728 x 90

بدهی کوتاه‌مدت خارجی رژیم پس از برجام ۹برابر شد

بانک مرکزی
بانک مرکزی
میزان بدهیهای کوتاه مدت خارجی رژیم بعد از برجام رشد حدود ۹۰۰درصدی را تجربه کرده است.

سایتهای حکومتی ۲۶مرداد ۹۶در رابطه با افزایش بدهیهای خارجی رژیم در دولت آخوند روحانی نوشتند: «جدیدترین گزارش بانک مرکزی از تراز پرداختها در خردادماه، حکایت از افزایش میزان بدهی خارجی کشور در دولت یازدهم دارد. بر اساس این گزارش میزان بدهی‌های کوتاه مدت خارجی دولت اول روحانی در زمان روی کار آمدن رقم ۷۵۴میلیون دلار را نشان می‌داد که طی ۴سال گذشته با فراز و فرودهای فراوان همراه شد و در نهایت خردادماه سال جاری به ۳میلیارد و ۴۷۲میلیون دلار رسید که رشد ۳۶۰درصدی را نشان می‌دهد.

به بیان دیگر میزان بدهی کوتاه مدت خارجی کشور در پسابرجام رشد ۹۰۰درصدی را تجربه کرده و ۳میلیارد و ۱۲۱میلیون دلار افزایش یافته است. این افزایش بدهی در حالی رقم خورد که مطابق برجام قرار بود دارایی‌های ارزی بلوکه‌شده ایران، آزاد شود. بنابراین انتظار می‌رفت ایران بتواند بدهی‌های خارجی سررسید و معوق را بپردازد. اما برخلاف انتظارات، شاهد افزایش بدهی‌ها بودیم.
هم‌چنین بر اساس گزارش بانک مرکزی، بدهی بلندمدت خارجی نیز اگر ‌چه تا زمان اجرای برجام روند کاهشی داشت اما پس از توافق هسته‌یی بر مدار صعودی قرار گرفت.
بررسی برآیند افزایش این دو شاخص بدهی خارجی، نشان از این دارد که حجم کل بدهی‌های خارجی کشور نیز در ۴سال گذشته با رشد ۲میلیارد و ۸۴۲میلیون دلاری مواجه بوده است.
گرچه افزایش بدهی خارجی هم‌چون تیغ دولبه است و به تنهایی امر مذمومی نیست اما روند رو به رشد آن و مخصوصاً در شرایط پس از توافق هسته‌یی که طبق گفته مسئولان، امکان دسترسی ایران به پول‌های بلوکه شده فراهم شد می‌تواند زنگ خطری برای رشد اقتصادی کشور در آینده به حساب آید».

بیشتر بخوانید‌:‌
بدهی بخش دولتی به نظام بانکی دو و نیم برابر شده و به ۲۲۰هزار میلیارد تومان رسیده است

کیهان خامنه‌ای 15مرداد 96 از قول احمد توکلی از مهره‌های نزدیک به خامنه‌ای نوشت: «وضع دولت از نظر بدهی به نظام بانکی، نظام پیمانکاری، مردم، سازمانهای عمومی غیردولتی مانند سازمان تأمین اجتماعی و کارکنان خودش بسیار بالا رفته است: بدهی بخش دولتی به نظام بانکی به 220هزار میلیارد تومان رسیده است. یعنی در طول خدمت دولت یازدهم تقریباً دو و نیم برابر شده است»

توکلی سپس خسارت مالی مربوط به تعطیلی روز شنبه تهران برای مراسم به‌اصطلاح تحلیف آخوند روحانی را پیش کشیده و اضافه می‌کند: در چنین وضعیتی از وضع اقتصادی کشور و خزانه دولت، آیا هزینه‌هایی که برای دعوت از مهمانان خارجی بر اقتصاد ملی و دولت تحمیل می‌شود، عقلایی است؟ اما هزینه بزرگتر و مهمتر. . درآمدی که با تعطیلی شنبه تهران کسب نمی‌شود 2/1میلیارد دلار است و به قیمت امروز ارز حدود 8000میلیارد تومان برای اقتصاد ملی و میلیاردها تومان برای خزانه دولت هزینه در بر دارد».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d3b43fd7-6ccd-48b5-902d-1cfc705f59b9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات