728 x 90

شقه دروني رژيم,

«بازی مذاکره» و «دکترین براندازی»

-

جنگ گرگها
جنگ گرگها
از لابه‌لای انبوه اظهارات سردمداران گوناگون رژیم و تفسیرهایی که این روزها رسانه‌های باندهای رژیم را پرکرده است، می‌شود ابعاد گسترده جنگی را که از رأس تا بدنهٴ نظام ولایت‌فقیه را فراگرفته، به‌خوبی دید. جنگی که از مرز برخورد فیزیکی تا رویارویی عمیق بر سر روشهای برون‌رفت از بن‌بستهای همه‌جانبه جریان دارد.

در حالی‌که باند خامنه‌ای عوامل لنگه‌کفش پران خودش علیه روحانی را تحت عنوان رسمی «کمیتهٴ صیانت از منافع ایران» معرفی می‌کند، روزنامه‌های نزدیک به رفسنجانی این اقدام را «خطرناک‌تر از خطرناک» توصیف می‌کنند. مثلاً روزنامه حکومتی ابتکار تحت همین عنوان نوشته است: «با مشاهده این‌گونه هنجارشکنیها و اعلام رسمی آن، انسان به یاد عملیات گروه‌های افراطی در پاکستان، افغانستان، عراق و دیگر کشورها می‌افتد» و اضافه می‌کند که در صورت ادامه این روال «هیچ بعید نیست که گروه‌های به‌اصطلاح خودسر، پا را از این هم فراتر بگذارند و آنگاه اقداماتی خطرناک‌تر از این را نیز انجام دهند».

از طرف دیگر در همین تفسیرها و اظهارنظرها، رویارویی دو روش و نقشهٴ مسیر مربوط به دو باند در حال جنگ را به‌روشنی می‌توان دید. مثلاً روزنامه حکومتی بهار با یادآوری این‌که تا «نشست 1+5 در ژنو» وقت زیادی نمانده، خواستار این شده که «رسانه‌ها و کارشناسان» هرچه زودتر پیشنهادهای خود را برای میزان عقبXنشینیهای ضروری «به تیم مذاکره‌کننده ایرانی و خارجی ارائه کنند» و مواردی از عقب‌نشینی را هم مثال می‌زند. مثل: «سقف درصد اورانیوم غنی شده، میزان ذخیره آن، فعالیت سایتهای فردو و نطنز، تعداد سانتریفیوژها، رآکتور آب سنگین اراک، پروتکل الحاقی و دسترسیهای سرزده بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌یی و بازدید از پارچین». این روزنامه با تأکید بر ضرورت سرکشیدن جام زهر سوریه و توصیه به‌ولایت که «با پیوند زدن نقش خود در سوریه با موضوع هسته‌یی برداشت بیشتری از زمین شوره‌زار 1+5 داشته باشد»، می‌نویسد: «چالشهای موجود با خنده و تبسمهای مضاعف و اظهارات صرفاً دیپلوماتیک به این زودی قابل حل نیستند، مگر این‌که تهران امتیازات بیشتری به‌غرب بدهد». در مقابل این نقشهٴ مسیر که روش مورد نظر رفسنجانی است، ارگان بسیج سپاه پاسداران موسوم به جوان این روش و نقشهٴ مسیر را تحت عنوان «بازی مذاکره» مورد حمله قرار داده و نتیجه‌گیری کرده است که این روش در نهایت با کمک «نرم‌افزار اصلاحات، دکترین براندازی را به مرحله اجرا نزدیک» می‌کند.

این دو رویکرد که توسط باندهای متخاصم تصویر شده، همان دوراهی‌یی است که خامنه‌ای هم‌چنان در برابر آن قرار دارد و درمانده و طلسم‌شکسته، هنوز نتوانسته تصمیم نهایی خودش را اعلام و علنی کند. یکی مسیر جام زهر. همان که ارگان بسیج پاسداران نهایت آن را مسیر تحقق براندازی، البته به‌دست توانای مردم و مقاومت ایران ترسیم دانسته است. و جادهٴ دوم، مسیر انقباض و رویارویی با جامعه جهانی که نظام ولایت‌فقیه را به سرعت به‌لبه پرتگاه سرنگونی خواهد رساند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/55feb348-71d1-4177-824b-5e7b35517fd1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات