ملل متحد

سخن روز
سخن روز

مجمع عمومی سازمان ملل ‌متحد و اخبار ایران طی روزهای اخیر تقریباً تمامی خبرهای جهان را تحت تاثیر خود قرار داد و در این بحبوحه ۲روز تظاهرات بزرگ ایرانیان شریف و آزادیخواه و اشرف‌نشانها در برابر مقر سازمان ملل ‌متحد در نیویورک، وزن و جایگاه مقاومت مردم ایران را بیش‌از‌پیش به نمایش گذاشت. مقاومتی که بیش از همه دیکتاتوری حاکم بر ایران ثقل آن را حس می‌کند.

در واقع ایران در کانون ۲واقعه موازی قرار داشت:

یکی تظاهرات ۲روزه ایرانیان در برابر مقر سازمان ملل در نیویورک و دیگری آنچه که درون ساختمان سازمان ملل جریان داشت.

در داخل ساختمان سازمان ملل ‌متحد حرفها با پروتکل‌های سیاسی و دیپلماتیک همراه بود. اما در بیرون این صدای مردم ایران بود که طنین‌افکن شده بود و توجهات رسانه‌ها را به خود جلب کرده بود. حرف انبوه ایرانیانی که در صحنه حضور داشتند این بود که:

این رژیم و آخوند روحانی که به‌عنوان نمایندهٔ این رژیم در سازمان ملل حضور پیدا کرده، دشمن مردم ایران هستند و این دیکتاتوری بیش از آن‌که خطری برای دنیا و صلح و آرامش دنیا و منطقه باشد، دشمن مردم ایران است و البته مردم ایران هم دشمن خود را همین رژیم می‌دانند و مقدم بر هر چیز به سرنگونی این رژیم می‌اندیشند.

 

میهمانان خارجی تظاهرات ایرانیان

در این تظاهرات علاوه بر مردم ایران، در روز اول شماری از برجسته‌ترین شخصیت‌های ترازاول آمریکا از جمله رودی جولیانی، شهردار نیویورک و سناتور لیبرمن، کاندیدای معاونت ریاست‌جمهوری آمریکا، حضور داشتند.

سناتور لیبرمن گفت: «من می‌خواهم امروز به شما بگویم نیرویی هست که رژیم ایران از آن بیشتر از حمله نظامی خارجی وحشت دارد. این نیرو مردم ایران، مقاومت ایران و سازمان مجاهدین خلق است». لیبرمن گفت: «حمله نظامی علیه رژیم به رژیم و سپاه پاسداران و نیروی تروریستی قدس صدمه می‌زند اما باعث سرنگونی رژیم نمی‌شود این امر(سرنگونی) به‌دست مردم ایران و مقاومت ایران صورت می‌گیرد».

روز دوم هم پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، طی جلسه‌ای گفت: «من دیشب فاکس‌ نیوز را تماشا می‌کردم روحانی را دیدم که صحبت می‌کرد. همین مسأله خودش چیز غیرعادی است.(خنده حضار) روحانی ادعا می‌کرد که ایران هر جا که می‌رود تروریسم را شکست می‌دهد و به‌صورت باورنکردنی گفت: ”رژیم ایران رژیمی است که صلح را به خاورمیانه آورده است“».

پمپئو افزود: «روحانی به‌شدت نیاز دارد که فریبکاری کند به‌دلیل این‌که برای دنیا دارد واقعیت‌ها روشن می‌شود. واقعیت این است که ایران به قدرت واکنش نشان می‌دهد و نه به التماس و تضرع. رئیس‌جمهور ترامپ این را می‌داند».

پمپئو اضافه کرد: «رئیس‌جمهور ترامپ دیروز گفت تا زمانی که رفتار مخرب ایران ادامه داشته باشد تحریم‌ها برداشته نخواهد شد. تحریم‌ها سخت‌تر خواهد شد. این مسیر به جلو الآن با ۲اقدام شروع می‌شود:

اول این‌که ما دست به اقدام جدید می‌زنیم که سپاه پاسداران را از اقتصاد ایران جدا کنیم. آمریکا تلاشهای خود را افزایش خواهد داد تا کشورها را از ریسک‌های انجام تجارت با سپاه پاسداران آگاه کند و ما آنها را مجازات خواهیم کرد در صورتی که از هشدارهای ما سرپیچی کنند.

دوم، ما امروز تحریم‌هایی علیه نهادهای مشخص چینی به‌خاطر انتقال آگاهانه نفت از ایران برخلاف تحریم‌های آمریکا اعمال می‌کنیم».

در دومین روز همچنین ژنرال جک کین، معاون پیشین رئیس ستاد ارتش آمریکا، در تظاهرات نیویورک سخنرانی کرد و گفت: «آنها بیش از تحریم‌ها، بیش از هر چیز دیگر از مردم ایران وحشت دارد... وقتی که قرارداد اتمی را پذیرفتند میلیاردها دلار پول به جانب ملاها سرازیر شد اما با آن چه کردند؟ آیا صرف بهروزی مردم ایران کردند؟ می‌دانیم که خیر. صرف سوریه و تروریست‌هایشان در اینجا و آنجا کردند».

او افرود:‌ «اکنون رژیم ایران به‌لحاظ سیاسی و اقتصادی و بین‌المللی منزوی‌تر از هر زمانی در ۴۰سال گذشته است.

همین دیروز(سه‌شنبه) انگلستان، فرانسه و آلمان طرف آمریکا را در افزایش تحریم‌ها گرفتند و این یک پیشرفت است».

به این ترتیب روشن می‌شود آنچه که در بیرون اجلاس مجمع عمومی جریان دارد و نکاتی که مطرح می‌شود به اندازه حرفهای خود اجلاس مهم است.

 

در داخل تالار و در مجمع عمومی چه خبر بود؟

روحانی روز چهارشنبه ۳مهر سخنرانی کرد که جداگانه باید به آن پرداخت.

اما روز سه‌شنبه سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا بود که در رابطه با ایران و در رابطه با رژیم، سیاست آمریکا را مشخص کرد و از جمله در مورد ایران و مردم ایران و رابطه رژیم با مردم ایران گفت: «مردم ایران شایسته حکومتی هستند که برای آنها اشتغال بیاورد نه این‌که پولشان را به سرقت ببرد و به ترور در داخل و خارج کشور بپردازد».

ترامپ افزود: «یکی از بزرگترین تهدیدهایی که همه کشورهای صلح‌دوست را تهدید می‌کند رژیم سرکوبگر ایران است. پرونده کشتار و تخریب رژیم ایران برای همهٔ ما مشخص است. نه تنها ایران دولت شماره یک حامی تروریسم است، بلکه رهبران ایران در حال سوخت‌رسانی به جنگهای تراژیک در سوریه و یمن هستند».

رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به آخوندها افزود: «رژیم به امید رها کردن خودش از تحریم‌ها، تجاوزات خشونت‌بار و تحریک‌ناشده خود را تشدید کرده است. در پاسخ به حملات اخیر ایران به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، ما همین اخیراً بالاترین درجه تحریم‌ها را روی بانک مرکزی ایران و صندوق ثروت ملی آن اعمال نمودیم. تمامی کشورها مسئولیت دارند که دست به اقدام بزنند. هیچ کشور مسئولی نباید شهوت ایران به خون‌ریزی را تأمین مالی کند. تا زمانی‌که رفتار خطرناک ایران ادامه یابد، تحریم‌ها برداشته نخواهند شد، بلکه سخت‌تر خواهند شد».

 

سخنان ماکرون

روزسه‌شنبه ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، سخنرانی کرد و در سخنان خود در مجمع عمومی ملل متحد، بدون آن‌که از رژیم آخوندی نام ببرد، حمله به تأسیسات نفتی عربستان را عامل تشدید بحران در منطقه خواند.

ماکرون گفت: «حمله ۱۴سپتامبر به تأسیسات نفتی عربستان سعودی به‌روشنی وضعیت را تغییر داده است و لذا با توجه به این امر، امروز ما تهدید یک درگیری جدی را به‌واسطهٔ یک اشتباه محاسبه یا یک پاسخگویی نامتناسب [طرفین در قبال اقدام دیگری] داریم. صلح گروگان یک حادثه یا اشتباه محاسبه است و تبعاتش برای منطقه بسیار جدی خواهد بود. موضوع بسیار جدی است که شما بخواهید در لبه یک پرتگاه زندگی کنید».

رئیس‌جمهور فرانسه راه‌حل را در مذاکره دانست، اما شروط همیشگی اروپا برای رژیم برای ورود به این مذاکرات را تکرار کرد و گفت:

- اول این‌که (رژیم) ایران هیچگاه نباید بمب اتمی به‌دست آورد

- دوم، یافتن یک راه‌حل برای بحران یمن

- سوم، یک طرح برای امنیت منطقه که دیگر بحرانهای منطقه و امنیت کشتیرانی را نیز دربرگیرد

 

واکنش روحانی در قبال تظاهرات ایرانیان

روحانی در مصاحبه با فاکس‌ نیوز ابتدا از تظاهرات ایرانیان به سوزوگداز پرداخت و آمریکا را متهم کرد از تروریستها حمایت می‌کند و در همین رابطه روضهٔ ۱۷هزار مزدور به هلاکت رسیده را خواند و همچنین روضه این‌که مقامات دولت آمریکا از مجاهدین حقوق می‌گیرند را خواند.

ولی نکته‌ای که رویترز از روحانی نقل کرد، موجب بحران در درون رژیم شد. رویترز خبر داد روحانی در نیویورک به خبرنگاران گفته است: "اگر تحریمها برداشته شود من آماده‌ام درباره تغییرات، الحاقات یا اصلاحات کوچک در توافق هسته‌ای گفتگو کنم" و همین نکته باعث ایجاد یک تشنج دیگر درون رژیم شد.

 

تلاطم در باندهای درونی رژیم

این خبر که جنگ‌وجدال و بحران درون رژیم را بیش‌از‌پیش تشدید کرد، صبح روز چهارشنبه توسط تلویزیون رژیم تکذیب شد. تلویزیون رژیم آن را شیطنت رسانه‌ای توصیف کرد اما همین به‌اصطلاح شیطنت رسانه‌ای و همین‌طور حرفهای ظریف که او هم در راستای اظهارات روحانی گفته بود: «شاخه زیتون روی میز است»، در درون رژیم موجب بحران شد و یک بار دیگر تعادل رژیم را به‌هم زد که از جمله باید انعکاس آن را در مجلس ارتجاع و مشاجرهٔ علی لاریجانی با آخوند پژمانفر و شمار دیگری از اعضای باند خامنه‌ای دید که اگر ‌چه موضوع بحث ظاهراً چیز دیگری بود ولی در عمق بیانگر بحران درونی رژیم بود.

اما در رابطه با حرفهای ظریف، کیهان خامنه‌ای حرف بامعنایی زده و نوشته بود:‌ ‌«کلید تدبیر در تهران گم شده در نیویورک دنبالش نگردید». که خیلی بامعنا است. یعنی آن طرفی که جلو مذاکرات و هر گونه توافقی را گرفته و می‌گیرد در تهران است و اسمش ولی‌فقیه است. سپس کیهان سوزش شدید خامنه‌ای از موضع‌گیری ۳کشور اروپایی را منعکس کرده و نوشته بود: «۳کشور اروپایی طرف قرارداد ایران در برجام بیانیه رسمی ‌داده و در قضیه حمله به آرامکو، ایران را متهم کرده‌اند. یکی از علت‌های رفتار گستاخانه اعضای اروپایی برجام به این دلیل است که آنها به این نتیجه رسیده‌اند دولت روحانی، فقط یک برنامه دارد و آن هم چیزی نیست جز «حفظ برجام به هر قیمت». بنابراین طرف اروپایی در حالی که جنازه برجام بر روی زمین است، از توافق جدید صحبت می‌کند!».

اما حرفهای باند روحانی هم در همین رابطه گویای وحشت آنها از سیر وقایع است به‌عنوان نمونه روزنامهٔ حکومتی فرهیختگان(۳مهر) نوشت: «بیانیه تروئیکا میخ آخر بر تابوت اعتماد به اروپا؛ این بیانیه‌ ایران را به استفاده غیر‌صلح‌آمیز از صنعت موشکی خود متهم کرده و از همین مسیر هم تلاش کرده اجماعی علیه صنعت موشکی ایران و لزوم مذاکره برای محدود‌شدن آن را فراهم کند».

روزنامهٔ حکومتی جهان صنعت(۳مهر) نوشت:‌ مهم‌ترین پیامی که از اجماع ضد‌ایرانی محافل عربی و اعضای اروپایی برجام مخابره می‌شود آن است که حلقه محاصره و پروژه آزار و ایذای ایران تنگ‌تر می‌شود.

قاسم محبعلی، از دیپلماتهای سابق رژیم هم که خود از باندهای هم‌سو با روحانی است، با اشاره به سخنرانی روحانی و بحرانهای لاینحل سیاسی و اقتصادی رژیم گفت:‌ «وظیفه دولت حل این مشکلات است نه این‌که صرفاً رئیس‌جمهور به سازمان ملل رفته سخنرانی کند، بازگردد و بگوید که سخنرانی خیلی شیک و زیبایی کردم»!

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9c874cdc-8ebb-4d75-9fce-ad18bf6004e0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات