728 x 90

جهش نرخ سبد معیشت خانوار به پنج میلیون و ۳۰۰هزار تومان

اعتراض به فقر و اختلاف طبقاتی در ایران
اعتراض به فقر و اختلاف طبقاتی در ایران

فرامرز توفیقی، از کارگزاران رژیم در شورای عالی کار، روز سه‌شنبه ۲۹مرداد ۹۷اعلام کرد نرخ سبد معیشت از پنج میلیون هم فراتر رفته است، وی گفت: «سه هفته قبل، سبد معیشت خانوار، حدود چهار میلیون و ۹۰۰هزار تومان بود ولی اکنون با این جهش اخیر قیمت‌ها، نرخ سبد از پنج میلیون تومان هم رد شده است و اگر بخواهم دقیق‌تر باشم باید بگویم نرخ سبد حدود ۵میلیون و ۳۰۰هزار تومان است».

اعلام نرخ سبد معیشت خانواده، همزمان با اعلام خبر برگزاری نشست کمیته سه جانبه دستمزد در روز شنبه هفته آینده، توسط اسماعیل طریقی آزاد، مدیر کل روابط کار صورت گرفت. این کارگزار حکومتی گفته است، «نمایندگان کارگران، دولت و کارفرمایان در آن شرکت خواهند کرد و دستور جلسه...، ارائه راه‌کارهای ترمیم مزد است». تشکل‌های مستقل کارگری بارها گفته‌اند که شرکت‌ کنندگان به‌عنوان نمایندگان کارگران در چنین جلساتی، ‌نمایندگان واقعی کارگران نیستند.

 

پایین آمدن ۴۸درصدی قدرت خرید - پیشتر نیز۳۳٪ مردم زیر خط فقر بودند

جلسه کمیته مزد در شرایطی قرار است روز شنبه برگزار شود که در ماه‌های اخیر،

انتقادها از سطح درآمد کارگران در ایران گسترش یافته است. از جمله چندی پیش یکی از کارگزاران حکومتی به‌نام علی خدایی که خود را به‌اصطلاح عضو کارگری شورای عالی کار می‌نامد گفته بود که قدرت خرید دستمزد کارگران ۴۸درصد کاهش یافته است.

حداقل دستمزد ماهانه کارگران در حاکمیت آخوندی یک میلیون و ۱۱۵هزار تومان در نظر گرفته شده است که تقریباً یک پنجم سبد معیشت خانواده محسوب می‌گردد.

یکی از کارشناسان اقتصادی رژیم ایران به نام حسین راغفر، در روز ۱۸فروردین سال جاری اعلام کرده بود که خط فقر مطلق برای یک خانواده چهار نفره شهری حدود چهار میلیون تومان است. بر این مبنا ۳۳٪ جمعیت ایران اسیر دچار فقر مطلق و ۶٪ مردم زیر خط گرسنگی هستند. این بدون محاسبه تورم و کاهش شدید ارزش ریال طی ۲ماه گذشته است که باعث رشد قیمت همه اقلام مورد نیاز مردم از جمله خوراکیهای اولیه شده است.

 

کارگران در حال مرگ – افزایش دستمزد در دستور کار دولت نیست!

این در حالی است که یک کارگزار دیگر رژیم آخوندی به‌نام اصغر آهنی‌ها،‌ نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار، گفته است: کارفرمایان توان پرداخت دستمزد بیشتر را ندارند و کارگران باید این شرایط را «درک» کنند!.

حداقل دستمزد ماهانه کارگران باید بر اساس نرخ تورم و هزینه زندگی یک خانوار تعیین شود. اما کارگزاران حکومت هیچ گاه این موضوع را در تعیین حداقل دستمزد کارگران در نظر نمی‌گیرند. فرامرز توفیقی در این رابطه به ایلنا گفت:‌«همه یک‌صدا می‌گویند کارفرما در این اوضاع دارد متضرر می‌شود ولی هیچ کس نمی‌گوید کارگر دارد می‌میرد».

خبرگزاری حکومتی تسنیم نیز به‌نقل از، انوشیروان محسنی بندپی، به‌اصطلاح سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، روز ۲۷مرداد اعلام کرد که افزایش دستمزد کارگران در «دستور کار دولت» نیست.

 

بیشتر بخوانید:

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8f473aa3-b905-4828-9141-b858dd2ece51"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات