728 x 90

بودجهٔ ۱۴۰۰، بودجه‌یی متکی به غارت مردم

بودجه ۱۴۰۰ متکی به غارت مردم
بودجه ۱۴۰۰ متکی به غارت مردم

یکی از بحرانها و چالشهای رژیم در پهنه اقتصاد، برآورد بودجه و تأمین منابع بودجه است، و در این رابطه یکی از نمودهای خفگی اقتصادی رژیم در بودجه را می‌توان به‌وضوح دید.

منابع بودجه آن چنان موهوم است که مهره‌های حکومتی و اعضای مجلس ارتجاع هم به پوشالی بودن آن اعتراف می‌کنند و روزانه در رسانه‌های حکومتی و مجلس ارتجاع نسبت به آن اعتراض می‌کنند.

در این رابطه عبدالرضا مصری عضو مجلس ارتجاع در گفتگو با تلویزیون شبکه دو ۱۹آذر۹۹ گفت: «خود شما در بودجه ۹۹فروش نفت سهم دولت رو آوردین ۵۶ و ۹، ۵۷هزار میلیارد تومان، ۵۷هزار شما آوردی، برای بودجه سال آینده آوردین ۱۹۹هزار میلیارد به اضافه ۷۰هزار میلیارد هم پیش فروش یا سلف نفتی چه اتفاقی افتاده که همین الآن که شما نمی‌توانید این مبلغ را حاصل بکنید، شما می‌آیید سه برابرش می‌کنید برای سال آینده، یعنی ما با رشد ۲۵۰درصدی مواجه هستیم مثلا ۱۰۰ تا چاه نفت جدید کشف شده که ما خبرنداریم، ۵۰۰ پالایشگاه جدید راه افتاده این عددها هر دو مال شماست».

در زمینه عدم تحقق منابع بودجه یک مهره حکومتی به نام معماریان گفت: «برآوردمان این هستش که واقعاً منابع حاصل از نفت، و منابع حاصل از برداشت ۱۸درصدی صندوق تحقق پیدا نمی‌کند» (تلویزیون شبکه خبر ۱۷آذر۹۹).

آخوند روحانی برای بودجه ۱۴۰۰، مالیات را ۲۱درصد به نسبت سال۹۹افزایش داده است، در حالی که وضعیت اقتصادی مردم به‌مراتب بدتر شده، کرونا کسب و کار مردم را تخته کرده، و رکود وحشتناک بر تولید در کشور حاکم شده است، اما با این وجود مالیات افزایش می‌یابد.

روحانی مردم را از طریق گرفتن مالیات بیشتر سرکیسه می‌کند، اما نهادها و کارتل‌های اقتصادی وابسته به بیت خامنه‌ای و بسیاری از شرکت‌های دولتی مالیات نمی‌دهند، و به اعتراف رسانه‌ها و برخی مهره‌های حکومتی نهادهای گردن کلفت دولتی و دیگر نهادهای وابسته به بیت خامنه‌ای فرار مالیاتی دارند.

نهادهای وابسته به بیت خامنه‌ای هم که از مالیات معاف هستند.

در حالی این نهادها و بنیادهای بزرگ اقتصادی (بنیاد شهید، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی...) از دادن مالیات معاف هستند و یا فرار مالیاتی دارند که بیش از ۶۰درصد اقتصاد کشور را قبضه کرده‌اند.

در زمینه نقش ویرانگر این نهادها و شرکتها در اقتصاد کشور روزنامه حکومتی ایران ۲۶آذر۹۹ نوشت: «در شرایطی که دولت با کاهش درآمدهای نفتی روبه‌رو است و برای جبران کسری بودجه خود، چشم به درآمدهای مالیاتی دوخته، بسیاری از شرکتها و بنگاههای شبه‌دولتی هیچ‌گونه نظارت و پاسخگویی از سوی مسئولان را تاب نمی‌آورند و با فعالیت‌های ضد رشد و توسعه خود، مانعی در راه گسترش بنگاههای کوچک و متوسط ایجاد می‌کنند. این شرکتها با امکانات و تجهیزات گسترده‌یی که در اختیار دارند، در فضای تحریم‌های اقتصادی به‌شدت رشد و توسعه پیدا کردند. شاید مهم‌ترین عامل بازدارنده رشد اقتصادی، وجود چنین شرکتها و بنگاه‌هایی است که از ساختارهای اشتباه و بیمار اقتصادی به‌شمار می‌روند و به‌دلیل عدم نظارت و پاسخگویی موجب فساد اقتصادی، پولشویی، رانت، فرار مالیاتی و قاچاق در کشور شده‌اند».

در رابطه با فرار مالیاتی پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس رژیم گفت: «۱۰۰هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم و بودجه شرکتها و بانکها ۲. ۵برابر بودجه کشور است» (خبرگزاری تسنیم ۲۰ آذر۹۹).

روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران ۱۸آذر۹۹ نیز در مورد فرار مالیاتی نهادها و شرکت‌های حکومتی نوشت: «برآورد‌ها این است که بیش از ۲۵۰‌هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد».

همان‌طور که اشاره شد بودجه سال۱۴۰۰رژیم در این روزها محمل جنگ و درگیری باندی شده و محمد باقر قالیباف رئیس مجلس ارتجاع آنرا مغایر با قانون اساسی ولایت فقیه و طرح ۵ساله دانست (جلسه علنی مجلس ۲۵آذرماه۹۹).

روحانی هم در جدال با باند خامنه‌ای گفت سال آینده ۲میلیون و ۳۰۰هزار بشکه نفت خواهیم فروخت و افزود: «ایران شرایط تولید و فروش نفتش در سال آینده، با دو سال قبل کاملاً متفاوت خواهد بود، و شرایط جدیدی خواهد بود، البته حالا ممکنه کاسبان تحریم، یأس آفرینان خیلی از این علامت خوشحال نشوند» (تلویزیون شبکه خبر ۱۹آذر۹۹).

صرف‌نظر از جنگ‌وجدال و منافع باندی بر سر بودجه، آنچه که واقعیت دارد و این بودجه را غیرواقعی و پوشالی کرده است، کسری بودجه فراوان در آن است که گریبان رژیم را خواهد گرفت.

نکته مهم در لایحه بودجه سال۱۴۰۰ این است که بودجه نهادهای نظامی رژیم بیش از دو برابر شده در حالی که بودجه عمرانی استانها بسیار ناچیز در نظر گرفته شده است.

بودجه ستاد مشترک سپاه از ۱۸هزار و ۳۰۰میلیارد تومان به ۳۸هزار و ۵۰۰میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که بیش از ۲برابر شده است. این بودجه معادل ۸۰برابر بودجه استان مرکزی است.

بودجه بسیج از ۹۲۳میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان به ۲۱۲۱میلیارد تومان یعنی ۲برابر افزایش پیدا کرده است.

وزیر دفاع رژیم هم از افزایش ۲۵۶درصدی بودجه سازمان نوآوری و تحقیقات دفاعی (SPND)، پس از ترور فخری‌زاده خبر داد.

در حالی که رژیم برای نهادهای نظامی و امنیتی بودجه دارد، اما در موضوعاتی مانند گرانی مواد غذایی، واکسن کرونا و… آه و ناله سرمی‌دهد تحریم هستیم و پول نداریم ... این در حالی است که حتی رسانه‌های حکومتی ضمن اعتراف و هراس از فرجام این کار هشدار داده‌اند که کسری بودجه به گرانی‌های بیشتر منجر خواهد شد که می‌تواند آتشی بر خرمن خشم محرومان و گرسنگان باشد.

با این وجود دولت روحانی در بودجه سال۱۴۰۰ از طریق گرفتن مالیات بیشتر دست در جیب مردم کرده و قصد دارد در سال آینده نیز آنها را در تنگنای معیشتی بیشتری قرار دهد.

مردمی که در حال حاضر روزانه نسبت به غارتگری و سیاست‌های ضدمردمی حاکمیت در حال اعتراض هستند، مردم گرسنه‌ای که به اعتراف رسانه‌ها و مهره‌های حکومتی نان، پنیر، تخم‌مرغ و بعضی دیگر از مایحتاج سفره‌هایشان را نسیه و قسطی تأمین می‌کنند.

مردمی که به‌خاطر فقر و نداری و غارت گسترده و سیستماتیک حاکمیت آخوندی به زیر خط فقر مطلق رانده شده و مجبورند برای به‌دست آوردن کمترین حقوق و حق حیات خود به‌طور مستمر بجنگند و اعتراض کنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3c28ce95-e299-4a94-bf04-c1c5b7918e81"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات