728 x 90

گزیده روزنامه ها,

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز ۲۵مهر ۱۳۹۵

-

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
روزنامه‌های حکومتی در روز یکشنبه 25مهر، مهم‌ترین عنوانهای خود را به موضوع سیاستهای کلی انتخابات که توسط خامنه‌ای اعلام شده اختصاص داده‌اند، هر باند موضوع مورد نظر خود را تیتر اول کرده است:

آرمان: رهبر انقلاب سیاستهای کلی انتخابات را ابلاغ کردند: ممنوعیت ورود نیروهای مسلح به دسته‌بندیهای جناحی – پاسداری از آزادی و سلامت انتخابات

آفتاب یزد: رهبر معظم انقلاب سیاستهای کلی انتخابات را ابلاغ کردند: شفاف سازی منابع و هزینه‌های انتخاباتی و اعمال نظارت دقیق بر آن
ابتکار: رهبر انقلاب سیاستهای کلی انتخابات را ابلاغ کردند: ورود نظامیان به جناح بندیها ممنوع
تفاهم: مقام معظم رهبری سیاستهای کلی انتخابات را ابلاغ کردند – ممنوعیت ورود نیروهای مسلح و قوای سه‌گانه در دسته‌بندیهای سیاسی و جناحی انتخابات
کیهان: رهبر انقلاب سیاستهای کلی انتخابات را ابلاغ کردند؛ نظارت بر حفظ شرایط نمایندگی تا پایان دوره مجلس
جوان: منابع و هزینه‌های انتخاباتی نامزدها باید اعلام شود، دلایل ابطال انتخابات و رد صلاحیت داوطلبان در صورت درخواست آنان به‌صورت مکتوب پاسخ داده شود
خراسان: حداکثر سازی شفافیت، سرعت و سلامت انتخابات

روزنامه‌های باند هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی مواد سیاستهای کلی ابلاغ شده توسط ولی‌فقیه ارتجاع را بهانه مطالبات باندی و سهم‌خواهی خود در ساختار نمایش انتخابات در رژیم کرده‌اند و به باند حاکم نسبت ادامه دخالتهای شورای نگهبان آخوندی هشدار داده‌اند:

جهان صنعت: مشاجراتی که در چند انتخابات گذشته رخ داد و طی آن اختلاف‌هایی میان دست‌اندرکاران، رقبای انتخاباتی و مردم بروز کرد نشان می‌دهد که وجود قانون صریح، روشن و شفاف برای انتخابات چقدر مهم است. واضح است که اگر انتخابات در ایران به کشورهایی مانند ونزوئلا یا زیمبابوه شبیه باشد، جمهوریت نظام به مخاطره می‌افتد... موضوع‌هایی که در گذشته مورد مناقشه قرار گرفته مانند تداوم نظارت شورای نگهبان پس از برگزاری انتخابات، ورود پول‌های آلوده و کثیف به رقابتهای انتخاباتی، پاسخگویی روشن و دقیق و مکتوب درباره عدم احراز صلاحیت ثبت‌نام‌کنندگان، احراز توانایی و شایستگی حرفه‌یی نامزدان، احراز پایبندی ثبت‌نام‌کنندگان به معیارهای سیاسی- اعتقادی شایسته توجه بیشتری است و این مقررات، قوانین و آیین‌نامه‌های اجرایی که بر اساس این سیاستهای کلی تدوین می‌شود باید جزیی، روشن و دقیق باشد... بدیهی است که بی‌توجهی یا اهمال در تدوین چنین قوانین و آیین‌نامه‌هایی مفاد سیاستهای کلی را به محل جدیدی برای انجام تسویه‌حساب‌های شخصی یا اعمال سلیقه‌های فردی و گروهی تبدیل خواهد کرد.

برخی روزنامه‌های باند رفسنجانی-روحانی، شرایط جامعه که این عقب‌نشینی را به خامنه‌ای تحمیل کرده است را خاطرنشان کرده و بر ضرورت بیرون کشیدن مزدوران مسلح خامنه‌ای از انتخابات تأکید کرده‌اند:

مردم‌سالاری: رهبری تا به‌حال راساً درباره عدم ورود گروه‌های مختلف به دسته‌بندی‌های سیاسی، اظهارنظر نکرده و دستوری نداده بودند. چند وقت پیش خبری منتشر شد درباره ورود ستادکل نیروهای مسلح سپاه به بحث کنسرت‌ها. اتفاقی که با واکنش‌های تند زیادی همراه بود. به نظر می‌رسد شرایط جامعه به سمتی رفته است که رهبری لازم دیدند این نکته را تأکید کنند... این‌که رهبری در طول این سالها درباره این قضیه ابلاغیه‌ای نداده بودند اما حالا و در آستانه انتخابات آتی این کار را انجام داده‌اند، نشان از اهمیت موضوع دارد. چیزی که اشرف بروجردی هم به آن تأکید می‌کند. او در این باره به «مردم‌سالاری» می‌گوید: «به هرحال این رویه‌ای است که به‌عنوان سیاستهای کلی نظام در انتخابات آتی توسط رهبر منتشر شده است. البته ما هم امیدواریم این دستورالعمل نصب العین گروهها و افراد قرار گیرد تا انتخاباتی توأم با آرامش را سپری کنیم.» او معتقد است ما به‌صورت عینی دخالتهایی را در دوره‌های گذشته دیده‌ایم اما هیچ کدام را نمی‌شود رسانه‌یی کرد. اما این‌که رهبری به این موضوع تأکید کرده نشان از اهمیت موضوع دارد و این‌که فضای جامعه طوری شده است که باید بعضی نکات را دوباره یادآوری و تأکید کرد.

روزنامه‌های باند رفسنجانی-روحانی اذعان به ناکارآمدی نظام نمایش انتخابات رژیم را به‌نقل مهره‌های باند رقیب برجسته کرده و سیاستهای ابلاغ شده را تلویحاً یک پیروزی برای خود توصیف کرده‌اند:

مردم‌سالاری: کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نوشت: دقت در بندهای 18 گانه این سیاست‌ها نشان از دوراندیشی رهبر معظم انقلاب دارد که در زمانی که نظام انتخاباتی کشور در حال از دست دادن کارآمدی خود بود، با تدوین و ابلاغ به‌موقع این سیاست‌ها راه روشن کشور در پیشرفت‌های سیاسی را فراهم کردند.

برخی روزنامه‌های باند رفسنجانی تلاش کرده‌اند در لابلای عبارات خامنه‌ای جام زهر دیگری برای نظام در جریان نمایش انتخابات دست و پا کنند، از حقوق زنان تا ناکارآمد کردن نیروهای سرکوبگر تحت‌امر علی خامنه‌ای:

اعتماد: مورد دیگری که در این سیاست‌ها مورد توجه بوده و در ارتباط با نهاد نظارتی انتخابات یعنی شورای نگهبان قرار می‌گیرد، بند مربوط به تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست‌جمهوری است؛ موضوعی که هر چهار سال یک‌بار و با اعلام حضور برخی بانوان برای ورود به عرصه انتخابات مطرح می‌شود و تا کنون نیز برای آن راه‌کار مشخصی عنوان نشده است، با ابلاغ این سیاست‌ها شاید بتواند در قانون جدیدی گنجانده شود. اما آنچه که از معنی واژه رجل سیاسی برداشت می‌شود چیزی غیر از معنای اصلی آن است. رجل سیاسی یعنی شخصی که سیاسی باشد و بر همین مبنا لزومی بر مرد بودن آن وجود ندارد. اما همین موضوع سال‌ها ست که مورد بحث قرار می‌گیرد و همواره هیچ‌کدام از زنان ایرانی یا پا در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری نمی‌گذارند یا نمی‌توانند از مرحله احراز صلاحیتها عبور کنند. بر همین اساس به نظر می‌رسید که لازم باشد چاره‌ای برای این امر اندیشیده شده تا منظور قانونگذار از گنجاندن واژه رجل سیاسی در قانون اساسی مشخص شود... د‌ر همین جا لازم به ذکر است که شورای نگهبان حق د‌خالت د‌ر انتخابات را تنها از منظر حقوقی د‌ارد‌ و نمی‌تواند‌ نظریات سیاسی خود‌ را د‌ر تصمیم‌گیریها به‌کار بگیرد‌. یعنی اعضای این شورا تنها قاضی باشند‌ و وابستگی سیاسی ند‌اشته باشند‌ تا بتوانند‌ به خوبی از وظیفه نظارتی انتخابات برآیند‌. این امر اصل اساسی اجرای بند‌های مربوط به برگزاری انتخابات آزاد‌ د‌ر سیاستهای ابلاغی رهبری انقلاب است.

آرمان: این امر همواره یکی از تأکیدهای اصلی امام خمینی (ره) بوده است، یعنی «عدم ورود نظامیان به حوزه سیاست» و این هشدار مختص به یک یا دو دوره انتخابات نیست و باید به‌عنوان یک اصل تخطی ناپذیر و همیشگی مبنا قرار گیرد. اگر ‌چه برخی تلاش کردند تا تفسیرهای متفاوتی از این فرمایش امام ارائه دهند تا منافع شان را تأمین کند اما با تأکید مؤکد مقام معظم رهبری، باید این بند را فصل الخطاب خواند... آنانی که وظیفه خطیری مانند صیانت و حراست از کشور و مردم را عهده‌ دارند و از طرف دیگر تابع ولایت هستند باید قانون و سخن رهبری را فصل الخطاب بدانند و امر انتخابات را به متولیان آن بسپارند. آنان باید در عمل تابعیت از قانون و ولایت را ثابت کنند و به این اصل اساسی و خدشه‌ناپذیر پایبند باشند، چرا که آثار سویی که ورود آنان به انتخابات و عرصه سیاست به‌دنبال خواهد داشت هزینه‌های هنگفتی را به کشور تحمیل خواهد کرد که رفع آنان کاری است بس شگرف و گاه امکان ناپذیر.

در روزنامه‌های باند خامنه‌ای، ضمن حمله به پاسدار احمدی‌نژاد، حذف او توسط خامنه‌ای را تأیید کرده و تقصیر وقایع سال 88 را بین احمدی‌نژاد با باند مغلوب تقسیم کرده‌اند و نسبت به قیامی دیگر ابراز نگرانی کرده‌اند:

رسالت: در جریان فتنه 88، اگر ‌چه دشمن به مقصود نهایی خویش که براندازی نظام بود، نایل نیآمد اما موفق شد جراحتی عمیق بر پیکر وحدت جامعه وارد سازد... هر چند سردمداران داخلی جریان فتنه با اوجگیری رقابتهای انتخاباتی در دام دشمن گرفتار آمدند و خطایی نابخشودنی مرتکب شدند اما انصاف آن است که رویکرد رقیب پیروز در سوق دادن آنان به دام دشمن را نیز نباید نادیده گرفت و شدت بخشیدن به شعارهای تبلیغاتی تا مرز خدشه‌دار شدن نظام و نیز رویکرد تحقیرآمیز با رقیب و طرفداران رقیب و عدم رعایت برخی نکات اخلاقی و خانوادگی در تحریک طرفداران رقیب و تشدید ماجرا بی‌تاثیر نبوده است. واقعیت آن است که هنوز جراحت فتنه 88 التیام کامل نیافته است و لذا هوشیاری ایجاب می‌کند که به هیچ‌وجه به دشمن اجازه ندهیم برای پیدایش فتنه‌ای دیگر و ایجاد شکاف در جامعه بسترسازی نماید

روزنامه‌های باند خامنه‌ای تلاش کرده‌اند فضاحت شکنجه دانش‌آموزان در نظام آخوندی را به دعوای باندی یا به خطای یک معلم تنزل دهند:

جوان: سال تحصیلی جاری با رسانه‌یی شدن چهار تنبیه در تهران، گلستان، سیستان و بلوچستان و کرمان رکورددار بروز تخلفات از این دست در مدارس است. برخی حاکمیت نگاه مادی بر فرآیند تعلیم و تربیت و به‌دنبال آن تقدس‌زدایی از این امر را در بروز گسترده چنین تخلفاتی مؤثر می‌دانند. در عین‌حال گروهی نیز سعی دارند به این موضوع جنبه سیاسی بدهند و آن را سناریویی در جهت مظلوم‌نمایی آموزش و پرورش در آستانه استیضاح وزیر عنوان کنند و انتشار رسانه‌یی تنبیهات را تخریب دولت قلمداد کنند. در این میان رسانه‌های همسو با دولت نیز با پیگیری لحظه به لحظه حوادث رخ داده در مدارس، تلاش می‌کنند فضایی را فراهم کنند که جریان مخالف که اغلب از بدنه اصول‌گرایی هستند اعم از رسانه‌ها و نمایندگان مجلس خود به خود در مسیر مورد نظر آنها شنا کنند و ماجرا در نهایت به جلب آرای بیشتر در صندوق این جریان ختم شود. ماجرا از شلاق خوردن و اخراج 10تن از دانش‌آموزان کرمانی از سوی مدیر به‌خاطر ناتوانی در پرداخت کمک 30هزار تومانی به مدرسه بعد از چند بار تذکر آغاز شد؛

غارت و چپاول و آسیبهای اجتماعی موضوع مقالات روزنامه‌های هر دو باند حاکم است:

آرمان: افزایش دو برای معتادان: همزمان با این اظهارنظر رئیس سازمان بهزیستی کشور که بر اساس آخرین شیوع شناسی تعداد معتادان در ایران دو برابر شده است، یک مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر از مهلت سه‌ماهه درمان برای سربازان معتاد و مشمولان خدمت وظیفه عمومی خبر داد. بیش از ۹۰ درصد خانواده‌های ایرانی اعتیاد را مهم‌ترین معضل اجتماعی کشور می‌دانند... در سال ۱۳۸۰ نزدیک به پنج درصد از کل رقم معتادان کشور زنان بودند. در سال ۱۳۹۰ این رقم به ۹ درصد، چیزی حدود برابر، رسیده است. به عقیده کارشناسان سن اعتیاد در بین جوانان در حال کاهش است و رواج مواد مخدر صنعتی، آسیب‌های بیشتری به جامعه وارد می‌کند.

آرمان: برخی مداحان شبی ۱۵ میلیون برای روضه‌خوانی یا مداحی دریافت می‏‌کنند. این ۱۵ میلیون را چه کسی به دست آورده که حاضر است به مداحان برای عزاداری پرداخت کند؟ به‌طور مثال ۱۵ میلیون برای هر شبی از دهه محرم می‌شود ۱۵۰ میلیون تومان.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f71520d9-9a0c-48cd-9628-6c154d3dd867"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات