728 x 90

آسوشیتدپرس: آمریکا و متحدان اروپایی نسبت به گامهای «تحریک آمیز» اتمی ایران هشدار می‌دهند

سران آمریکا، آلمان، فرانسه و انگلستان
سران آمریکا، آلمان، فرانسه و انگلستان

آسوشیتدپرس: رئیس‌جمهور جو بایدن روز شنبه ۸آبان همراه با رهبران اروپایی به تهران هشدار داده‌اند که "گام های هسته‌یی تسریع شده"و"تحریک آمیز" این کشور، بازگشت رژیم ایران به پایبندی به توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ را به خطر می‌اندازد.
بایدن و رهبران آلمان، فرانسه و انگلستان در حالی دیدار کردند که رژیم ایران به غنی‌سازی اورانیوم تا سطوح نزدیک به سلاح ادامه می‌دهد. این رهبران در تلاش هستند تا توافق ۲۰۱۵ را احیا کنند و برنامه ایران را به جایی طبق توافق بازگردانند، جایی که رژیم ایران را حداقل یک سال از پتانسیل دستیابی به سلاح هسته‌یی دور نگه داشت.
در بیانیه مشترکی که پس از این دیدار منتشر شد، بایدن، آنگلا مرکل از آلمان، امانوئل ماکرون از فرانسه و بوریس جانسون از انگلستان، «عزم خود برای اطمینان از این‌که رژیم ایران هرگز نمی‌تواند به سلاح هسته‌یی دست یابد» را ابراز کردند.
این رهبران راجع به این‌که رژیم ایران پس از توقف مذاکرات بر سر بازگشت به توافق هسته‌یی که رسماً به‌عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) شناخته می‌شود، «سرعت گام های تحریک‌آمیز هسته‌یی را تسریع کرده است»، «نگرانی شدید و فزاینده» خود را ابراز کردند.
آنها هم‌چنین هشدار دادند که تحولات هسته‌یی ایران و محدودیتهای اعمال شده علیه نظارت بین‌المللی توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، احتمال بازگشت به توافق را به خطر می‌اندازد.


ایران هنوز به تاریخی برای بازگشت به مذاکرات هسته‌یی که در وین برگزار می‌شود متعهد نشده است، اما نشان داده است که این کار را هفته آینده با هدف از سرگیری مذاکرات در اواخر نوامبر انجام خواهد داد. آمریکا و دیگران نسبت به نیات ایران ابراز تردید کرده‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6004c2d0-d115-42dd-bea3-4c1cdf7ef2e2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات