728 x 90

جوشش خون شهیدان و حسابرسی جامعهٔ ملل از آخوندها

شهیدان قیام آبانماه ۹۸
شهیدان قیام آبانماه ۹۸

میشل باشله کمیسر عالی حقوق‌بشر ملل ‌متحد روز پنجشنبه ۸اسفند ۹۸در چهل و سومین اجلاس شورای حقوق‌بشر سازمان ملل ‌متحد نسبت به نقض حقوق‌بشر در ایران اعتراض کرد؛ و ضمن اشاره به تظاهرات مردم ایران در آبان‌ماه به رژیم انتقاد کرد که در قبال سرکوب این تظاهرات تاکنون هیچ توضیحی نداده است.

بنا بر خبر ۸اسفند مندرج در سایت سازمان ملل میشل باشله در گزارش خود تصریح کرد:

«نیروهای امنیتی به اعتراضات سراسری آبان ۹۸ با قهر مفرط پاسخ دادند و در برخی موارد با مهمات جنگی [به معترضان شلیک کرده‌اند]».

وی هم‌چنین یادآور شد که نیروهای امنیتی رژیم صدها نفر را در جریان قیام به‌شهادت رسانده‌اند؛ و با اشاره به دستگیری هزاران تن از قیام‌کنندگان اعلام کرد:

«بسیاری از این افراد هم‌چنان زندانی هستند و از دسترسی به رسیدگی درمانی و وکیل محروم شده‌اند» و افزود «بنا‌ به گزارشات برخی افراد شکنجه شده و در معرض سایر بدرفتاریها قرار گرفته‌اند. به‌رغم این‌که دولت به دفتر [کمیساریای عالی حقوق بشر] اطلاع داده است که کمیته‌ای در مورد این اتهامات تحقیق خواهد کرد ولی هیچ اطلاعات بیشتری ارائه نشده‌ است».

 

ماهیت مشترک سرکوب در ایران و عراق

در زمینهٔ سرکوب تظاهر کنندگان، کمیسر عالی حقوق‌بشر علاوه بر ایران، سرکوب عراقیان توسط نیروهای امنیتی این کشور [وابسته به رژیم آخوندی] را که بر علیه دولت دست‌نشاندهٔ رژیم تظاهرات می‌کنند، نیز مد نظر قرار داده و با اشاره به این‌که «در عراق بارها [از] مهمات جنگی علیه معترضان غیرمسلح استفاده شده‌است» به جان باختن صدها تن و دستگیری شماری از مردم که «متحمل بدرفتاری شده‌اند» انتقاد کرده‌ است.

خانم باشله هم‌چنین با استناد به گزارش دبیرکل ملل ‌متحد در مورد ایران با ذکر سایر موارد نقض حقوق‌بشر از جمله اعدام کودکان در ایران، تبعیض علیه زنان و اقلیتها، دستگیری و زندانی کردن و بدرفتاری با مدافعان حقوق‌بشر، مدافعان حقوق کارگران، خبرنگاران، دانشمندان، مدافعان محیط‌زیست و دو تابعیتی‌ها و اتباع خارجی، توجه جامعهٔ جهانی را به آنها جلب کرد؛ و خواستار شفافیت و پاسخگویی رژیم شده‌ است.

 

تأثیرات خون شهیدان و حسابرسی بین‌المللی

گزارش کمیسر عالی حقوق‌بشر ملل ‌متحد از آن جهت حائز اهمیت است که رژیم همهٔ تمهیدات خود از جمله کتمان آمار واقعی شهدا را به‌کار گرفته تا صورت مسأله قیام آبان و لرزه‌های شدید سرنگونی را به‌فراموشی بسپارد.

بی‌تردید این سطح از توجه بین‌المللی نسبت به اعمال ضدبشری رژیم در ایران نتیجهٔ جوشش خون بیش از ۱۵۰۰تن از شهیدانی است که دژخیمان ولایت‌ فقیه در آبان‌ماه به‌زمین ریختند. شهیدانی که خاطرهٔ دلاوریهای‌شان هرگز در محدودهٔ مرزهای میهن ما باقی نماند، بلکه با ریسک‌پذیری و همت اعضاء و هواداران مجاهدین در داخل کشور اسامی و مشخصات ۷۳۸نفر از آنها، در معرض دید و قضاوت جهانی قرار گرفت؛ و جامعهٔ ملل را به واکنش واداشت.

همان‌طور که پیش‌تر رحمان جاوید، گزارشگر ویژه‌ حقوق بشر، در پیش‌نویس گزارش خود نسبت به کشتار رژیم در آبان‌ماه ۹۸ ابراز نگرانی کرده بود؛‌ کمیسر عالی حقوق‌بشر نیز نگرانی جامعهٔ ملل از جنایتکاران حکومتی را اعلام کرد و خواستار پاسخگویی رژیم شد.

 

روز حسابرسی نهایی

آری همان‌گونه که قتل‌عام ۳۰هزار تن از مجاهدان و مبارزان میهن ما مشمول مرور زمان نشد و به همت مقاومت ایران دادخواهی خون آنان روز میز جامعهٔ جهانی است، خون شهیدان قیام آبان نیز به یمن تلاشهای همین مقاومت به موضوع نگرانی بین‌المللی تبدیل شده است. این همان خونهای پاکی است که به اعتبار آن موضوع نقض حقوق‌بشر در ایران این‌چنین مورد توجهات بین‌المللی قرار گرفته‌ و جامعهٔ ملل را واداشته، به حسابرسی از رژیم ضدبشری حاکم بر ایران مبادرت نماید.

بی‌تردید مرتجعان حاکم را از پاسخگویی نسبت به این خونهای پاک به ناحق ریخته گریزی نیست؛ روز حسابرسی بسیار نزدیک است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c6351fa7-83b3-4b24-b9f0-060acdb58f94"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات