728 x 90

فراخوان عفو بین‌الملل برای آزادی هموطنان ترک آذربایجان

فراخوان عفو بین‌الملل برای آزادی هموطنان ترک آذربایجان
فراخوان عفو بین‌الملل برای آزادی هموطنان ترک آذربایجان

سازمان عفو بین‌الملل طی بیانیه‌یی به آزادی دستگیر شدگان مراسم قلعه بابک و مراسم کوه ساوالان فراخوان داد.

بیانیه عفو بین‌الملل که در هشت صفحه تنظیم شده است به دستگیر شدگان قلعه بابک و مراسم کوه ساوالان در تیرماه و مردادماه امسال اختصاص یافته است. این سازمان حقوق‌بشری خواهان آزادی بی‌قید و شرط تمام دستگیر شدگان گردیده است.

 

عفو بین‌الملل خواستار تحقیق در مورد شکنجه هموطنان ترک شده است

عفو بین‌الملل با اعلام این‌که تحقیقات جامع و موثقی از مراسم امسال بالاخص مراسم قلعه بابک را داشته، خواستار تحقیقات فوری،بیطرفانه مستقل و مؤثری در خصوص شکایات درباره شکنجه را آغاز کرده و مقامهای رژیم مسئول رعایت استانداردهای بین‌المللی دادرسی و محاکمه منصفانه می‌داند.

به گفته عفو بین‌الملل این سازمان موضوع را از نزدیک رصد می‌کرده و ضمن مطالعه دقیق مطالب منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مستقل، دست کم با ده تن از دستگیر شدگان نیز مصاحبه مفصلی انجام داده است.

 

عفو بین‌الملل از برگزاری مراسم فرهنگی هموطنان ترک حمایت می‌کند

عفو بین‌الملل معتقد است مراسمی هم‌چون قلعه بابک فرصتی برای تجلیل از فرهنگ شهروندان ترک و بیان تبعیضهایی است که علیه آنان به‌عمل می‌آید.

این سازمان با انزجار از تبعیض‌نژادی ماده ۲۷ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران نیز عضو آن است تصریح می‌کند که اقلیتهای ملی و مذهبی نباید از حق برخورداری از فرهنگ، اجرای مناسک ملی و مذهب یا استفاده از زبان خود محروم شوند.

 

۱۲۰ دستگیری در آذربایجان

در گزارش عفو بین‌الملل شمار دستگیر شدگان دو مراسم قلعه بابک و مراسم کوه ساو الان حدوداً۱۲۰نفر اعلام شده که به‌صورت جداگانه بازداشت تعدادی از دستگیر شدگان از جمله عباس لسانی،ابراهیم نوری،جعفر رستمی راد، کیومرث اسلامی،حمید ادیب شفق،محمد جولانی،میثم جولانی،علی خیرجو،محسن اسمعیلی،عسگر اکبرزاده،رحیم غلامی،علی واثقی،سعید صادقی فر، مهدی هوشمند،مرتضی پروین، مصطفی پروین،توحید امیرامینی،علی روحبخش،غلام قلیزاده،محمد آزاد، مورد پرداخت قرار گرفته است.

عفو بین‌الملل ضمن تأسف از روند محاکمه دستگیر شدگان خواستار رعایت آزادی بیان و پرهیز از بازداشتهای خودسرانه و توقف آزار اذیت و شکنجه هموطنان ترک شده است

 

بیشتر بخوانید

  •  
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/663a3833-23ab-4adb-bcd7-b0a1cb6a6cc0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات