728 x 90

منارجنبان نظام در حال سقوط

سقوط رژیم آخوندی
سقوط رژیم آخوندی

در روزهای اخیر خبر مهم جهان کشف مجدد قاره آمریکا بود. کریستف کلمپ نظام ولایت فقیه به ینگه دنیا رفته بود، به چشم دیده بود تعدادی از اهالی آمده بودند و انگشت شست و اشاره را به هم می‌مالیدند! و از کلمب قلابی نفت و پول و خودرو و آذوقه می‌طلبیدند. وی در برگشت به ایران گزارش داد که این اهالی از دیدن ما خیلی خوشحال بودند! رسانه‌های باند غالب هم هیاهو راه انداختند: «این هیاهو را در سفرهای رئیسی نیز می‌توان دید. سفر رئیسی به ونزوئلا را آن‌قدر بزرگ کردند که گویی رئیسی نخستین رئیس‌جمهور ایران است که آمریکای جنوبی را کشف کرده است»! (اصلاحات نیوز۳۱خرداد۱۴۰۲)

اما در ایران وضعیت کمی فرق دارد. میلیون‌ها تن از مردم ایران زیر بار فقر و فلاکت در حال له شدن هستند. حتی نان و ماست هم به سختی تهیه می‌شود در حالی که آمار نویسان حکومتی از رشد اقتصادی خبر می‌دهند، رسانه‌های داخلی می‌گویند: «شاخص فلاکت در سال۱۴۰۰ به مرز ۵۰درصد رسیده و ایران جزو کشورهایی است که شاخص فلاکت در آن بالاست... قیمت هر کیلو مرغ اکنون به مرز ۱۰۰هزار تومان رسیده است. قیمت هر مترمربع مسکن به ۶۰میلیون تومان رسیده است و باندهای مافیایی هم‌سودشان در شرایط تورمی است» (ستاره صبح۳تیر۱۴۰۲)

از نان وماست گفتن همین بس که رسانه‌های خودی نظام هم می‌گویند: «مردم اساساً کاری به کار دولت ندارند. یک گوشه نشسته‌اند نان و ماست‌شان را می‌خورند که البته با توجه به این‌که اعلام شد ماست بار دیگر ۳۰درصد گران شده! احتمالاً آن را هم نمی‌خورند» (توسعه ایرانی۳۱خرداد۱۴۰۲)

واقعیت این است که دولت دست‌نشانده خامنه‌ای با هر متر و معیاری یک دولت ورشکسته اقتصادی است اما در همین شرایط یک انشا کلاس ششم ابتدایی را به‌عنوان برنامه پنج ساله ارائه داده است که هر آشنای به اوضاع اقتصادی مملکت آن را به سخره گرفته است. عدم اجرای برنامه‌های توسعه آن‌قدر تکراری است که گفتن ندارد: «هیچ‌کدام از دولتهای پس از انقلاب سابقه خوبی در اجرای قوانین برنامه توسعه کشور نداشتند. میزان اجرای این قوانین از ۲۷درصد تا حداکثر ۳۵درصد بوده است. رؤسای جمهور و دولتها خود را مکلف به اجرای این برنامه ندانستند. از طرفی کمر شکن‌ترین تورم‌ها در زمان این دولت شکل گرفت که سیاستش مقابله با تورم بود» (آرمان۳تیر۱۴۰۲)

منصوب خامنه‌ای سابقه‌یی مانند ریاست بازرسی کل کشور و قوه قضاییه و آستان قدس دارد یعنی این‌که از عمق و پهنای فساد و غارتگری باخبر است اما تحلیلگران حکومتی با تخفیف به او می‌گویند: «رئیسی شناخت دقیقی از شرایط کشور نداشته و به این حوزه ورود کرده است» (ستاره صبح۳تیر۱۴۰۲)

به تازگی مرکز پژوهش‌های مجلس آخوندی درباره افزایش نرخ خط فقر اعلام کرد این نرخ طی یک دهه از ۱۹درصد به بیش از ۳۰درصد افزایش یافته است و در واقع بیش از ۳۰درصد جمعیت زیر خط فقر هستند. یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم گفت، میزان خط فقر در تهران ۳۰میلیون تومان است.

حالا دیگر همگان به بی‌کفایتی گماشته خامنه‌ای اذعان می‌کنند. «امروز قریب به اتفاق کارشناسان اقتصادی، عامل اوضاع آشفته اقتصادی کشور را بی‌تدبیری دولت سیزدهم عنوان می‌کنند؛ دولتی که ظاهراً از کمترین تخصص ممکن در حل مشکلات اقتصادی برخوردار است و اقتصاددانان آن هنوز با وجود گذشت نزدیک به دو سال از عمر دولت نه‌تنها نتوانسته‌اند باری از مشکلات مردم در حوزه اقتصاد را بردارند که بر حجم آن نیز افزوده‌اند» (اقتصاد۲۴-۲۸خرداد۱۴۰۲)

البته کاری که کارگزاران رژیم آخوندی خوب بلدند غارتگری و چپاول اموال و سرمایه‌های مردم است. یک نمونه آن به جیب زدن تفاوت قیمت ارز رسمی و بازار است. افقه اقتصاددان می‌گوید: «دولت به‌دلیل کمبود درآمد نتوانسته به وعده‌های انتخاباتی، عمل کند و از این رو وسوسه شدند فاصله بین نرخ ارز ۲۸هزار و ۵۰۰تومانی به نرخ ۵۲۰۰۰تومانی بازار آزاد را کاهش دهند و به جیب دولت بریزند» (دارایان۳۱خرداد۱۴۰۲)

وی هشدار می‌دهد که «در این میان مردم هستند که فراموش شدند و گویا برخی عادت دارند فشار را به جایی برسانند که صدای اعتراض بلند شود و در آن زمان پرهزینه‌تر از اقدامات اقتصادی با اقدامات نظامی، سیاسی و انتظامی مشکلات را حل کنند».

 

کل جمعیت کشور را یارانه‌بگیر کرده‌ایم

ثمره این هشدارها این است که فقر عامدانه‌ای که تولید گردیده با اقدامات نمایشی و سطحی کاهش فقیر با یارانه‌های بی‌خاصیت جبران و پنهان شود. سبحانی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در نقد برنامه‌های گذشته این نظام می‌گوید: «ما فقر را ایجاد می‌کردیم و بعد دنبال کم کردن فقیرهای ناشی از آن فقر می‌رفتیم. و حالا ۶۰میلیون جمعیت نیازمند یارانه هستند» (اقتصاد۲۴-۳۱خرداد۱۴۰۲)

 

اقتصاد کشور تبدیل به منار جنبان شده است

و این‌چنین است که مدیر مؤسسه پژوهشی فرهنگی تمدن و توسعه اسلامی! رژیم آخوندی اعتراف می‌کند: «اگر بخواهیم یک تصویر از ماجرا بدهیم، کشور برج بلندی است که ۷۰ درجه کج شده و مثل منارجنبانی است که از هر دو طرف تکانهایی خورده و یک عده ملائکه اینجا را نگه داشته‌اند والا همه تحلیل‌گران می‌گفتند تا به‌حال دهها بار باید از هم پاشیده باشیم»

هیچ معجزه و ملائکه‌ای در کار نیست. خیال می‌کنند منار جنبان نظام افتادنی نیست. اما دوره ایلغار اشغالگران به‌سر آمده است. بی‌گمان خلق عاصی و به جان‌آمده، کریستف کلمب‌های قلابی را به همان دیاری خواهد فرستاد که آن را کشف کرده‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/616f0b23-ee26-4d09-9f08-26a5c0e8baf7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات