728 x 90

اوکراین: پرونده سقوط هواپیمای مسافربری را به دیوان بین‌المللی دادگستری خواهیم برد

هواپیمای ساقط شده اوکراینی
هواپیمای ساقط شده اوکراینی

معاون وزیر خارجه اوکراین، روز دوشنبه ۱۶تیر رژیم ایران را تهدید کرد که پرونده سقوط هواپیمای مسافربری را دیر یا زود به دیوان بین‌المللی دادگستری خواهد برد.

یِوِن اِنین مراجعه به دیوان بین‌المللی دادگستری را برای فشار بر رژیم مطرح کرد و گفت: «به‌طور مشخص ما واقعاً به یک تیم جدی حقوقی نیاز داریم چرا که این موضوع می‌تواند یک رویارویی بسیار جدی باشد. ما خود را آماده کرده‌ایم که دیر یا زود به دیوان بین‌المللی دادگستری برویم و مقامات ایران را وادار کنیم تا با یک توافق پیش از دادگاه موافقت کنند و این میسر نخواهد بود مگر با داشتن شواهد و مدارک مناسب. هر چه این شواهد محکم‌تر باشند شانس رسیدن به توافق بزرگتر و سریع‌تر خواهد بود».

معاون وزارت‌خارجه رژیم ایران طلبکار هم شده که این طرف اوکراینی بوده که "وقت تلف کرده" و گفته: «به‌هرحال گاهی حسن‌نیت زیاد باعث سوء‌تفاهم طرف مقابل می‌شود».

گفتنی است که شش کشوری که اتباعشان در هواپیمای اوکراینی بودند بارها از رژیم ایران خواسته‌اند یا وارد مذاکره شود و یا جعبه‌های سیاه را تحویل دهد و هیچ‌کدام از این درخواستها تاکنون از سوی این رژیم انجام نشده است.

وزیر خارجه اوکراین گفته چهار بار پیشنهاد مشخص به رژیم ایران فرستاده و این رژیم جواب نداده است، معاون وزیر خارجه رژیم ایران در فرار به‌جلو گفته است: «طرف اوکراینی خیلی وقت ما را تلف کرد و برای مذاکره در خصوص پیش‌نویس مورد اشاره با ما وارد مذاکره نشد؛ لذا ما تصمیم گرفتیم با توجه به تعلل اوکراین و عدم تمایل کشور‌های ذی‌مدخل برای تشکیل جلسه جهت تعیین‌تکلیف حادثه مزبور به سبب شیوع کرونا، با دفتر بررسی سوانح هوایی فرانسه جهت انتقال جعبه سیاه هماهنگی‌های لازم را به‌عمل آوریم».

بهاروند درباره فایل صوتی گفتگوی یک مسئول ایرانی با یکی از بازماندگان سقوط هواپیما آنرا از اساس منکر شد و گفت: «اولاً ما این صوت را نشنیدیم و نمی‌دانیم از کجا آمده است؛ ثانیا ممکن است کسی با یکی از بازماندگان این فاجعه صحبتی کند و سعی کند او را دلداری بدهد؛ این‌که این را به‌عنوان یک فاکت ذکر کنند، نه سندیتی دارد و نه از وجاهت قانونی برخوردار است؛ آنچه که مسلم است و الآن گزارش تکمیل‌شده ما نشان می‌دهد یک خطای انسانی عامل این حادثه بوده است؛ اگر ما بنا به ادعا‌های برخی محافل رسانه‌یی تعمدی درک آرمان بود الآن نباید ۶نفر را بازداشت و مهیای محاکمه می‌کردیم».

گفتنی است که بر پایه اظهاراتی که در این "فایل صوتی" آمده، مقام‌های ارشد رژیم ایران در ۱۸دی سال گذشته به این دلیل آسمان این کشور را پروازممنوع اعلام نکردند تا حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاههای آمریکا در عراق فاش نشود.

پرواز PS۷۵۲ هواپیمای مسافربری اوکراین (UIA) بوئینگ -۷۳۷ در روز ۱۸ دیماه سال۱۳۹۸ (هشتم ژانویه) شش دقیقه پس از بلند شدن از باند فرودگاه "خمینی" در نزدیکی تهران هدف دو موشک پدافند هوایی سپاه پاسداران قرار گرفت و سرنگون شد. تمامی ۱۷۶ سرنشین این هواپیما کشته شدند.

پیش از آن مقامات ایرانی در سخنان ضد و نقیض خود علت سقوط هواپیما را نقص فنی اعلام کرده بودند. اما در نهایت از جمله تحت فشار بین‌المللی شلیک به هواپیما را تأیید کرده و دلیل آن را "خطای انسانی" دانستند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/53b5817e-5549-4ce4-93f0-85f9e21ede8b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات