728 x 90

بحران فاجعه‌بار بی‌آبی

سخن روز
سخن روز

در حالی که در این روزها اهواز و آبادان با دمای هوای بالای ۴۸درجه دارای بالاترین دمای هوای جهان هستند، هموطنانمان در خوزستان به‌ویژه اقشار محروم، علاوه بر مشکلات متعدد روزمره مانند گرانی و بیکاری و... ، در حاکمیت پلید آخوندها با بحران فاجعه‌بار بی‌آبی مواجهند.

رسانه حکومتی شرق در تاریخ ۲۴تیر ۱۴۰۲ دربارهٔ یکی دیگر از بلوفهای دولت رئیسی جلاد زیر عنوان «شعار دولت برای تأمین آب خوزستان تو خالی بود»، با بیان این‌که: «فریاد تشنگی و بی‌آبی مردم خوزستان» نوشت: «درپی تبلیغات وسیع دولت در خصوص راه‌اندازی پروژهٔ آب غدیر در سال گذشته و بشارت این‌که آب شهرها و روستاهای استان خوزستان برای همیشه حل شده است، ساکنان منطقه ملاشیه اهواز بیش از ۳۰روز است که آب ندارند و آبی که تانکرها می‌آورند تنها برای مصرف آشامیدنی است نه نیازهای دیگر».

ملاشیه در غرب اهواز یکی از مناطق پرجمعیت و محروم اهواز و مانند سایر شهرهای داغ این استان آمادهٔ انفجار است. اما مشکل بی‌آبی در حکومت یزیدی خامنه‌ای محدود به‌خوزستان نیست. معین‌الدین سعیدی در مجلس ارتجاع گفت: «روزهای عزاداری حضرت ابا عبدالله الحسین شباهتهای عجیبی با تشنگی مردمان استان سیستان و بلوچستان دارد... ۳ماه است که مردم روستای کلانی یک قطره آب هم دریافت نکردند و یک تانکر آب که به‌قیمت یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان در آنجا توزیع می‌شود مشکلات عدیده‌ای برای مردم ایجاد کرده است» وی افزود: «فریاد العطش مردم به‌گوش مسئولان تبدیل به‌عادت شده است» (سایت فراز ـ اول مرداد ۱۴۰۲).

در نظام یزیدی، حتی در استانهای پرآب و بارانی هم مردم، تشنه‌لب و عاصی‌اند. روز شنبه ۳۱تیر آریان‌پور در مجلس ارتجاع گفت: «استان گلستان در حال حاضر در بدترین وضعیت آب شرب قرار دارد و هر روز شاهد گزارشات و اعتراضات مردم عزیز از مناطق مختلف شهری و روستایی استان و خصوصاً شهرستانهای شرق استان در مورد قطع چندین روزهٔ آب شرب هستیم».

عضو دیگر مجلس ارتجاع در وحشت از قیام آب گفت: «از تبدیل تنش آبی به‌تنش اجتماعی پیشگیری کنید» (غلامرضا منتظری ـ ۲۵تیر ۱۴۰۲).

به گواهی اغلب کارشناسان، اصلی‌ترین عامل کمبود و بحران آب، ساخت بی‌رویه سد توسط سپاه پاسداران و به‌طور عمده قرارگاه موسوم به‌خاتم‌الانبیا با مقاصد سودجویانه و فروش آب به‌قیمت گزاف است. با نگاهی گذرا به‌سدهای ساخته شده توسط این قرارگاه می‌بینیم که نیمی از سدهای ساخته شده قابل استفاده نیست، ایجاد ۱۴سد توسط سپاه بر روی رود کرخه باعث خشک شدن آب این رودخانه شده و ساخت ۴۰سد بر روی کارون موجب خشکسالی در خوزستان و قطع شریان آب این استان گردیده است. با این حال این قرارگاه طرح احداث ۵۰سد دیگر بر روی این رودخانه را دارد.

یکی دیگر از عواملی که سپاه را در پروژه‌های سدسازیهای بی‌رویه فعال کرده است انتقال آب از رودخانه‌ها به‌مناطق خشک و حوزه مرکزی کشور برای تأمین آب پروژه‌های آب‌بر مانند صنایع هسته‌یی و نظامی و صنایع پرسود مانند فولاد است که در تیول سپاه پاسداران می‌باشد.

در بخشی از بیانیهٔ چهل و یکمین سالگرد تأسیس شورای ملّی مقاومت، با اشاره به‌فاجعهٔ بی‌آبی در ایران آمده است: «کارگزاران رژیم، به‌طور مداوم، از چاره‌جویی برای بحران آب حرف می‌زنند، اما هرگز نتوانسته‌اند و نمی­توانند یک برنامهٔ مدون و علمی را، که متّکی بر واقعیت اقلیمی ایران باشد، ارائه دهند. واقعیت این است که بدون سرمایه‌گذاری مؤثّر در حوزهٔ آب؛ بدون مدرن کردن سیستم آبیاری کشاورزی؛ بدون کوتاه کردن دست سپاه پاسداران از سدسازی و تا زمانی که خامنه‌ای سرمایه‌های مردم ایران را خرج دخالت‌های فرامرزی و جنگهای پر هزینه آن می‌کند، بحران آب نه تنها راه‌حلی ندارد، بلکه خطرناکتر می‌شود. »...

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/32fb76ae-0a80-4a4e-bb39-871de529f290"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات