728 x 90

شرکت مایک پمپئو در جلسه شورای امنیت و بررسی وضعیت ونزوئلا

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا

رابرت پالادینو از سخنگویان وزارت‌خارجه آمریکا گفت: مایک پمپئو وزیر خارجه روز شنبه ۶بهمن ۹۷به نیویورک سفر خواهد کرد تا در جلسه علنی شورای امنیت در مورد وضعیت در ونزوئلا شرکت کند.

در این جلسه، مایک پمپئو بر حمایت دولت از مردم ونزوئلا تأکید خواهد کرد. وی از اعضای شورای امنیت و جامعه جهانی خواهد خواست تا صلح و امنیت بین‌المللی را با به‌رسمیت شناختن خوان گوایدو به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت قانونی ونزوئلا حفظ کنند و خواستار حمایت از دولت انتقالی در پیگیری بازگرداندن دموکراسی و حاکمیت قانون خواهد شد.

 

به‌دنبال ماه‌ها تظاهرات و درگیریهای گسترده در ونزوئلا، روز چهارشنبه ۳بهمن ۹۷خوان گوایدو رئیس پارلمان ونزوئلا با استناد به قانون اساسی این کشور، خود را به‌عنوان "رئیس‌جمهور رسمی" معرفی کرد.

پیش از این، پارلمان ونزوئلا انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری را غیرقانونی و باطل اعلام کرده بود.

 

رئیس پارلمان، خوان گوایدو در تظاهراتی علیه نیکلاس مادورو گفت که به‌طور رسمی ریاست قوه مجریه را به‌عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا برعهده خواهد گرفت تا به حکومت غاصبان خاتمه دهم و انتخابات آزاد را برگزار کند.

 

در پی اعلام این خبر، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد خوان گوایدو را به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت به‌رسمیت می‌شناسد. مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا هم از خوان گوایدو حمایت کردند. همچنین کشورهای فرانسه، انگلستان، آلمان، کانادا، آرژانتین، کلمبیا، برزیل، گواتمالا و پرو نیز از خوان گوایدو به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا حمایت کردند.

 

از سوی دیگر روسیه و چین و کوبا و رژیم آخوندی از مادورو حمایت کرده‌اند و نیکلاس مادورو، رابطه دیپلماتیک با آمریکا را قطع کرده و ۷۲ساعت به کارکنان سفارت آمریکا فرصت داد تا از ونزوئلا خارج شوند.

 

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد آمریکا بر قطع دسترسی حکومت نیکلاس مادورو به منابع درآمدی‌اش متمرکز شده است و چنین منابعی باید در اختیار خوان گوایدو، رقیب او، قرار گیرد.

وی گفت: ما امروز بر قطع منابع مالی حکومت غیرقانونی مادورو متمرکز شده‌ایم.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که دستور خروج کارکنان غیرضروری سفارت آمریکا در ونزوئلا، از این کشور صادر شده است.

 

خوان گوایدو، رهبر مخالفان در ونزوئلا، به نیکلاس مادورو و طرفدارانش پیشنهاد عفو داد و از آنها خواست که به روند انتقال قدرت کمک کنند.

خوان گوایدو روز جمعه ۵بهمن اعلام کرد اگر نیکلاس مادورو و اعضای دولت وی به انتقال مسالمت‌آمیز قدرت کمک کنند برای آنها عفو در نظر خواهد گرفت.او افزود برای بخشش و عفو همه کسانی که به برقراری قانون اساسی کمک کنند، آماده است.

مخالفان که اکثریت پارلمان ونزوئلا را در دست دارند، حکومت نیکلاس مادورو را «نامشروع» می‌دانند و خواستار برکناری او هستند.

 

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، از«سازمان کشورهای آمریکایی» خواست خوان گوایدو رئیس پارلمان ونزوئلا را به‌عنوان رئیس‌جمهوری موقت این کشور به‌رسمیت بشناسد و گفت: «مشتاق پذیرش نماینده دولت موقت ونزوئلا هستیم.»

 پمپئو روز پنجشنبه ۴بهمن در نشست ویژه شورای دائم سازمان کشورهای آمریکایی در واشنگتن، حکومت نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری منزوی ونزوئلا را نامشروع دانست. او مادورو را «رئیس‌جمهوری سابق» خواند و از نیروهای نظامی ونزوئلا خواست تا ضمن حفظ امنیت رئیس‌جمهوری موقت این کشور، از سرکوب معترضان بپرهیزند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین انتخابات پیشین ونزوئلا که نیکلاس مادورو پیروز آن عنوان شد را تقلبی خواند.

مایک پمپئو با اشاره به بحران اقتصادی ونزوئلا که در نتیجه آن مردم برای تهیه کالاهای اساسی با مشکل مواجه هستند، گفت: «ما آماده‌ایم هر زمانی که امکان‌پذیر باشد به مردم ونزوئلا کمکهای انسانی کنیم.»

او گفت: «اقتصاد ونزوئلا توسط رژیم فاسد و بی‌کفایت مادورو ویران شده است.»

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4b0cd69d-6697-4ad4-be81-08719ccb8e15"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات