728 x 90

ورشکستگی دولت رئیسی و فضیحت استعفای فرمایشی

سخن روز
سخن روز

برکناری یا استعفای فرمایشی نوری، وزیر آموزش و پرورش رژیم، ورشکستگی دولت رئیسی جلاد و اوضاع به‌شدت درهم‌ ریختهٔ کل رژیم را بیش‌از‌پیش برملا کرد.

ماجرا از پرداخت نشدن حقوق اسفند ماه و معوقات معلمان آغاز شد. مهره‌ها و دستگاههای مختلف حکومتی، انواع دروغها و ضد و نقیض‌ها، از «خطای نرم‌افزاری» تا «نوعی لجبازی» در سازمان برنامه و اهمال و کوتاهی در برخی قسمتها و غیره را به‌هم بافتند و هر بار هم وعده می‌دادند که تا «ساعاتی دیگر» حقوقها واریز می‌شود... اما تا امروز که نیمی از ماه فروردین گذشته، هنوز معلوم نیست چه میزان از حقوق و معوقات معلمان پرداخته شده است.

وزیر معزول طی یک مصاحبهٔ تلویزیونی در شامگاه ۲۹اسفند گفت: «به‌دستور رئیس‌جمهور پس از خروج از صدا و سیما به‌بانک مرکزی می‌روم تا معوقه حقوق همکاران پرداخت شود».

این حرف دستمایهٔ تمسخر شد و روزنامهٔ حکومتی اعتماد، با قید این‌که این اظهارات در ساعت۲۲ و ۲۶دقیقه روز ۲۹اسفند (یعنی ۲ساعت مانده به‌سال تحویل) منتشر شده نوشت: «وزیری در مصاحبه تلویزیونی وعده می‌دهد «من دارم می‌روم به‌بانک مرکزی تا این پول را بگیرم». بعد نیمه‌شب وارد بانک مرکزی می‌شود و دیگر خبری نمی‌شود تا امروز که استعفا می‌دهد. همین قدر آشفتگی و به‌هم ریختگی وجود دارد که در نهایت نتیجه‌یی هم به‌بار نمی‌آورد».

اما به‌نظر می‌رسد نوری، با اظهار این مطلب مسخره ضمن تلاش برای بی‌تقصیر نشان دادن خود، خواسته بگوید که گیر مسأله، مالی است.

در جریان خبرهای ضد و نقیض، روز ۹فروردین رئیسی به‌معاون خود مخبر، دستور داد موضوع را پیگیری و عاملان قصور یا تقصیر را مشخص کند. مخبر هم در جواب، بر «اهمال از سوی وزارت آموزش و پرورش» انگشت گذاشت و نوری را بز بلاگردان این قضیه کرد. اما کمیسیون آموزش و پرورش مجلس ارتجاع در گزارشی از این ماجرا که روز ۱۵فروردین در صحن علنی مجلس قرائت شد عنوان کرد: «مقصران اصلی این موضوع... یک- سازمان برنامه و بودجه... دو - سازمان اداری و استخدامی کشور... و سه - ستاد وزارت آموزش و پرورش» بوده است. «منادی سپیدان» رئیس کمیسیون کذایی نیز گفت که عامل اصلی، رئیس سازمان برنامه و بودجه است و این اوست که باید استعفا دهد. به‌این ترتیب یک جنگ باندی در این جریان از پرده بیرون افتاد.

علاوه بر آن، افتضاحات متعددی نیز برملا شد که قربانی آنها معلمان و دانش‌آموزان هستند؛ از جمله:

  • معلمان قراردادی از مهر۱۴۰۱ تا فروردین۱۴۰۲ حقوق و عیدی دریافت نکرده‌اند!
  • برخی از معلمان قراردادی در ازای ۶ماه تدریس تنها ۴میلیون تومان دریافت کرده‌اند.
  • از آبان‌ماه تا بهمن‌ماه حقوق فرهنگیان به‌صورت علی‌الحساب پرداخت شده است
  • تحصیل رایگان حتی در مدارس ابتدایی رخت بربسته و نتیجه آن ترک‌تحصیل یک‌میلیون دانش‌آموز در سال گذشته است
  • در نتیجهٔ افت فاحش تحصیلی، متوسط معدل دانش‌آموزان در کشور در سال گذشته ۱۱.۵ بوده است
  • و مهمتر از همه، رتبه‌بندی معلمان که آن همه وعدهٔ آن را می‌دادند و این یکی از وعده‌های انتخاباتی رئیسی هم بود، اجرایی نشده و در این رابطه دیناری به‌معلمان پرداخت نشده است.

در همین رابطه رئیس کمیسیون آموزش و پرورش مجلس ارتجاع در جریان قرائت گزارش کمیسیون گفت که سازمان برنامه و بودجه می‌گوید «به اندازه ۳۸هزار میلیارد تومان رتبه‌بندی کن!... ما حدوداً ۹۳۰هزار معلم را رتبه‌بندی کردیم... حاصل عمر یک معلم که تلاش کرده، امروز آمده رتبه‌اش را بگیرد، ما می‌گوییم شما رتبه‌ات هم ۵ باشد، ۳ می‌دهیم، چون پولمان به‌اندازه ۳ هست».

اکنون رژیم درمانده و پوسیدهٔ ولایت تلاش می‌کند پرونده این همه افتضاح و غارتگری، محرومیت نسلی از نوباوگان این میهن از درس و تحصیل، استثمار وحشیانهٔ قریب یک میلیون تن از معلمان و فرهنگیان شریف و محروم کردن آنها از یک زندگی و معیشت حداقلی را با برکناری یک مهرهٔ خود ببندد، اما با این شیادیها نمی‌تواند معلمان شریف و آگاه را فریب دهد و آنها را به‌سکوت وادارد. آتش خشم و خروش این قشر شریف که از حمایت دانش‌آموزان و عموم مردم ایران برخوردارند، علیه دیکتاتوری تبهکار آخوندی شعله خواهد کشید.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8083cc1c-eb84-487c-97b3-892a40c38a3e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات