728 x 90

تحولات عراق و نگرانیهای رژیم آخوندی

نیروهای حشدالشعبی عراق
نیروهای حشدالشعبی عراق
تحولات عراق نگرانیهای رژیم آخوندی را به‌دنبال داشته است.

شبه‌نظامیان حشدالشعبی وابسته به رژیم اعلام کردند، هواپیماهای ائتلاف بین‌المللی یک ستون نظامی آنان را در نزدیک مرزهای سوریه ـ عراق واقع در غرب استان الانبار بمباران کرده و در نتیجه تعداد زیادی کشته و مجروح شده‌اند. (سایت العربیه- ۱۷مرداد)

در همین رابطه یک سایت حکومتی با نگرانی نوشت «آمریکا پس از آن که مرزهای عراق و سوریه را «خط قرمز» خوانده و درباره نزدیک شدن الحشد الشعبی هشدار داد، صبح روز دوشنبه پایگاههای گردان الحشد الشعبی را در خط این مرزها شدیداً هدف قرار دادند» (آخرین خبر ۱۶مرداد).

روز گذشته نیز سایت عیون الخلیج به‌نقل از عواد العوادی نماینده پارلمان عراق از فراکسیون احرار وابسته به مقتدی صدر نوشت: «رژیم ایران متهم است که تروریسم از این رژیم می‌آید، گزارشهایی در دست است که بسیاری از انفجارها در این مناطق از جانب رژیم ایران می‌آید».

العوادی فاش کرد که «با توجه به آنچه در شهر سامراء در رابطه با انفجار مرقد امامان عسکری رخ داده است، بسیاری از گزارشها اشاره به این دارد که هسته‌ها یا گروه‌های تروریستی از ایران وارد شدند». این سایت عربی‌خاطر نشان کرده است که در ماه مه ۲۰۱۶، طرفداران صدر با سردادن شعارهایی، دخالت رژیم ایران در عراق به‌ویژه سرکرده سپاه قدس پاسدار قاسم سلیمانی را محکوم کردند. تظاهرکنندگان شعار «رژیم ایران اخراج اخراج» سر دادند. (عیون الخلیج- ۱۶مرداد)

در همین حال رسانه‌های حکومتی نوشتند: «اختلاف در بین نیروهای بسیج عراق؛ ماندن در کنار ایران یا بغداد؟» و به‌نقل از المانیتور افزودند: «طیف طرفدار رژیم حمایتهای مالی مرتب از ایران دریافت می‌کنند». (آفتاب نیوز و سایت دمادم و.. - ۱۶مرداد)

به‌رغم این‌که قاسمی سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم با طفره رفتن در مورد مواضع اخیر مقتدی صدر گفت: «شاید در ترجمه سخنان مقتدی صدر اشتباهی صورت گرفته است. قرار نیست مقامهای عراقی برای سفرهایشان از ما اجازه بگیرند» (ایلنا-۱۶مرداد)، رسانه‌های حکومتی با بیانی مداخله‌جویانه از تحولات این کشور ابراز نگرانی کرده‌اند.

یک روزنامه باند روحانی با اشاره به «فاصله‌گیری هدفمند» مقتدی صدر از رژیم، مواضع او را «پیشروی سازمان‌یافته ریاض و در مقابل عقب‌نشینی مرحله‌ای تهران در مناسبات منطقه» توصیف کرد. (ابتکار- ۱۶مرداد)

یک سایت خبری از باند خامنه‌ای نیز نوشت «به نظر می‌رسد مقتدی صدر در کنار دیگر مخالفان حضور ایران در عراق مانند ایاد علاوی معاون رئیس‌جمهور این کشور چرخش عراق به سمت عربستان را کلید زده است. درخواست منحل شدن حشدالشعبی (نیروهای شیعه مورد حمایت نظام تنها یکی از نتایج سفر اخیر مقتدی صدر به عربستان است (جام نیوز ۱۶مرداد).

خبرگزاری مهر آخوندی نیز نوشت: «علاوی به مقتدی صدر گفته که بهتر است موضع خود را واضح و روشن در مورد مسائل مختلف ازجمله طائفه گرایی سیاسی ایران و نیروهای الحشد الشعبی بیان کند» (مهر-۱۶مرداد).

سایت حکومتی الف از باند خامنه‌ای نیز با اشاره به اظهارات دستمالچیان سفیر اسبق رژیم در لبنان به شقه درونی نیروهای وابسته به رژیم اشاره کرده و از جمله نوشته است: «عراق بعد از جریان آزادسازی موصل نیاز به یک پوست‌اندازی دارد.. دو شاخصه اصلی در این پوست‌اندازی مشاهده می‌شود: یکی انشقاقی که قرار است در حزب‌الدعوه اتفاق بیفتد، و هم (در) جریان صدر، .. یکی دیگر از شاخصه‌های پوست‌اندازی عراق این است که برای کاستن از حساسیتها می‌خواهد وانمود کند که در حال فاصله گرفتن از ایران است، و نزدیک می‌شود به جماعت عربی». (سایت الف- ۱۷مرداد).

و یک سایت دیگر باند خامنه‌ای نتیجه گرفت: «اکنون به نظر می‌رسد مقتدی صدر.. تلاش می‌کند چرخش به سمت عربستان را کلید بزند، چرخشی برای نزدیک شدن و اتحاد با ریاض با هدف مقابله با نفوذ ایران در منطقه و به‌ویژه عراق». (نامه نیوز-۱۶مرداد)
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3f2e3091-b80e-4dd5-b343-d163f939f6bd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات