728 x 90

کلی کرافت: احتمال دارد سرکوب معترضان توسط رژیم، وحشیانه‌تر از آنچه تاکنون گزارشها نشان می‌دهند، بوده باشد

کلی کرافت نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل
کلی کرافت نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل

کلی کرافت نماینده آمریکا در نشست توجیهی شورای امنیت ملل ‌متحد طی سخنانی به قیام سراسری مردم ایران و سرکوب و قتل‌عام مردم اشاره کرد و گفت: واکنش رژیم ایران به اعتراضات اخیر در سراسر کشور بیرحمانه بوده است. ایالات متحده واکنش ایران را به‌شدت محکوم می‌کند و ما در همبستگی با مردم ایران ایستاده‌ایم. اگر چه ما هنوز تصویری کاملی از سرکوب رژیم و نقض حقوق‌بشر در طول مدت این اعتراضات نداریم، اما از آنچه می‌دانیم بسیار ناراحت هستیم. فیلمهای موجود در صحنه نشان می‌دهد که ۴۰ تا ۱۰۰معترض توسط نیروهای سپاه در ماهشهر (قتل‌عام) شدند. این احتمال وجود دارد که سرکوب رژیم حتی وحشیانه‌تر از آنچه تاکنون گزارشها نشان می‌دهند، بوده باشد.

 

کلی کرافت افزود: ایالات متحده از بیانیه‌های اخیر نگرانی کمیساریای عالی حقوق‌بشر سازمان ملل استقبال می‌کند، اما باید اقدامات بیشتری انجام شود. ما از سازمان ملل می‌خواهیم که روی این موضوع تمرکز کند و تأکید می‌کنیم که نهادهای مربوطه و گزارشگران ویژه سازمان ملل باید تحقیقات کامل در مورد واکنش دولت ایران به این اعتراضات انجام دهند.

 

کلی کرافت در رابطه با دخالتهای رژیم ایران در کشورهای منطقه و سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز مردم  این کشورها گفت: «قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به‌طور آزاد به منطقه سفر می‌کند تا به نیروهای نیابتی رژیم ایران در طراحی حملات و سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز کمک کند. ما به همه کشورهای عضو یادآوری می‌کنیم که آنها مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ موظف هستند از ورود سلیمانی و یا عبور و مرور از طریق سرزمین‌شان جلوگیری کنند».

 

نماینده آمریکا در سازمان ملل در رابطه با هشتمین گزارش دبیرکل ملل متحد درباره قطعنامه ۲۲۳۱ به عدم رعایت آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت توسط رژیم ایران اشاره کرد و گفت: «هم‌چنانکه ما بارها گفته‌ایم رژیم ایران مسئول این حملات است. انگلستان، فرانسه و آلمان در این ارزیابی به ما پیوسته‌اند. خیلی ساده، توضیح منطقی دیگری وجود ندارد. فقط رژیم ایران می‌توانست چنین حمله‌یی در این مقیاس و با این پیچیدگی را به اجرا در بیاورد. برد سلاحهای بکار رفته در حمله آن‌قدر نبود که بتواند از قلمرو حوثیها آمده باشند. پهپادها مشخصات فراوانی شبیه پهپادهای طراحی شده توسط ایران داشتند. و خسارتهای وارده به تأسیسات نفتی نشان می‌دهد که حمله از سمت شمال انجام شده، نه از سمت جنوب، آنچنانکه انتظار داشته باشید که حوثیها آنرا انجام داده باشند. شورا باید مکث کرده و بررسی کند که این چه معنایی دارد. رژیم ایران یک کشور دارای حق حاکمیت را از سرزمین خودش مورد حمله قرار داد..... این اقدام تحریک کننده باید از طرف همه کشورها محکوم شود. شورا باید ایران را مورد حسابرسی قرار دهد.

گزارش دبیرکل هم‌چنین تأیید می‌کند که ایران به بی‌ثباتسازی منطقه؛ افزایش خشونت در یمن ادامه می‌دهد و از گسترش گروهها و نیروهای نیابتی تروریستی حمایت می‌کنند. به‌عنوان مثال، دبیرکل انتقال فناوری موشکی پیشرفته به حزب‌الله در لبنان و حوثی‌ها در یمن را توسط ایران برجسته می‌کند. به‌علاوه، ایران به اشباع کردن خاورمیانه با سلاح، در منافات با قطعنامه ۲۲۳۲، ادامه می‌دهد. از میان نمونه‌های فراوان می‌توان به انتقال موشک‌اندازهای قابل حمل توسط نفر به عدن، دادن موشکهای کروز به حوثیها، و دادن پهپاد و مواد انفجاری به سوریه توسط سپاه پاسداران نام برد. ایالات متحده اواخر ماه نوامبر یک کشتی حامل سلاح در سواحل یمن را توقیف کرد. این نمونه‌ای از محموله‌های ایرانی ارسالی به حوثی‌ها است. در این محموله مقادیر زیادی سلاح پیشرفته از جمله اجزای پیشرفته موشکهای کروز ضد کشتی، موشک‌های کروز زمینی، موشک‌های دفاع هوایی، اجزای پهپاد و موشک‌های ضدتانک قرار داشت. تحقیقات ما در مورد این سلاحها در حال انجام است و انتظار داریم در آینده نزدیک جزئیات بیشتری ارائه شود. ما هم‌چنین به کارشناسان تسلیحات سازمان ملل امکان دسترسی به این مواد را داده‌ایم. تصور کنید که حوثی‌ها با این سلاح های ایرانی چه کار می‌توانستند بکنند. با یک موشک کروز، آنها می‌توانند یک بار دیگر به فرودگاه غیرنظامی، مانند سال گذشته در آبهای عربستان سعودی، حمله کنند،. با یک موشک ضد کشتی ایرانی، حوثی‌ها می‌توانند حمل‌ و نقل جهانی را مورد هدف قرار دهند، مانند آنچه آنها با مورد اصابت قرار دادن یک کشتی ترکی حامل گندم در سال ۲۰۱۸ انجام دادند.

هنگامی که ایران سلاحهایی را به نیروهای نیابتی خود ارسال می‌کند، [تهدیدات] ذهنی نیستند. فقط یکی از این موشکها می‌تواند یک رویارویی منطقه‌ای را ایجاد کند که هیچ‌یک از ما خواهان آن نیستیم. ایران هم‌چنان به مخالفت با فراخوان شورای امنیت در قطعنامه ۲۲۳۱ مبنی بر عدم انجام فعالیت‌های مربوط به موشک‌های بالستیک که با توانایی حمل تسلیحات هسته‌یی طراحی شده‌اند، خودداری می‌کند».

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b3e3b8cd-047d-487d-8c19-aa6529d24260"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات