728 x 90

«دادن درآمد گرانی بنزین به ۶۰میلیون نفر یعنی کشک»

یارانه برای ۶۰میلیون یعنی کشک
یارانه برای ۶۰میلیون یعنی کشک

دولت ضدمردمی روحانی با اعلام نرخ جدید بنزین شیادانه اعلام کرد که درآمد آن را به‌صورت کمک حمایتی به ۶۰میلیون نفر از مردم می‌دهد، این ادعا در حالی است که بسیاری از رسانه‌ها و مهره‌های وابسته به دو باند رژیم آن را رد می‌کنند.

پوشالی بودن یارانه حاصل از درآمد بنزین به مردم آن‌چنان آشکار است، که اکبر ترکان، مشاور سابق آخوند حسن روحانی، آنرا«کشک» نامید و در این رابطه گفت: «دادن درآمد گرانی بنزین به ۶۰میلیون نفر یعنی کشک».(سایت اقتصاد نیوز ۳آبان ۹۸)

این در شرایطی است که دولت مدعی است بخش زیادی از مردم یارانه را دریافت کرده‌اند، در رد این ادعا رحیم زارع، عضو مجلس ارتجاع، گفت: «می‌گویند به دولتمردان یارانه داده شده اما هنوز اقشار ضعیف و کم‌درآمد دریافت نکرده‌اند».

این عضو مجلس ارتجاع خطاب به دولت روحانی اضافه کرد: «چگونه یارانه معیشتی را پرداخت کردید در حالی که هنوز خیلی‌ها آن را دریافت نکرده‌اند».(وطن امروز ۵آذر ۹۸)

در این رابطه روزنامه مردم‌سالاری در این رابطه نوشت: «واریز دور اول کمکهای حمایتی دولت در حالی انجام شد که در مواردی پرداخت با مبالغ اعلام شده تناسب نداشت و تاکنون توضیحی در این زمینه از دستگاههای مربوطه دریافت نشده است. تاکنون اطلاعاتی در این رابطه دریافت نشده که مبنای پرداخت و تعیین رقم آن در خانوارها بر چه اساسی بوده است.

پرداختی کمک حمایتی به ۶۰میلیون نفر نیز از سوی دستگاههای مربوطه شفاف نشده است و تازه بعد از واریز ۳مرحله اول مشخص شد که برخی خانوارهایی که گفته شده بود جزو گروه‌های هدف هستند، از جمله زنان سرپرست خانوار، معلمان و بازنشستگان دریافتی نداشتند».(مردم‌سالاری ۵آبان ۹۸)

از همان ابتدا که بحث گران کردن بنزین در رسانه‌های حکومتی مطرح شد پیش‌بینی می‌شد که دولت با این کار باز هم دست در جیب مردم می‌کند و هدف از آن جبران کسری بودجه و تأمین هزینه دخالت‌های منطقه‌ای است.

ضمنا پیش‌بینی می‌شد که افزایش قیمت بنزین باعث افزایش قیمت کالاها خصوصاً کالاهای اساسی مورد نیاز مردم می‌شود، هنوز ۲هفته از افزایش قیمت بنزین نگذشته است که این پیش‌بینی به‌وقوع پیوست.

در این زمینه روزنامه فرهیختگان وابسته به باند خامنه‌ای با استناد به واکنش‌های مردم نسبت به این طرح نوشت: «مردم کماکان به این تصمیم معترض هستند. از قضا امروز در سخنهای مردمی، یک اعتراض دیگر هم اضافه شده است، آن چیزی که مردم می‌گویند به‌رغم این‌که قول داده بودید گرانی‌ها را کنترل می‌کنید اما گرانی‌ها کنترل نشده است»!

فشار بر مردم در اثر گرانی بنزین و گران شدن اقلام مورد نیاز آنها در حالی است که همین روزنامه اذعان می‌کند که این موضوع روی معیشت قشر اندک و محدود وابسته به نظام اثری نخواهد گذاشت چرا که: «عده‌ای به‌نام انقلاب اسلامی در جمهوری اسلامی بار خود را بستند، چه بودند و به کجا رسیدند»!

علت این امر بسیار واضح است زیرا آنها آن‌چنان مردم محروم فقیر را غارت کرده و از منابع همین مردم از جمله نفت و گاز و سایر معادن کشور جیب گشاد خود را پر کرده‌اند که اگر قیمت بنزین ۱۰برابر قیمت فعلی هم بشود به‌قول معروف ککشان هم نمی‌گزد.

روزنامه آفتاب یزد نیز در زمینه واکنش مردم به این طرح می‌نویسد: «مردم با سهمیه‌بندی و گرانی بنزین مخالف بودند و خاطره خوشی هم از یارانه نقدی ندارند که حالا بخواهند به هوای گرانی بنزین، دلشان را به سبد حمایت معیشتی جدید دولت خوش کنند. پس معترض شدند».(آفتاب یزد ۵آذر ۹۸)

روزنامه جمهوری اسلامی هم با اعتراف به این‌که پس از افزایش قیمت بنزین قیمت کالاهایی از قبیل «کود شیمیایی، آرد، دارو، گوجه، گاز مایع، ماهی، برنج و تخم‌مرغ طی ۱۰روز گذشته افزایش یافته» است در زمینه تاثیر آن در اقتصاد کشور نوشت: «افزایش قیمت بنزین امروز اقتصاد کشور را مختل کرده است».

این روزنامه حکومتی به‌ نقل از علیرضا محجوب، عضو مجلس آخوندی از باند روحانی، می‌افزاید: «در حالی که حتی با اتحادیه‌ها و اصناف هماهنگی انجام نشده است، چگونه انتظار داریم که صاحبین اصناف قیمتهای خود را افزایش ندهند؟ در اقتصاد باید حرف علمی زده شود».

به‌رغم این‌که علی خامنه‌ای در اظهارات هراس‌آلودش نسبت به قیام آبانماه به‌ نقل از مقامات دولت روحانی تلویحا اطمینان خاطر داد که گرانی بنزین باعث افزایش قیمتها نخواهد شد و گفت: «حالا من دیروز دیدم در تلویزیون که بعضی از مسئولان محترم آمدند گفتند که ما مراقبیم که این افزایش قیمت موجب افزایش قیمت اجناس و کالاها نشود»، وزیر صنعت و معدن در جلسه مجلس ۴آذر ۹۸ گفت: «ما می‌دانستیم گرانی بنزین روی قیمت بقیه کالا‌ها تاثیر می‌گذارد، آمار شکایتها از روز گرانی بنزین بیش‌تر شده و ۴۵درصد بر پرونده‌هایی که به تعزیرات آمده، افزوده شده».(جمهوری ۵آذر ۹۸)

این گفته رحمانی ضمن این‌که برخلاف اظهارات خامنه‌ای است، برخلاف گفته قبلی خودش هم می‌باشد که در ۲۹آبان ۹۸ اظهار داشت دلیلی برای گرانی کالاها وجود ندارد و حتی برای حمل‌ونقل جاده‌ای و کامیون گازوییل مصرف می‌شود».(خبرگزاری ایرنا ۲۹آبان ۹۸)

صرف‌نظر از فساد نهادینه سیاسی و اقتصادی و چپاول اموال مردم که علت اصلی تمامی مصایب و گرفتاریهای اقتصادی و معیشتی مردم است، در شرایط کنونی اقتصاد به آن‌چنان بن‌بستی گرفتار شده است که دست‌اندر‌کاران و سیاست‌گذاران امور اقتصادی از جمله شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا هم در زمینه تصمیم‌گیری در مورد مسایل اقتصادی سردرگم و به یک دور باطل از تصمیم‌گیریهای متناقض گرفتار شده‌اند که دود آن به چشم مردم محروم می‌رود.

این وضعیت همیشگی کارگزاران و مهره‌های دولت خسته و تمامیت رژیم در گل مانده‌ای است که به آخر خط رسیده است.

حاکمیت و دولتی که دست‌آورد آنها برای مردم در زمینه سیاسی سرکوب و در زمینه اقتصادی رکود بی‌سابقه اقتصادی، گرانی و افزایش روزافزون بیکاری در میان مردم، تعطیلی کارخانه‌ها و نهادهای تولیدی است.

وضعیت سیاسی و اقتصادی که مردم را با حاکمیت به آخر خط رسانده است و به‌قول یکی از رسانه‌های حکومتی تنفر آنها به نظام به «نقطه جوشش» رسیده است، نقطه جوششی که یکی از مراحل بلوغ آن قیام مردم در آبانماه ۹۸ است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/10ee7921-1595-4ee6-8b8c-d14b329d2b99"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات