728 x 90

پشت‌پرده خاموشیهای برق؛ باز هم دست کردن در جیب مردم - مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی در روز هفدهم تیرماه، تیترهای اولشان را به تحولات افغانستان و چشم‌انداز مذاکرات وین اختصاص داده‌اند. برخی هم در مورد مصائب مردم در نبود واکسن کرونا و قطعی برق و کمبود آب اشک تمساح ریخته‌اند. اما کماکان دغدغهٔ روزنامه‌های حکومتی «باختن قافیه» نظام در اثر سیاست‌های سرکوبگرانه و تداوم غارت است.

اگر نتوانیم قافیه را باخته‌ایم!

«چاه حسرت» عنوان مقاله شرق است به قلم هاشمی طبا کاندیدای پیشین ریاست‌جمهوری نظام که در مورد تداوم سیاست‌های سرکوبگرانه به نظام هشدار داده: «هر کسی حسرتی از جایی و مکانی و موضوعی در دلش جوانه زده و می‌رود تا به نهالی سرکش تبدیل شود. برای یک کشور و نظام بدترین پدیده آن است که مردم حسرت شرایط دیگر کشورها و زندگی مردم آن را در دل داشته باشند». در ادامه با طرح این سؤال که «آیا می‌توانیم در عصری که همه اطلاعات به‌سرعت در جسم انسان‌ها می‌نشیند، از دل و اندیشه همه ایرانیان حسرت‌زدایی کنیم؟» پاسخ داده است: «اگر نتوانیم باید مطمئن باشیم که قافیه را باخته‌ایم».

«جامعه فیلترینگ را پس می‌زند» عنوان مقاله‌یی در آرمان است که با اشاره به خیز مجلس رژیم برای اعمال فیلترینگ در اینترنت نوشته است: «این‌که با فیلترینگ کلی همه شهروندان را از دسترسی به تلگرام، توئیتر، یوتیوب، فیس‌بوک و... محروم می‌کنید. مثل این است که بگویید از فردا هیچ شهروندی حق رفت‌و‌آمد ندارد... فیلترینگ کلی یک سیاست شکست‌خورده است و در ایران اساساً قابل‌اعمال نیست. ممکن است زور دولت، مجلس یا قدرتی بچربد و این موضوع را مصوب کند ولی جامعه آن را پس می‌زند و اجرا نمی‌کند».

موضوع مشترک روزنامه‌های حکومتی اذعان به خیز نظام برای گران کردن برق است.

پشت‌پرده خاموشیهای برق؛ باز هم دست کردن در جیب مردم

تیتر و زیرتیتر روزنامه شرق گویای همه چیز است: «زمزمه‌های آزادسازی قیمت برق؛ به‌نظر می‌آید پشت پرده و هدف اصلی خاموشی‌ها، تلاش برای قیمت برق است». این روزنامه در ادامه نوشته است: «مرغداران، خودروسازان، تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی و چندین گروه دیگر در یکی، دو سال گذشته فرمولی تکراری را برای افزایش قیمت محصولات خود پیش گرفتند و به‌نظر می‌آید حالا تولیدکنندگان برق هم دل به همین راه بسته‌اند؛ توقف یا کاهش شدید عرضه و بعد هم اعلام نارضایتی از قیمت و در نهایت گرفتن امتیاز از دولت یا مردم». شرق در ادامه به فضای انفجاری اجتماعی اشاره مختصری کرده و از خیز حکومتی برای گران کردن برق خبر داده و نوشته است: «ایرانیان در روزهای گذشته و در اوج گرمای تیرماه، چنان با خاموشی و بی‌برقی روبه‌رو شدند که فضای شبکه‌ها اجتماعی را عصبیت و خشم از این شرایط پر کرده و حتی کار به اعتراض خیابانی هم کشیده شده است. پس از این خاموشی‌های کم‌سابقه و مداوم، حالا بحث کارشناسان نزدیک به شرکت‌های تولیدکننده برق و بعضی اقتصاددانهای راست‌گرای نزدیک به دولت به یک موضوع ختم می‌شود و آن نیز ادعای «بسیار پایین‌بودن قیمت برق در ایران و ضرورت افزایش قیمت برای کاهش مصرف و پیشرفت این صنعت» است».

«فرار از مسئولیت» عنوان مطلبی در جهان صنعت است که دردعوای باندی اعتراف کرده به یک فقره چپاول که منجر به عدم توسعه نیروگاههای تولید برق و وضعیت فعلی شده است. و از جمله نوشته است: «معضل امروز وضعیت برق در کشور با انحصار و رانت احداث نیروگاه برق، جذب نشدن سرمایه‌گذار داخلی و یا خارجی و زمان‌بر بودن پروژه‌های تعریف شده ارتباط مستقیم دارد، ... ما‌حصل عدم اجرای صحیح سیاست حمایت از تولید داخل، چیزی به جز ایجاد انحصار برای شرکت مپنا، گرانی لجام‌گسیخته قرارداد‌های عقدشده با شرکت مپنا و نتیجتا عقب‌ماندگی وزارت نیرو از پوشش‌دهی به برق مورد نیاز کشور است». جهان صنعت در ادامه در مورد «آنچه مانع سرمایه‌گذاری در صنعت برق می‌شود» افزوده است: «اجبار کردن آنان به عقد قرارداد‌های نجومی (آن هم به‌صورت کاملاً ارزی) جهت ساخت نیروگاه با شرکت مپنا است. شرکتی که غالب فعالیت آن در کشور امارات متحده عربی با نام شرکت مپنا بین‌الملل متمرکز است و مبالغ دریافتی حاصل از قرارداد‌های آن به حساب‌های خارجی مپنا بین‌الملل واریز می‌شود».

آرمان هم در مطلبی به قلم محمدرضا محبوب‌فر کارشناس حکومتی از یک فقره چپاول دیگر که منجر به خاموشی و قطع برق شده خبر داده و نوشته است: «به‌دنبال مشکلات حادث‌شده ناشی از نبود آب و برق در کشور، آنچه در مجلس شاهد بوده‌ایم، کسب درآمد از استخراج رمزارز و صادارت برق قانونی اعلام شده و طرحی برای کسب درآمد ۵۰۰میلیون دلاری بوده که تصویب شده است. خاموشی‌‏ها و بی‌برقی در کشور به «مردم‌آزاری» منجر شده، یعنی علاوه بر قطعی برق، برنامه‌ریزی‏ها و اطلاعات قبلی، که باید برای اطلاع مردم صورت گیرد، زیرپا گذاشته ‏شده و میلیون‌ها نفر را در شرایط دشواری قرار داده است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9a53fa87-cdc6-4ddf-ab9d-6b9b9f115cf9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات