728 x 90

«طرح صیانت از فضای مجازی» یا «سم مهلک برای نظام»

محدود کردن اینترنت - عکس از آرشیو
محدود کردن اینترنت - عکس از آرشیو

طرح سرکوبگرانه رژیم موسوم به صیانت از فضای مجازی تلاش مذبوحانه رژیمی است که در طول سالهای گذشته شکست خود را در جمع‌آوری آنتنهای ماهواره‌ای آزموده است.
روزنامه حکومتی سیاست روز یکشنبه ۱۰مرداد، پیرامون تجربه شکست‌خورده رژیم برای ممانعت از استفاده از آ‌نتنهای ماهواره‌ای که با گسیل نیروهای انتظامی صورت می‌گرفت نوشت: برای جلوگیری از استفاده از این پدیده تازه که در زمان خود تازه بود، قوانین سفت و سختی وضع شد تا مانع استفاده مردم از آن ماهواره و برنامه‌هایی که در شبکه‌های گوناگون آن پخش می‌شود گردد.
برای این منظور نیروی انتظامی برای اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی بر اساس وظیفه ورود پیدا کرد و با دارندگان و فروشندگان تجهیزات دریافت تجهیزات ماهواره برخورد کرد اما موفق نشد و با وجود چنین قانونی، مردم از ماهواره استفاده می‌کنند.

سیاست روز نوشت: اکنون که مجلس با بررسی طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» موافقت کرده است همین طرح خود جای شائبه دارد. در این‌که فضای مجازی ولنگار است و باید سامان داده شود تردیدی نیست اما این طرح در این شرایط آیا قابلیت مطرح کردن و پیگیری کردن دارد؟

سیاست روز با اعتراف به ترس و وحشت و «دغدغه جدی» خامنه‌ای از «ولنگاری فضای مجازی» که همانا ترس از قیامها و سرنگونی است در ادامه می‌نویسد: شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور به گونه‌ای است که مسأله اصلی کشور است. برای همین است که (خامنه‌ای) با وجودی که خود دغدغه جدی درباره ولنگاری فضای مجازی دارند اما در این شرایط فرموده‌اند؛
«من شنیدم گفته شده که نامزدها در مناظرات و در گفتگوها نظر خودشان را در باب فضای مجازی بگویند یا در باب سیاست خارجی بگویند؛ نه آقا، مسأله اصلی مردم فضای مجازی و سیاست خارجی و ارتباط با این دولت و آن دولت نیست؛ مسأله اصلی مردم چیزهای دیگر است؛ مسأله اصلی مردم بیکاری جوانها است، مسأله‌ی اصلی مردم معیشت طبقات ضعیف جامعه است، مسأله اصلی مردم مافیای وارداتی است که کمر تولید داخلی را می‌شکند، مسأله اصلی مردم سیاست‌های غلطی است که فلان جوان مبتکر را که می‌تواند کار انجام بدهد مأیوس می‌کند».

وبسایت حکومتی نورنیوز متعلق به شورای امنیت رژیم در مطلبی یکشنبه ۱۰مرداد، پیرامون طرح محدود کردن اینترنت موسوم به صیانت از فضای مجازی از ترس فوران گرفتن قیامها و کابوس سرنگونی به عواقب آن‌که همان بنزین روی آتش قیام است، هشدار داد.

نورنیوز نوشت: در ایران اما؛ طرح صیانت از فضای مجازی به‌دلیل ابعاد گسترده و فراگیر آن‌که البته قرار است بر اساس ۳۷بند تعیین‌تکلیف شود و عدم تشریح آنچه هست و نداشتن پیوست رسانه‌یی هوشمندانه، حساسیت‌های بسیار زیادی را در میان طیف وسیعی از جامعه برانگیخته است.

در ادامه مطلب به‌طور تلویحی ضمن اذعان به جامعه به‌شدت ملتهب که هم‌اکنون در کسوت سلسله قیامها در تمامی شهرها به شکل ناگهانی و غافلگیرانه‌ای نظام را آچمز کرده است به عواقب طرح بستن و سانسور فضای مجازی که می‌تواند به‌مثابه بنزین روی آتش عمل کند نوشت: «به‌طور قطع نمی‌توان انتظار داشت، سیاست‌گذاری در موضوعی بسیار مهم و حساس بدون جلب پشتوانه اقناعی و تنها با برخی اظهارنظرهای منقطع و پسینی به اهداف مورد نظر نزدیک شود».
آیا می‌توان در پیگیری چنین طرحی که حساسیت زا است به شرایط تنش اقتصای، ‌اجتماعی و سیاسی کشور بی‌توجه بود؟

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/62ac2bb4-fe1a-4866-8547-6178e347ffa4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات