728 x 90

تازه‌ترین اظهارنظرها درباره برجام و استراتژی جدید دولت آمریکا در قبال رژیم آخوندی

در آستانهٴ ضرب‌الاجل ۱۵اکتبر که دولت آمریکا باید موضع خود را نسبت به تبعیت رژیم آخوندی از توافق اتمی اعلام کند، سی.ان.ان به‌نقل از دو مقام ارشد آمریکایی گفت: ترامپ قصد دارد هفته آینده، توافق اتمی با (رژیم) ایران را تأیید نکند.

تحلیلگر ارشد سیاسی سی.ان.ان تصریح کرد: این اقدام به‌معنی پاره‌کردن توافق نیست، بلکه بدین معنی است که توپ در زمین کنگره است و (دولت) می‌خواهد کنگره چیز بهتری را ارائه کند... جمهوری‌خواهان بسیاری هم هستند که باور دارند، نیازی به پاره‌کردن (توافق) نیست و باید آن‌را سخت‌تر و بهتر کرد.

سی.ان.ان هم‌چنین به‌نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داد که استراتژی جدید آمریکا برای مقابله با رژیم در زمینه‌های موشکی و حمایت آن از شبکه‌های تروریستی در خاورمیانه است.

جرالد فایرستاین از مؤسسه خاورمیانه به فاکس‌نیوز گفت: «تصمیم‌گیری نهایی (بر سر برجام) بر عهدهٴ کنگره گذاشته خواهد شد... که ۶۰روز فرصت دارد تا پاسخ خود را نسبت به تصمیم رئیس‌جمهور اعلام کند».

وال استریت ژورنال نیز به‌نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا گزارش داد: دونالد ترامپ تصمیم خود را درباره استراتژی مقابله با توسعهٴ موشک بالستیک (رژیم) ایران، سپاه پاسداران (این رژیم)، ارسال تسلیحات و رفتار بی‌ثبات‌کننده آن در منطقه اتخاذ کرده است.

در همین حال نیویورک‌تایمز خبر داد که دیپلوماتهای کشورهای اروپایی طرف برجام، با شماری از سناتورهای آمریکا دیدار کردند تا نسبت به خروج ایالات متحده از توافق اتمی هشدار بدهند.

گاردین نیز نوشت: رهبران تجاری اروپا... گفتند، در صورت خروج آمریکا از برجام، آماده‌اند تا هر اقدامی را برای نجات دادن توافق انجام بدهند.

سخنگوی اتحادیه اروپا نیز در کنفرانس مطبوعاتی روز جمعه خود خواهان حفظ توافق اتمی شد و گفت: ما از نزدیک تحولات مربوط به توافق (اتمی) را دنبال می‌کنیم... و از همهٴ طرف‌ها انتظار داریم به تعهداتشان طبق این توافق پایبند باشند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا اتحادیه اروپا آماده است تا با آمریکا بر سر سایر مشکلات مربوط به رژیم گفتگو کند، گفت: «ما بارها به‌روشنی گفته‌ایم که حوزه این توافق، مربوط به برنامه اتمی است و نه سایر مسائل... سایر موضوعات... می‌توانند در چارچوبهای دیگری مطرح شوند و مطرح هم می‌شوند».

واشینگتن‌پست در گزارشی، می‌نویسد: «مذاکره‌کنندگان برجام، عمداً موضوع اتمی را از بسیاری از شکایاتی که ترامپ و دیگران می‌گویند، دلایلی برای بازمذاکره یا لغو توافق است، جدا کردند؛ از جمله توسعهٴ موشکهای بالستیک (رژیم) ایران، بی‌ثبات‌سازی خاورمیانه و حمایت آن از تروریسم».

از سوی دیگر نشنل ریویو طی مقاله‌یی با اشاره به فریبکاریهای حکومت آخوندی و نقش آن به‌عنوان حامی اصلی تروریسم در جهان، خواهان لغو کامل توافق اتمی و اعمال تحریم‌های شدید علیه رژیم شد.

این مقاله ضمن انتقاد از امتیازات ناموجه دولت اوباما به رژیم در جریان مذاکرات اتمی، می‌نویسد: «(رژیم) ایران حتی برای یک لحظه هم «به‌صورت شفاف، تأییدپذیر و کامل» برجام را اجرا نکرده است... برجام یک توافق وحشتناک و مستحق از بین‌رفتن است. اگر رئیس‌جمهور خواهان مذاکره است، باید یک توافق جدید با شروط آمریکا باشد که طبق آن (رژیم) ایران به تسلیحات اتمی دست نخواهد یافت، به التزامات توسعه و تکثیر تسلیحاتی پایبند خواهد بود و حمایت از تروریسم را متوقف خواهد کرد. هیچ توافق دیگری ارزش وجودی ندارد».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/070fe3de-6635-4351-b1eb-c1f51bb5840a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات