728 x 90

اعتراض عليه مالكي,گسترش اعتراضها در عراق,

تظاهرات بزرگ مردم عراق در جمعه ”نه به حاکم مستبد“ به‌رغم انواع ممانعتها آغاز شد

-

تظاهرات مردم عراق در جمعه ”نه به حاکم مستبد”
تظاهرات مردم عراق در جمعه ”نه به حاکم مستبد”
تظاهرات بزرگ مردم عراق در جمعه ”نه به حاکم مستبد“ به‌رغم انواع ممانعتها برای جلوگیری از حضور مردم در تظاهرات و شلیک یکی از نیروهای نظامی مالکی به صفوف تظاهرات در دیالی؛ در حال شکل‌گیری است. میدانهای تحصن در الانبار و صلاح‌الدین و نینوا و مساجد بغداد و دیالی آماده برگزاری نماز جمعه ”نه به حاکم مستبد“ هستند.
تلویزیون رافدین با اعلام این خبر گفت: نقطه بازرسی در نزدیکی ”حمام العلیل“ در موصل مانع رفتن شهروندان به میدان تحصن احرار می‌شوند. فرمانده عملیات دیالی ورودیهای جلولاء از سمت پل را بسته و شهروندان را متوقف نموده است و اجازه رفتن به مسجد برای برگزاری نماز جمعه وحدت را نمی‌دهد. یک سرباز از گردان واکنش سریع دیالی به سمت تظاهر کنندگانی که به سمت محل نماز جمعه وحدت ”نه به حاکم مستبد“ می‌رفتند؛ آتش گشود. بیش از هزار تظاهر کننده در نقطه بازرسی ”پل دیالی“ متوقف شده‌اند و نیروهای مالکی مانع از ورود آنان برای برگزاری نماز وحدت جمعه می‌شوند.

تلویزیون الشرقیه در گزارشی از تظاهرات امروز مردم عراق گفت: در موصل جمعیت بزرگی از زنان به سمت میدان احرار در حرکت هستند. ام عمار از فعالان زنان در تظاهرات مردم عراق؛ همیشه در میدان احرار حضور دارد تا بقیه زنان موصل را تشویق کند که به تظاهر‌ کنندگان بپیوندند. الشرقیه گفت: ام عمار روزانه یک چادر کوچک در وسط میدان احرار دارد که کمیته‌های هماهنگی تحصن به‌عنوان محل زنان متحصن به وی اختصاص داده است.
تلویزیونهای بغداد، الرافدین، الشرقیه و تغییر پخش مستقیم خودشان را از رمادی، موصل، کرکوک و سامراء شروع کردند. جمعیت در رمادی و موصل انبوه و قابل‌توجه است.
به گزارش تلویزیون رافدین نیروهای لشگر 54 به مسجد ملوکی در دیالی حمله کردند و منبر خطیب را دزدیدند و الزامات آن را تخریب کردند و اموال نگهبان مسجد را هم غارت کردند.
اما با این وجود آمادگی برای برگزاری نماز جمعه ”نه به حاکم مستبد“ در مساجد دیالی شامل ”ساریه، ابوحنیفه و الحی العصری“ صورت گرفته است.
همچنین به گزارش تلویزیون رافدین نیروهای ارتش اقدام به جمع کردن سن در مسجد ”ملوکی“ در منطقه عامریه بغداد نموده و منازل اطراف آن را مورد حمله قرار دادند تا مانع برگزاری نمازجمعه در آنجا بشوند.

هم‌چنین به گزارش تلویزیون بغداد؛ نیروهای نظامی مالکی در چندین منطقه کرخ بغداد به‌صورت گسترده مستقر شده‌اند و در تلاش برای ممانعت از برگزاری نماز وحدت در تعدادی از مساجد هستند.
در منطقه الشیخ حمد در الطارمیه هم نیروهای امنیتی مالکی به شکل گسترده‌یی مستقر شده و به روی پشت‌بام منازل رفته و مسیرها را بسته‌اند. به گزارش تلویزیون التغییر؛ اقدامات مالکی برای ممانعت از تظاهرات به این اقدامات محدود نشده است.
به گزارش این تلویزیون اطلاعات ارتش به دستور مالکی افسران و نیروهای خودش را توجیه کرده است که تحقیقات کنند و اطلاعات مربوط به تظاهر کنندگان و فعالان این تظاهراتها و سازماندهی آنها را جمع‌آوری نمایند. و تحرکات آنها را به‌وسیله دوربین زیر نظر داشته باشند و این کارها را با استفاده از لباس‌شخصی انجام دهند. اطلاعات ارتش همچنین نیروهای نظامی را توجیه کرده که افرادی از ارتش عراق را هم که همراهی با تظاهر کنندگان نشان می‌دهند را شناسایی کنند و زیر نظر داشته باشند. التغییر گفت: در این رابطه نشست کمیته عالی امنیت به‌ریاست نوری المالکی بوده که با فرماندهان نظامی و امنیتی مناطق قیام‌کننده برگزار کرده و در آن جلسه همان توجیهات به آنها گفته شده است. همچنین تلویزیون التغییر سندی از فرماندهی عملیات دجله به دست آورده است که در آن نسبت به برپایی تظاهرات در شهرستان حویجه در استان کرکوک و نتایج احتمالی آن هشدار می‌دهد، به‌رغم این‌که از استاندار کرکوک و رئیس پلیس موافقت گرفته‌اند.
اما به‌رغم این ممانعتها؛ کمیته‌های سازمانده تأکید نمودند به‌رغم حمله به مسجد ملوکی در منطقه العامریه بغداد و ایجاد محدودیتهای امنیتی شب گذشته، نماز وحدت در این مسجد برگزار خواهد شد».

به گزارش تلویزیون بغداد؛ یکی از مجروحان جمعه ”لاتراجع“ در اثر جراحتهای وارده در بیمارستان فلوجه به‌شهادت رسید. مردم فلوجه اعلام کردند که امروز پیکر این شهید را از بیمارستان به مقبره شهدا تشییع خواهند کرد.
تلویزیون الجزیره در رابطه با تظاهرات امروز گفت تظاهرات امروز، به‌نام جمعه ”نه به حاکم مستبد“ نامگذاری شده است که منظور نخست‌وزیر عراق نوری المالکی است و این تلاشی از طرف تظاهر کنندگان برای فشار به دولت عراق می‌باشد تا این‌که به خواسته‌های آنها پاسخ بدهد. الجزیره افزود: در بغداد تیم الجزیره برای رسیدن به منطقه اعظمیه و مناطق دیگر مثل الدوره و الغزالیه با مشکل مواجه شده است زیرا که در این مناطق تظاهرات است. قرار است که بعد از نماز جمعه در شش منطقه بغداد تظاهرات شود در مناطق دیگر مثل رمادی و فلوجه و سامرا و موصل و مناطق دیگر مثل بعقوبه نیز تظاهرات است. بیش از 40روز است که این تظاهرات در مناطق عراق استمرار دارد که تلاشی از طرف تظاهر کنندگان علیه نوری المالکی نخست‌وزیر است که به خواسته‌های آنها پاسخ بدهد. الجزیره گفت تظاهرات امروز در عراق در حالی برگزار می‌شود که از صبح امروز سلسله انفجارهایی در عراق تعداد زیادی کشته و مجروح از مردم عراق بر جای گذاشته است: در سلسله انفجار با خودروهای بمب‌گذاری شده در عراق 29نفر کشته و حدود 70نفر زخمی شدند. منابع امنیتی و پزشکی عراقی خبر دادند که دو خودرو بمب‌گذاری شده همزمان در بازار پرنده فروشان در منطقه کاظمیه در شمال بغداد منفجر شده است. همچنین دو خودرو بمب‌گذاری دیگری در شهرک الشوملی در استان بابل در جنوب بغداد منفجر شده است. تلفات در کاظمیه هم به 16 کشته و 45 زخمی رسیده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b3f9ac74-3ebc-4abe-aeb3-bc2715ab611f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات