728 x 90

-

در ”چمدان سیاسی“ چیست؟

-

زیگما گابریل وزیر اقتصاد آلمان
زیگما گابریل وزیر اقتصاد آلمان
به‌رغم هیاهوی رسانه‌های وابسته به باند رفسنجانی – روحانی در مورد سفر وزیر اقتصاد آلمان به ایران، و غوغاسالاری در این رابطه که گویا در مرحله پسا برجام روابط سیاسی و اقتصادی آلمان با رژیم آخوندی وارد مرحله جدیدی از گشایش شده است، اظهارات این مقام آلمانی در مورد این سفر، امید و آرزوهای باند رفسنجانی – روحانی نقش برآب شد. خیالپردازی رسانه‌های وابسته به این باند در مورد سفر مقام آلمانی توهم محض از آب درآمد.

دومین سفر این مقام آلمانی به ایران تحت حاکمیت آخوندها مانند سفر قبلی او پرحاشیه است، زیرا از قبل این سفر توسط نهادهای حقوق‌بشری مورد انتقاد قرار گرفته است، و او نیز به آنها قول داده است که درباره وضعیت حقوق‌بشر و اعدامها با مقامات دولت روحانی صحبت خواهد کرد.

همچنین این مقام آلمانی در مورد مذاکراتش در تهران با مقامات رژیم در زمینه دخالتهای رژیم در سوریه گفته است: ”همان کاری را که در سفر اخیرم به روسیه انجام دادم در ایران نیز ادامه می‌دهم، یعنی احساس خشم و ناراحتی مردم آلمان از جبهه‌های متحد حکومت بشار اسد در سوریه را که موجب چنین شرایط دهشتناکی در این کشور شده‌اند، به آنها انتقال خواهم داد.» » (اشپیگل9مهر95)

وزیر اقتصاد آلمان پیش از سفر به تهران در مورد قراردادهای اقتصادی با رژیم نیز گفته است هیچ شرکتی ریسک سرمایه‌گذاری بزرگ در ایران را نمی‌پذیرد

زیگما گابریل دلیل این امر را احتمال اعمال دوباره تحریمها علیه رژیم دانسته که به گفته وی ”ایران باید درک کند که در اوضاع کنونی یافتن شرکای بادوام تجاری در کشورهای اروپایی برایش دشوار خواهد بود“.. (سایت شبکه خبر9مهر95)

همان‌طور که از گفته‌های وزیر اقتصاد آلمان مشخص می‌شود، محتوای گفتگوهای سیاسی او در سفر به ‌تهران، در زمینه نقض حقوق‌بشر، اعدام و موضوع دخالت رژیم در سوریه است که این گفتگوها بار اعتراضی دارد.

در چنین شرایطی است که بهرام قاسمی سخنگوی وزارت‌خارجه دولت آخوند حسن روحانی ناگزیر شد سراسیمه موضعگیری کند، و صورت دولت روحانی را با این گفته‌ها که ”هیچ پیش‌شرطی پذیرفتنی نیست“ با سیلی سرخ کند.

اظهارات وزیر اقتصاد آلمان برای دولت روحانی آن‌چنان گران بود که سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم موضوع حقوق‌بشر از سوی این مقام آلمانی را نامربوط خواند و اظهار داشت: ”جمهوری اسلامی به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور داخلی خود را نمی‌دهد“. (خبرگزاری ایرنا10مهر95)

ملاحظه می‌شود که در چمدان ”سیاسی“ وزیر اقتصاد آلمان نه تنها هیچ مشوقی در زمینه اقتصادی و سیاسی نیست، بلکه شرایط انزوای بین‌المللی رژیم و وضعیت دهشتناک نقض حقوق‌بشر در ایران، و دخالت رژیم در سوریه و کشتار مردم کشور، وی را ناگزیر کرده است که در این زمینه‌ها به دولت روحانی فشار بیاورد.

این مقام آلمانی که در زمینه تجارت خارجی به‌طور معمول کارش جوش دادن معاملات کلان اقتصادی است، عقد قراردادهای تجاری میان مدت و درازمدت با رژیم آخوندی را نیز به صرفه ندانسته و در این رابطه هیچ ریسکی را نپذیرفته است، مگر این‌که به قراردادهای کوتاه‌مدت اکتفا کرده که زود بازده و البته با همراه با سودهای کلان از جیب مردم ایران است.

واضح است که چشم‌اندازی که رسانه‌های باند رفسنجانی – روحانی در مورد سفر وزیر اقتصاد آلمان به ایران می‌دادند، چشم‌اندازی غیرواقعی و بر اساس مصالح باندی در جدال با باند خامنه‌ای است، برای این‌که مهر تاییدی بر این گفته پوشالی آخوند روحانی بزنند که برجام برای رژیم معجزه و... کرده‌اند.

اما این خواب و خیالها به مصداق ”پنبه دانه بود“ خصوصاً این‌که رئیس بخش تجارت خارجی اتاق صنعت و بازرگانی آلمان نیز مهر باطلی بر این ادعاهای میان تهی زد، آنجا که گفت: ”توسعه روابط تجاری با ایران سخت‌تر از حد تصور است“ زیرا پروژه‌های تجاری بین‌المللی نمی‌توانند اجرا شوند، به‌ویژه به‌خاطر این‌که بانکهای اروپایی در مورد معاملات مالی محتاطانه عمل می‌کنند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3b881b26-7440-43fb-8649-b43660c34330"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات