728 x 90

الشرق‌الأوسط: قاسم سلیمانی یک لکه ننگ بر حاکمیت عراق

تخریب تصاویر خامنه‌ای و قاسم سلیمانی در بغداد - عکس از آرشیو
تخریب تصاویر خامنه‌ای و قاسم سلیمانی در بغداد - عکس از آرشیو

روزنامه الشرق‌الأوسط انگلیسی روز ۸فروردین در مطلبی با عنوان «حوصله عراقیها از ایران به‌سر آمده است» نوشت: «یک لکه ننگ بر حاکمیت عراق»، یک افسر ارتش عراق، این‌گونه بیلبورد قاسم سلیمانی، را که در حمله هوایی آمریکا به خاک عراق در ژانویه ۲۰۲۰ کشته شد، توصیف می‌کند.

الشرق‌الأوسط افزود: احساسات عمومی در عراق تغییر کرده است. توده‌های عراقی به‌طور فزاینده‌یی رژیم ایران را به‌عنوان یک قدرت اشغالگر می‌بینند. سیاستمداران عراقی در تلاشند تا کنترل آن را کاهش دهند.

شبه‌نظامیان تحت حمایت رژیم ایران هنوز در بیشتر مناطق عراق نفوذ دارند. بسیاری از آنها در سرکوب خشونت‌بار اعتراضات ضددولتی که در سال۲۰۱۹ فوران کرد شرکت داشتند.

آنها اکنون از راهنمایی‌های قاسم سلیمانی و ابو مهدی مهندس، رئیس گروه شبه‌نظامی وابسته به رژیم ایران برخوردار نیستند. بدون سلسله مراتب فرماندهی مشخصی، شبه‌نظامیان در حال تجزیه هستند.

 

رژیم ایران مدتهاست که از سیاسیون شیعه در عراق برای ابراز نفوذ خود استفاده می‌کند. اما مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، در این زمین بازی نکرده است.

علی شمخانی، مقامات عراقی را به تهران، پایتخت ایران احضار می‌کند و آنها را به‌دلیل عدم انتقال پول نقد مورد اهانت قرار می‌دهد.

مصطفی کاظمی با بازگرداندن کنترل دولت در برخی از گذرگاههای مرزی و برکناری افراد آنها از پستهای امنیتی، شبه‌نظامیان را آزار داده است. به دستور وی ناتو ۳۵۰۰ سرباز جدید به عراق می‌فرستد.

ماریا فانتاپی از مرکز دیالوگ بشردوستانه، یک گروه حل اختلاف مستقر در ژنو می‌گوید: "گروه‌های [تحت حمایت ایران] به‌شدت احساس تهدید می‌کنند."

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fc9514f1-a765-49c0-94ea-d9d472c2774c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات