728 x 90

جوزف لیبرمن: دموکراتها و جمهوریخواهان باید با هم با رژیم ایران مقابله کنند

سناتور جوزف لیبرمن
سناتور جوزف لیبرمن

سایت دیلی نیوز روز ۱۵فروردین در مطلبی به قلم سناتور جوزف لیبرمن درباره حمایت قوی دو حزبی در هر دو مجلس نمایندگان و سنا در مقابل رژیم آخوندی نوشت:

... در خلال ۲۴سال خدمت من در سنای آمریکا، یکی از موضوعاتی که جلوی پیشرفت حزبی گرفته نمی‌شد موضوع سیاست آمریکا در قبال رژیم ایران بود.

برای سالیان با حمایت قوی دو حزبی در هر دو مجلس نمایندگان و سنا، رؤسای جمهور هر دو حزب تلاش می‌کردند تا تحریم‌های اقتصادی و سایر اقدامات را اعمال کنند که به قصد متوقف کردن برنامه اتمی رژیم ایران و نیز حمایت آن از تروریسم و تجاوز منطقه‌یی و سرکوب حقوق‌بشر علیه مردم ایران بود.

متأسفانه اجماع بر سر سیاست علیه رژیم ایران در پاسخ به توافق اتمی سال۲۰۱۵ معروف به برجام به پایان رسیده است.

پرزیدنت بایدن که همیشه در کانون اقدامات دوحزبی نسبت به رژیم ایران در خلال سال‌های خود در سنا بوده، اکنون امیدوار به تعامل با ایران در مذاکراتی است که توافقنامه موجود را «طولانی‌تر و قویتر» کند.

آن دو نقل‌قول در گیومه دلگرم‌کننده است زیرا برجام به‌وضوح به این اهداف دست نیافته است. وزیر خارجه بلینکن و جیک ‌سولیوان مشاور امنیت ملی نیز اظهارات دلگرم‌کننده مشابهی داشته‌اند. و وندی شرمن که به مذکرات برجام کمک کرد و اکنون کاندید بایدن برای معاون وزیر خارجه است اخیراً کمیته روابط خارجی سنا را مطمئن ساخت که او می‌فهمد امروزه جهان نسبت به سال۲۰۱۵ تغییر کرده است. در نتیجه توافق اتمی جدید باید متفاوت باشد.

گام بعدی که دولت بایدن می‌تواند بردارد مشارکت با کنگره برای تشکیل یک استراتژی جدید دوحزبی نسبت به رژیم ایران است.

این کار ساده نیست ولی ارزش تلاش آنرا دارد زیرا که دستیابی به سیاست دوحزبی نسبت به رژیم ایران قطعاً دست آمریکا را در مذاکرات سخت با تهران پرتر خواهد کرد... .

یک تلاش در مجلس نمایندگان آمریکا در جریان است تا اجماعی را علیه رژیم ایران ورای منافع حزبی تشکیل دهند و برای این منطور نامه‌یی توسط نماینده انتونی براون دموکرات از مریلند و مایکل والتز جمهوریخواه از فلوریدا منتشر شده است. این ابتکار عملی است که کاخ‌سفید باید پذیرای آن بوده و آنرا بکار گیرد.

در واقع اکثر اعضای هر دو حزب کنگره معتقدند که وضعیت موجود علیه رژیم ایران ناپایدار است. رژیم ایران به‌طور یک نواخت فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم خود را فراتر از حد تعیین شده در برجام شدت بخشیده و از درخواستهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای توضیح در مورد وجود ذرات اورانیوم در سایتهای اعلام ناشده‌اش تبعیت نکرده است.

در هفته‌های اخیر هم رژیم ایران به انتقال پول و تسلیحات به سازمانهای تروریستی ادامه داد که حملات موشکی علیه نیروهای آمریکایی در عراق و توطئه حمله علیه سفارت امارات متحده در اتیوپی انجام دادند که خنثی شد.

یک دیپلمات رژیم ایران در دادگاه بلژیک به ۲۰سال زندان برای برنامه طراحی بمب‌گذاری در پاریس در اجتماع اپوزیسیون ایران محکوم شد و چهارمین آمریکایی عماد شرقی گروگان گرفته شد.

اینها کارهای یک رژیم ناامید، افراطی و تروریستی است که قصد دارد صلح و امنیت بین‌المللی را مورد تهدید قرار دهد تا خودش را از دست تحریم‌های اقتصادی که اقتصادش را فلج کرده برهاند.

با درک این موضوع که اعتماد میان رهبران حزبی در آمریکا باید بازسازی شود، دولت بایدن می‌تواند اصولی که استراتژی آن را هدایت خواهد کرد اعلام کند. از جمله این موارد می‌توان به امتناع از ارائه معافیت از تحریم‌ها، تا زمانی که رژیم ایران تخلفات اتمی خود را معکوس نکند، حمله نیروهای نیابتی‌اش به نیروهای آمریکایی در منطقه را متوقف نکند، پشتیبانی از گروه‌های تروریستی را پایان ندهد و گروگانهایش را آزاد نکند اشاره کرد.

اینها اصولی هستند که در کانون احیای اجماع دو حزبی قرار دادند که به واقعیتهای روی زمین و تمامیت تهدید رژیم ایران پاسخ می‌دهند.

بسیار مهم است که ما روح همکاری بین هر دو حزب و هر دو جناح که خیلی وقت است از دست رفته بهبود بخشیم و سیاست در مورد رژیم ایران، عرصه خوبی برای انجام این کار است.

بازگشت به یک توافقنامه شکست‌خورده، محدود و در حال غروب، اختلافات سیاسی بیشتری را در داخل آمریکا و میان واشنگتن با هم‌پیمانان منطقه‌یی‌اش و شرکایش به‌وجود خواهد آورد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2cbb5c58-e3fb-4ec7-87a9-f3849377621a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات