728 x 90

چگونه «یک فرد می‌تواند یک زلزله ۸.۵ریشتری ایجاد کند»؟!

هراس آخوندها از  شبکه‌های اجتماعی
هراس آخوندها از شبکه‌های اجتماعی

مطبوعات، رسانه‌ها و به‌ویژه در زمان کنونی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مستقل یکی از بزرگترین ابزارها در زمینه رشد و ارتقای اندیشه و فرهنگ مردم است.

همچنین رسانه‌های مستقل ابزار اصلی خبررسانی هستند که مردم از طریق آنها دسترسی به اطلاعات آزاد پیدا می‌کنند.

نقش این رسانه‌ها در ایران تحت حاکمیت آخوندها که مردم در معرض سرکوب و قهر وحشیانه و همچنین در معرض سانسور این رژیم قرار دارند بسیار مهم است.

آزادی مطبوعات و رسانه‌ها همواره وجه همت سازمانهای مدافع آزادی اندیشه، آزادی تبادل اطلاعات و بسیاری از سازمانهای مدافع آزادی و حقوق‌بشر در جهان است.

اما در حاکمیت مطلقه ولایت فقیه روزنامه‌ها و رسانه‌های مدافع آزادی بیان و اندیشه خصوصاً رسانه‌های ضد و مخالف آن همواره مورد تهاجم سانسور و فیلترینگ آن قرار دارند.

اعمال سیاست سانسور و فیلترینگ بر رسانه‌های مخالف و مستقل تنها در سالهای اخیر اعمال نمی‌شود، بلکه این سیاست به فاصله بعد از چند ماه از روی کار آمدن رژیم و توسط خمینی به‌شدت اعمال شد.

خمینی در همان‌ ماههای اولیه پس از انقلاب ضدسلطنتی در سال ۵۷ از فضای نسبتاً آزادی که رسانه‌ها و مطبوعات داشتند اظهار تأسف کرد که چرا قلم نویسندگان را نشکسته و چرا بر در دفاتر رسانه‌های مستقل و مخالف قفل نزده است.

خمینی در سخنرانی ۲۶مرداد ۵۸ گفت: «اگر ما از اول که رژیم فاسد را شکستیم و این سد بسیار فاسد را خراب کردیم، به‌طور انقلابی عمل کرده بودیم، قلم تمام مطبوعات را شکسته بودیم و تمام مجلات فاسد و مطبوعات فاسد را تعطیل کرده بودیم و رؤسای آنها را به محاکمه کشیده بودیم و حزبهای فاسد را ممنوع اعلام کرده بودیم و رؤسای آنها را به سزای خودشان رسانده بودیم و چوبه‌های دار را در میدانهای بزرگ برپا کرده بودیم و مفسدین و فاسدین را درو کرده بودیم، این زحمت‌ها پیش نمی‌آمد».(کتاب صحیفه نور جلد ۸ صفحه ۲۵۱)

برمبنای چنین سیاست ضدمردمی و هراس از نیروهای انقلابی و انقلاب و خیزش مردم بود که شدیدترین سیاست سانسور و اختناق را حاکم کرد.

پس از مرگ خمینی هم ورثه سیاسی‌اش به این گمان واهی که می‌تواند مردم را از حقایق و واقعیات و آنچه که نظام در زمینه ستم و غارت بر مردم اعمال می‌کند دور نگهدارد و همچنین در هراس از گسترش نفوذ نیروی انقلابی و برانداز در میان مردم، این سیاست را ادامه داد.

در راستای این سیاست بود که در جریان قیام دیماه نیز رژیم تلاش وسعی بسیار کرد تا با سانسور و فیلترینگ رسانه‌های مستقل و مخالف به‌ویژه سانسور رسانه‌های مبلغ و مروج براندازی، مردم را نسبت به مواضع آنها بی‌خبر نگهدارد و از قیام بازبدارد.

هدف پیشبرد این سیاست بر مبنای وحشتی بود که از ارتباط مردم با یکدیگر، تشکل و سازمان‌یافتگی اقشار معترض و جوانان قیام‌آفرین و به‌خصوص ارتباط آنها با مقاومت سازمان‌یافته مردم ایران بود.

اما هم‌چنان که در بسیاری از مصاف‌های مردم و مقاومت سازمان‌یافته آنها با حکومت آخوندی، این حکومت با شکستهای مفتضحانه و سختی مواجه شده است، این بار نیز با شکست مواجه شد، آن‌چنان‌که در زمینه فیلترینگ و سانسور، بسیاری از رسانه‌ها و مهره‌های آن به شکست این سیاست اعتراف کردند.

در ادامه این اعترافات است که مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت ارشاد ضمن اذعان به شکست سانسور و فیلترینگ رسانه‌های مستقل، به این واقعیت نیز اذعان می‌کند که «ایران تقریباً فاقد رسانه‌ای مستقل است» یعنی فاقد رسانه‌هایی است که مستقل از نظام هستند.

او در ۵دی ۹۷ در نشستی با عنوان «رسانه و اقتصاد»، به عدم استقلال رسانه‌های حکومتی اعتراف کرد و آنها را «مستقیم» و «غیرمستقیم» وابسته به دولت دانست که «از دولت ارتزاق می‌کنند».

وی در ادامه با اشاره به جایگاهی که رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مستقل در میان مردم کسب کرده، به شکستن دیوار سانسور رژیم اعتراف کرد و گفت: «مردم از طریق موبایل از همه چیز مطلع می‌شوند و واکنش هم نشان می‌دهند».

اشاره او به واکنش مردم به پیام‌هایی است در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود که مضمون آنها دعوت به مردم به خیزش، اعتراض و قیام است.

مدیرکل وزارت ارشاد دولت روحانی در زمینه نقش رسانه‌های اجتماعی مستقل و ضدنظام و همچنین در زمینه خیزش و قیام اجتماعی گفت: «دوره‌ای که ما رسانه اجتماعی را نادیده بگیریم تمام شده و امروز وارد رسانه فردی شده‌ایم. یعنی یک فرد می‌تواند یک زلزله ۸ریشتری رسانه‌ای ایجاد کند».(خبرگزاری ایسنا ۵دی ۹۷)

این نگرانی از خلال اظهارات بسیاری از سردمداران و مهره‌های حکومتی پس از قیام‌ دیماه ۹۷ بسیار بارز است آن‌چنان‌که کمتر هفته‌ای وجود دارد که امام‌جمعه‌های خامنه‌ای در نمایشهای جمعه نگرانی‌شان را از خطر دشمن، خیزش و قیام مردم و نقش رسانه‌های مستقل خصوصاً رسانه‌هایی که براندازی را تبلیغ و ترویج می‌کنند ابراز نکنند.

به‌رغم تمهیدات نظام در زمینه جلوگیری از رسیدن پیام‌های حاوی قیام و خیزش به مردم، این پیام‌ها از دیوار سانسور و فیلترینگ رژیم عبور می‌کند و مردم نیز برای دریافت آنها راههای جدید مقابله با سانسور و فیلترینگ را پیدا می‌کنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9b143067-cb0b-4b7a-91a6-d346ca1a3285"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات