728 x 90

پشت پردهٔ گرانی شیرخشک

بحران گرانی شیرخشک
بحران گرانی شیرخشک

شیر خشک نوزادان در نظام ولایت فقیه هم مشمول غارتگری باندهای حاکم بر اقتصاد ایران است. شیرخشک در ایران یا از طریق واردات و یا از راه تولید داخلی تهیه می‌شود. در روش واردات هم یا محصول آماده در قوطی‌های شیرخشک به داخل کشور آورده می‌شود و یا مواد اولیه وارد می‌شود و کارخانه‌های داخلی آن را تبدیل به شیرخشک می‌کنند. میزان ارزی که به محصول آماده خارجی اختصاص می‌یابد ۳ برابر تولید داخلی است. طبعاً این میزان ارز، بیشتر از ارزی است که برای واردات مواد اولیه اختصاص می‌یابد. حالا کمبود شیرخشک برای کودکانی که در رژیم آخوندی به دنیا می‌آیند، باعث نگرانی والدین آنها شده است و مجبورند برای دریافت شیرخشک به سامانه اختصاص یافته مراجعه کرده و از طریق ثبت کد ملی، شیر خشک دریافت کنند!

این در حالی است که متولیان تولید داخلی شیر خشک از این وضعیت خسارت دیده و نسبت به واردات شیرخشک آماده اعتراض دارند. رئیس تولیدکنندگان انجمن شیر خشک نوزاد می‌گوید: «۶ ماه است که ارز برای واردات شیر خشک اختصاص نیافته است این اتفاق باعث تعطیلی برخی از واحدهای تولیدی شیرخشک و تعطیل شدن برخی دیگر از آنها در ماههای آینده می‌شود. در حالی که ارزبری واردات شیرخشک آماده نوزاد سه برابر تولید داخلی آن است» (اقتصادنیوز۲۵مهر۱۴۰۲).

خبر ورود ۴ میلیون قوطی شیرخشک آماده از ترکیه تعجب تولیدکنندگان را برانگیخته است. چرا که متولی تولید شیرخشک اذعان می‌کند، سال گذشته ۶۱ میلیون قوطی شیرخشک تولید شده و تقاضا پاسخ داده شده است. در ۱۵ سال گذشته هم نیازی به واردات شیرخشک آماده نبوده است و بلکه به کشورهای منطقه نیز صادر می‌شده است. ظرفیت کارخانه‌های شیر خشک در کشور هم ۱۱۷ میلیون قوطی و تقریباً دوبرابر نیاز کشور است. پس دیگر به چه دلیل باید شیر خشک در بازار نباشد و کودکان ایرانی از مصرف آن محروم گردند. چنان‌چه از اختصاص ارز برای مواد اولیه خودداری شود تا دو ماه آینده این معضل تبدیل به یکی دیگر از بحرانهای رژیم آخوندی خواهد شد. البته باندهای دلال این غذای کودکان در پی گرفتن ارز بیشتر برای وارد کردن میلیون‌ها قوطی شیرخشک هستند.

 

کوپنی شدن شیرخشک نوزادان

اوضاع شکننده فاشیسم مذهبی با حکمرانی خامنه‌ای به این جاکشیده شده است که شیرخشک نوزادان هم تبدیل به یک بحران گردیده است. از پنج کارخانه تولید شیر خشک، سه کارخانه بدهی ارزی دارد و یکی دیگر هم از چرخه تولید خارج شده است و آخری هم تا دو ماه آینده از دور خارج می‌شود. علت اولیه آن هم این است که ارز لازم به تولیدکننده داخلی از سوی بانک مرکزی اختصاص داده نمی‌شود اما ۳ برابر آن نصیب وارداتچی‌های حکومتی می‌گردد تا نبود شیر خشک را با واردات جبران کنند! و کودکان معصوم ایران را روانه صف‌های کوپنی کنند تا در آغوش مادرانشان شاهد این وضعیت تأسف‌بار گردند. این صحنه‌ها آیا در کشورهای آفریقایی هم مشاهده می‌شود؟!

دلیلی که بانک مرکزی می‌آورد این است که کارخانه‌های داخلی، ۶۶ میلیون یورو معادل ۳ هزار میلیارد تومان بدهی ارزی دارند و بانک مرکزی هم امکانی برای تأمین ارز شیرخشک نوزادان ندارد! اما متولی اختصاص ارز (سازمان غذا و داروی کشور) خبر از موافقت با واردات ۳۰ میلیون قوطی شیرخشک می‌دهد.

 

جیره‌بندی شیرخشک در سیستان و بلوچستان

شاید به جز کودکان آفریقایی در زمان جنگهای قبیله‌ای، شیرخشک هیچ کودکی در دنیا جیره‌بندی نشده باشد. این وضعیت هم تنها مربوط به استانهای محروم کشور و به‌خصوص سیستان و بلوچستان نیست بلکه سایر استانها و حتی مناطقی از تهران هم دچار این بحران هستند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفته بود از تاریخ۲۰مهر، ارائه کد ملی و تاریخ تولد فرزند شیرخوار به داروخانه جهت دریافت شیرخشک الزامی است! خبرگزاری فارس (۱۳مهر۱۴۰۲) هم تأیید کرد بود که شیرخشک رژیمی ضد آلرژی در شهرهای قم، اصفهان، مشهد و نیشابور... و حتی در داروخانه‌های تهران نایاب شده است. تازه اگر هم یافت شود از زمان حذف ارز ترجیحی قیمت آن دو برابر شده است. مثلا قیمت شیرخشک «نان» شماره ۱ اوپتی پرو سال گذشته ۴۳هزار تومان بود که حالا به ۸۰ هزار تومان رسیده است. شیرخشک ببلاک ۱ از ۴۰ هزار تومان به۷۲هزار و شیرخشک هیپ ارگانیک هم از ۲۲۹ هزار تومان به ۴۵۰ هزار تومان رسیده است.

در حالی که مافیای حکومتی واردات به کودکان محروم هم رحم نمی‌کند و خانواده‌ها امکان تأمین نان خود و غذای کودکان‌شان را ندارند، انسیه خزعلی، معاون آخوند رئیسی در امور زنان، وقیحانه از خانواده‌ها می‌خواهد تعداد فرزندان خود را به ۵ تا ۶ فرزند برسانند. آیا واقعاً رئیسی جلاد و معاون جنایتکارش نمی‌دانند تورم کمرشکن مواد خوراکی و شیرخشک برای نوزادان، پدر و مادران را غرق در سرگردانی و اندوه برای سیر کردن فرزندانشان ساخته است؟

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/97257f16-b506-4dfc-8558-1af264c77f0e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات