728 x 90

ارزش ریال، نمادی از وضعیت نظام ولایت فقیه

سقوط پول
سقوط پول

ریال به‌عنوان پول رسمی کشور در سال۱۳۰۸ با یک گرم طلای خالص سنجیده شد و ۳ریال محاسبه گردید! ۹۲سال گذشت تا ارزش ریال، ۶میلیون برابر همان یک گرم طلا کاهش یابد! (۱۸ میلیون ریال در اسفند ۱۴۰۰) و در برابر دلار هم ۱۶هزار برابر کاهش یافت. این محاسبات را مرکز پژوهش‌های مجلس آخوندی در تیرماه امسال رونمایی کرده است.

 

چرا ریال ایران، بی‌ارزش‌ترین پول دنیا شد؟

امروزه در غوغای بحرانهای اقتصادی- سیاسی رژیم آخوندی، حسرت سال‌های گذشته تبدیل به افسوس روزهای گذشته شده است و هر روز فرجام بدتری بدتر از دیروز در انتظار مردم ستم دیده ایران است.

مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی، کاهش ارزش ریال را به زبان اقتصادی بازگو کرده است. این‌که چطور ارزش نسبتاً بالای ریال درگذشته را، به بی‌ارزش‌ترین پول دنیا رسانده‌اند.

وی با اشاره به کاهش شدید ارزش پول ملی ایران و شناخته شدن آن به‌عنوان ضعیف‌ترین پول دنیا، می‌گوید: «درآمد‌های سرانه ما به‌شدت کاهش پیدا کرده است. وقتی توان تولیدی یک جامعه کاهش پیدا می‌کند قدرت خرید مردم به‌شدت کاهش می‌یابد» (اصلاحات نیوز۳۱تیر۱۴۰۲).

وی با زبان خنثی می‌گوید: «عامل اصلی به عدم وجود نظام تدبیر برمی‌گردد» که نمی‌خواهدFATF را بپذیرد و با دنیا به شکل معقولی تجارت کند. می‌گوید در یک دهه گذشته نرخ تولید صفر درصد بوده است؛ وقتی در اقتصاد ثبات و امنیت وجود ندارد و گروه‌های تندرو نمی‌فهمند که اگر سرمایه‌گذاری اقتصادی صورت نگیرد، آن کشور روزبه‌روز ضعیف و باعث کاهش رفاه جامعه می‌شود، یعنی شرایطی که امروز شاهد آن هستیم.

 

حاشای بی‌ارزش برای پول بی‌ارزش

کارگزاران رژیم آخوندی در مواجهه با این افتضاح بین‌المللی و وقتی پای حساب و کتاب به میان می‌آید، خود را به کوچه علی خامنه‌ای می‌زنند. سال گذشته که رتبه‌بندی پول‌های کشورهای جهان منتشر شد و باعث آبروریزی آخوندها و پاسداران گردید، دست به توجیه‌های سخیفی زدند که خواندنی است: «اخیراً خبری در فضای مجازی دست به دست شده که در آن ریال ایران به‌عنوان بی‌ارزش‌ترین پول جهان معرفی شده است، این نوع رده‌بندی پول‌های ملی خودش بی‌ارزش‌ترین نوع رده‌بندی محسوب می‌شود» (ایرنا اسفند ۱۴۰۱)

و در توجیه و حاشای بی‌ارزش بودن پول ملی می‌گوید: «کشورها به‌دلیل مواجه شدن با تورم فزاینده و کاهش شدید ارزش واحد پول ملی خود اقدام به حذف صفر از این پول‌ها کرده‌اند»؛ ولی رژیم آخوندی این کار را نکرد!

 

ریال ایران ضعیف‌ترین پول جهان شد!

نشریه فوربز در گزارش جدید خود ضعیف‌ترین پول جهان را معرفی کرده است: «ایران در خلیج‌فارس بین عراق و افغانستان واقع شده و صادر کننده عمده نفت و گاز طبیعی در جهان است. با این حال، تحریم‌های اقتصادی در کنار ناآرامیهای سیاسی و تورم بالا، بر پول ایران فشار آورده است. ریال ایران ضعیف‌ترین واحد پولی جهان است که با یک ریال فقط ۰.۰۰۰۰۲۴ دلار آمریکا خریداری می‌شود (یا به عبارت دیگر، ۱دلار برابر با ۴۲۲.۷۳۳ ریال ایران است)» (خبرآنلاین۲۸تیر۱۴۰۲).

فوربز می‌نویسد، پول‌های ویتنام، لائوس، سیرالئون، اندونزی رده‌های دوم تا پنجم ضعیف‌ترین پولها را به خود اختصاص داده‌اند.

 

بی‌ارزش شدن ریال به‌دلیل مشکلات ساختاری

بی ارزش شدن پول ملی البته دلایل و علل مشخص ساختاری و سیاست‌گذاری است و بنا به ماهیت ارتجاعی و غارتگرانه نظام ولایت فقیه که غاصب حق حاکمیت مردم ایران است هیچ راه‌حلی برای بحرانهای متعدد آن نه دارد و نه می‌تواند داشته باشد. آخر چطور ممکن است این همه منابع سرشار در اختیارشان باشد اما در ظرف مدت کوتاهی این‌چنین ارزش پول ملی سقوط کند.

احسان سلطانی، پژوهشگر اقتصادی می‌گوید: «در سالهای ۱۴۰۱-۱۳۹۷ به اندازه دو برابر ۵۳سال سلطنت پهلوی، نزدیک به دو برابر یک قرن قاجاریه یا نزدیک به ۳برابر جنگ ۸ساله، ارزش پول ملی سقوط کرد. شوکهای قیمت ارز به رکن اصلی حکمرانی اقتصادی فاسد و ناکارآمد ایران تبدیل شده است» (اقتصادپویا۴ تیر ۱۴۰۲).

ارزش پول ملی هر کشوری شاخصی از رشد و پیشرفت و رفاه مردمانش و البته نشان آشکاری از قابلیت و مشروعیت و کارآیی نظام آن کشور است و سقوط ارزش پول ملی ایران نمودی روشن از وضعیت بی‌ثبات و لرزان نظامی است که پس از ۴دهه غارت و شقاوت و کشتار و ۴۲سال مقاومت و پایداری و پیکار، در لبهٔ پرتگاه قرار گرفته است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/72fd20d6-ab7b-4ed2-95fa-a51d1e8d25a4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات