728 x 90

کژدم ولایت و تنگ‌تر شدن حلقهٔ محاصره

رآکتور آب سنگین اراک
رآکتور آب سنگین اراک

یک قطعنامهٔ لازم بعد از ۸سال چشم‌پوشی

شورای حکام دیدبان اتمی سازمان ملل متحد، در روز جمعه ۳۰خرداد ۹۹ با تصویب قطعنامه‌یی از حاکمیت آخوندی خواست به ممانعت از دسترسی بازرسان آژانس به دو سایت هسته‌یی پایان دهد و به‌طور کامل با آنها همکاری کند. این قطعنامه که با ۲۵رأی موافق، ۲رأی مخالف و ۷رأی ممتنع تصویب شده اولین قطعنامه در نوع خود بعد از سال۲۰۱۲ است.

متعاقب این تصویب نمایندهٔ ااتحادیهٔ اروپا در اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهان دسترسی فوری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مراکز مشخص شده در ایران شد.

به این ترتیب آنچه که دیکتاتوری حسرت به دل بمب اتمی از آن می‌ترسید، خود را به شکلی ترسناک در برابر او نمایان ساخت.

روزنامهٔ حکومتی آرمان (۲۷خرداد ۹۹) در هراس از تصویب این قطعنامه نوشته بود:

«ترجیح ما بر این است که د‌ر شورای حکام قطعنامه‌یی علیه کشورمان صادر نشود‌. چرا که اگر هر گونه قطعنامه‌یی د‌ر شورای حکام صادر شود اجرا و رعایت آن برای ایران الزامی است. اگر به هر د‌لیلی این رعایت نشد ایران با آژانس مشکل پید‌ا می‌کند و د‌ر نهایت مثل د‌فعات قبل که شورای حکام پروند‌ه ایران را به شورای امنیت فرستاد، اگر ایران نتواند با رایزنی و از طرق د‌یپلماتیک جلوی تصویب قطعنامه را بگیرد ممکن است مراحل سخت‌تری برای ایران د‌ر پیش باشد‌».

طی این مدت دیکتاتوری آخوندی توانسته بود با تنزل از تعهداتش در برجام، آن را به بازی بگیرد و این موضوع را به اهرمی برای مانورهای سیاسی‌اش تبدیل کند.

کلاه‌برداری با صنعت فتوشاپ!

یادآوری می‌شود که رئیس سازمان انرژی اتمی رژیم، علی‌اکبر صالحی، در ۳بهمن۹۷، طی مصاحبه‌یی با برنامهٔ «رو در رو» در تلویزیون شبکهٔ چهار حکومتی آشکارا گفت که بنا به فرمان خامنه‌ای، چالهٔ رآکتور اتمی اراک را با بتون پر نکرده، بلکه با فتوشاپ، سر طرف حساب‌های بین‌المللی‌اش کلاه گذاشته است:

«از چاله رآکتور اراک یک کالاندریا که مخزن قرار گرفتن سوخت است را خارج کردیم و از آنجایی‌که طراحی عوض می‌شود، مخزن را خارج کردیم تا مخرن جدید را قرار دهیم. آن زمان من لوله‌های مشابه را برای مخزن سوخت رآکتور اراک خریداری کردم و فقط یک نفر در کشور اطلاع داشت که بالاترین مقام ارشد نظام بودند ولی آن زمان این مطلب را اعلام نکردیم چون می‌دانستیم که آنها بدعهدی می‌کنند و حضرت آقا هم فرموده بودند مراقب بدعهدی آنها باشید. بنابراین باید با یک فراست و هوشمندی کار را پیش می‌بردیم که اگر قرار شد زمانی برگردیم کار سریع انجام شود. ما لوله‌های مخزن سوخت رآکتور را که بیرون آورده بودیم با بتن پر کردیم ولی مشابه آن لوله‌ها را الآن داریم... با فتوشاپ نشان می‌دهند در چاله رآکتور سیمان ریختند و حتی در نماز جمعه هم گفتند. رآکتور اراک ساخته نشده بود و گفتند می‌تواند ۸ کیلو پلوتونیوم تولید کند و برای ساخت سلاح کافی است و در مذاکرات خواستند اقدامی انجام دهند که سوخت سلاح را تولید نکند». (ایسنا. ۳بهمن ۹۷)

تأکید خامنه‌ای بر ادامهٔ ماجراجویی‌های اتمی

صالحی به صراحت گفت که خامنه‌ای هیچگاه اجازه نداده است که سوداهای اتمی رژیم متوقف شود:

«مقام معظم رهبری اجازه نمی‌دادند صنعت هسته‌یی با برجام متوقف شود و هم‌چنان اکتشاف و استخراج ما با قدرت پیش می‌رود». (همان منبع)

او در جایی دیگر از همین مصاحبه گفت:

«من مسئول فنی هستم و می‌خواهم عرض کنم که ما چیزی را از دست نداده‌ایم. بارها این را گفته‌ام و تاریخ هم شهادت خواهد داد».

ادامه دادن به سودای اتمی در شکاف‌های برجام نیم‌بند

در آن دوران که کبک خامنه‌ای خروس می‌خواند و آژانس انرژی اتمی نیز کنترل چندانی بر فعالیت‌های مخفی دیکتاتوری آخوندی نداشت، صالحی اعتراف دیگری کرد که توجه به آن می‌تواند وضعیت فلاکت‌بار کنونی نظام را کالبد‌شکافی کند.

«از نظر خرید مایحتاج دیگر آن مشکلات را نداریم، اجماع جهانی علیه ما نیست، آن موقع اجماع جهانی بر اساس مصوبات و قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ما بود و ما حتی پیش کشورهای دوست هم که می‌رفتیم البته نمی‌خواهم نام ببرم، آنها می‌گفتند می‌خواهیم کمک کنیم اما این قطعنامه‌های شورای امنیت نمی‌گذارد. اما الآن دیگر این حرف را به ما نمی‌گویند». (همان)

او در این اظهارات نشان می‌دهد که خامنه‌ای برای حفظ نظامش از خطر سرنگونی، علاوه بر موشکی و صدور تروریسم، هرگز و هیچگاه از سودای دستیابی به بمب اتمی دست برنداشته و به فعالیت‌های دور از کنترل و مراقبت آژانس ادامه داده است. به عبارت دیگر در شکاف‌های برجام نیم‌بند توانسته است به فعالیت‌هایش برای غنی‌سازی اورانیوم و نیز ساخت سانتریفوژهای جدید ادامه دهد.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در نشست مجازی شورای حکام گفت که حاکمیت آخوندی به مدت ۴ماه امکان دسترسی آژانس را به ۲مکان سلب کرده و نزدیک به یک سال در به سؤال‌های این ارگان بین‌المللی در مورد مواد هسته‌یی اعلام نشدهٔ احتمالی و فعالیت‌های مرتبط با هسته‌یی پاسخ نداده است.

چند نتیجه‌گیری

حال با تصویب این قطعنامه نظام آخوندی باید تصمیم‌های سختی را اتخاذ کند:

۱ـ در صورت اجرای این قطعنامه باید بپذیرد که از مراکز یاد شده بازرسی به‌عمل آید. این به‌معنای صحه گذاشتن بر محتوای قطعنامه است و تنگناهای جدیدی را برای رژیم ایجاد خواهد کرد و دست و پای او را بیشتر از پیش در تلهٔ اتمی گرفتار خواهد ساخت و راه آژانس را برای بازرسی از نقاط مشکوک و سری نظامی فراهم خواهد ساخت.

۲ـ در صورت سرپیچی از اجرای قطعنامه، فشارها بر دیکتاتوری آخوندی ادامه خواهد یافت. تا همین نقطه کشورهای اروپایی با آمریکا هم‌سو شده و یک جبهه متحد علیه رژیم تشکیل داده‌اند. مخالفت روسیه و چین نیز با قطعنامهٔ آژانس نتوانسته است، دردی از دردهای لاینحل خامنه‌ای را دوا کند. این اتحاد دور جدیدی از تحریم‌ها را برای رژیم به‌دنبال خواهد آورد.

۳ـ با توجه به اجماع جهانی، قطعنامهٔ آژانس می‌تواند، رژیم را وارد تونل جدیدی از محدودیتها کرده و باعث فعال شدن مکانیزم ماشه و اعمال مجدد ۶قطعنامهٔ شورای امنیت گردد.

به این ترتیب کژدم ولایت در آتش محاصرهٔ قیام و نیز اجماع جهانی و سایر بحران‌هایش چاره‌ای جز این نخواهد داشت که باز هم به انقباض هر چه بیشتر و خودزنی روی بیاورد. روزها و ماههای سختی برای خامنه‌ای در پیش است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a0bbf91f-2d0e-4b06-9a0d-da2cd3e30dad"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات