728 x 90

افزایش خودکشی در نظام مرگ‌زای آخوندی

مرگ بر اصل ولایت فقیه
مرگ بر اصل ولایت فقیه

با شدت گرفتن بحرانهای اقتصادی و اجتماعی به‌خصوص خالی شدن سفره‌های مردم، نرخ خودکشی در ایران تحت حاکمیت آخوندها رو به افزایش است.

عواملی مانند بیکاری، مشکلات اقتصادی، و بحرانهای اجتماعی ناشی از آنها با افزایش نرخ خودکشی ارتباط مستقیم و تنگاتنگ دارند. این در شرایطی است که سردمداران حکومتی تلاش دارند مشکلات فردی و روانی و یا چند عامل درجه چندم را جدای از مشکلات سیاسی، اقتصادی و فقر گسترده، علت اصلی گسترش خودکشی در میان مردم به‌ویژه جوانان و نوجوانان معرفی کنند، و به نوعی ارتباط خودکشی را با نظام حاکم بر جامعه یعنی حاکمیت پلید آخوندی بپوشانند و از آن سلب مسئولیت کنند.

واقعیت این است مشکلات فردی و خانوادگی می‌توانند در موارد معدودی در خودکشی افراد دخیل باشند، اما این موارد نمی‌تواند روی عامل جنایات رژیم در زمینه سرکوب مردم و گسترش فقر در میان آنها و سوق دادنشان به سمت خودکشی سرپوش بگذارد.

شیوع خودکشی در میان نوجوانان طوری است که سال به سال به سهم سالیانه آنها از خودکشی افزوده می‌شود. به اعتراف پزشک قانونی رژیم در عین کوچک نمایی‌های آماری، خودکشی رشدی ۷درصدی داشته است.

بسیار روشن است بحرانهای اجتماعی که رسانه‌ها و مهره‌های حکومتی از آنها به‌عنوان ناهنجاریها و آسیب‌های اجتماعی نام می‌برند باعث شده مردم به‌خصوص جوانان امید به آینده و زندگی را از دست بدهند.

در مورد رشد بیکاری و فقر در استان ایلام که منجر افزایش خودکشی در میان مردم خصوصاً در میان نوجوانان شده علی‌اکبر بسطامی عضو مجلس ارتجاع در حضور آخوند ابراهیم رئیسی جلاد در سفرش به ایلام گفت: «رشد بیکاری و فقر در استان ایلام متأسفانه باعث خودکشی و دگرکشی و طلاق و اعتیاد شده است» (تلویزیون ایلام ۲مهر ۱۴۰۰).

در این رابطه روزنامه جهان صنعت ۱۲مهر ۱۴۰۰ نوشت: «آمارها نشان از افزایش عارضه افسردگی در میان جوانان دارند. از میان دختران ناامیدی که به قصد خودکشی، خود را از راه‌پله‌های هوایی و پل‌ها یا بام خانه‌ها به پایین پرت کرده‌اند به‌طور متوسط طی سال گذشته، روزانه ۱۵ دختر با این شیوه مرگبار کشته شده‌اند و امسال این آمار افزایش نگران‌کننده‌تری را نشان می‌دهد.

بیشتر کسانی که از سال پیش تاکنون اقدام به خودکشی کرده‌اند نوجوانانی از میان دانش‌آموزان در سطح تحصیلات ابتدایی و راهنمایی بوده‌اند و تعداد دخترانی هم که اقدام به خودکشی می‌کنند بیشتر از پسران است که در محدوده سنی ۱۲ تا ۱۸‌ساله قرار دارند».

رئیس شورای حکومتی شهرستان سردشت نیز علت شیوع خودکشی در میان مردم خصوصاً دختران نوجوان را فقر نامید و در این رابطه در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا ۷مهر ۱۴۰۰ گفت: «خودکشی تا حدودی در این شهرستان نتیجه شرایط نامناسب اقتصادی مردم است. متأسفانه تضاد طبقاتی بیشتر شده، ... . تا زمانی که زیرساختهای اقتصادی و معیشتی مردم اینجا مناسب نباشد آسیب‌هایی مانند خودکشی هم وجود خواهد داشت».

تصمیم آخر خط زندگی بسیاری از زنان فقیر هم خودکشی و خود سوزی است، امری که بسیار دردناک و بازتابی از وضعیت جامعه فقر زده‌ای است، که مردم در آن امنیت اقتصادی، اجتماعی و حتی روانی و روحی ندارند.

جدا از شرایط بد اقتصادی یکی از دلایل عمده خودکشی در میان دختران نوجوان و جوان ازدواج‌های اجباری است، که عمده دلیل آن نیز نیز فقر خانواده‌هایی است که تلاش می‌کنند به‌طور زود هنگام دخترانشان را وادار به ازدواج کنند.

در جامعه آخوند زده و مرد سالار این دختران به‌طور مضاعف و بیش از زنان دیگر زیربار ستم جنسیتی قرار می‌گیرند، و روح و روانشان آسیب می‌بیند تا این‌که در نهایت برای رهایی از این وضعیت چاره را در خودکشی می‌دانند.

دختران جوان سرکوب شده‌ای که فریاد عدالت خواهی آنها حتی در مسائل جزیی خانوادگی و سیطره اندیشه و ایدئولوژی جنسیتی مردسالار در گلو خفه می‌شود و حتی به جرم اعتراض مورد مواخذه نیر قرار می‌گیرند.

روز شنبه ۱۸شهریور عضو هیأت‌مدیره جمعیت پیش‌گیری از خودکشی در ایران اعلام کرد میانگین خودکشی در کشور ما حدود ۷.۲درصد در هر ۱۰۰هزار نفر است اما در برخی استانها آماری در حدود ۱۰ تا ۱۵ و حتی ۲۰درصد در هر ۱۰۰هزار نفر هم داریم که افزایش نگران کننده‌ای را نشان می‌دهد» (روزنامه دنیای اقتصاد ۱۹شهریور ۱۴۰۰).

در ماه‌های اخیر نیز اخبار زیادی مبنی بر بالا رفتن آمار خودکشی وجود دارد بر اساس داده‌های مرکز آمار رژیم هم‌زمان با شیوع کرونا خودکشی ۲۹درصد افزایش یافته است

ناظران هم می‌گویند افزایش نرخ خودکشی به‌ویژه پس از شیوع کرونا و گسترش عمومی فقر در ایران شیب تندتری پیدا کرده است.

روزنامه حکومتی مردم‌سالاری ۲۰شهریور با عنوان «کرونا» و زخم «خودکشی» بر پیکر کادر درمان از قول عضو شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: «در دوره پاندمی‌کووید ۱۹ بیشتر از قبل با مرگ و میر بیماران و حتی پرسنل بیمارستانی روبه‌رو هستند و این مسأله می‌تواند میزان افسردگی و افکار خودکشی را در آنان بیشتر کند»...

این استاد روانشناسی در ادامه با اشاره به پژوهشی در ایران که میزان شیوع افسردگی، اضطراب و افکار خودکشی در پرستاران بیمارستانهای ملایر در زمان شیوع کووید۱۹ را بررسی کرده است، خاطرنشان کرد: «این پژوهش نشان داد ۱۵.۳۸ درصد پرستاران از افسردگی متوسط تا شدید و ۴۶.۴۷ درصد از اضطراب متوسط تا شدید برخوردار بودند. هم‌چنین ۲۷.۵۶ درصد دارای افکار خودکشی بوده و ۹.۹۴ درصد آمادگی برای خودکشی داشتند»... .

به این ترتیب رژیم مرگ‌زای آخوندی یا مردم ایران را به‌طور مستقیم می‌کشد، یا به‌طور غیرمستقیم با گسترش کرونا و ممنوعیت واکسن به کشتن می‌دهد و یا با سرکوب و تحقیر و فقر کشنده و گسترش آنها در میان مردم، آنها را به سمت خودکشی سوق می‌دهد.

البته یک واقعیت دیگری هم وجود دارد که خیزشها و خروشها و اعتراضات گسترده و مستمر و سراسری اقشار مختلف نشان می‌دهد که مردم مسیر و راه درست را برای پایان دادن به همه این بحرانها و فشارها و مشکلات از هر نوع آن پیدا کرده‌اند. راهی که شعارش این است: مرگ بر اصل ولایت فقیه

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/97ed5aa6-6a2d-4e27-8ffe-1b7d9976890b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات