728 x 90

سایت یوآنی: شیوه‌های فریبنده کشتیرانی و سو استفاده رژیم ایران از صنعت دریانوردی

شیوه‌های فریبنده کشتیرانی و سو استفاده رژیم ایران از صنعت دریانوردی
شیوه‌های فریبنده کشتیرانی و سو استفاده رژیم ایران از صنعت دریانوردی

سایت یو آنی نسبت به شیوه‌های فریبنده کشتیرانی و سوء استفاده رژیم ایران از صنعت دریانوردی ۲۱خرداد نوشت رژیم ایران برای دور زدن تحریم‌های بین‌المللی فرآورده‌های نفتی ایران، طیف وسیعی از شیوه‌های فریبکارانه را در صنعت کشتیرانی دنبال کرده است. فعالیت‌های کشتیرانی فریبنده و گمراه‌کننده رژیم، ایمنی و یکپارچگی صنعت بین‌المللی دریایی را به خطر می‌اندازد.

تحریم‌های آمریکا مجازاتهایی را برای افراد و نهادهایی اعمال می‌کند که آگاهانه در معاملات مهم برای تهیه، خرید، فروش، حمل و نقل یا بازاریابی نفت یا فرآورده‌های نفتی از ایران شرکت می‌کنند. یا آگاهانه از یک فرد ایرانی که در دفتر کنترل داراییهای خارجی یا در فهرست (OFAC) اتباع ویژه و افراد مسدود شده (فهرست SDN)، مانند شرکت ملی نفت ایران (NIOC) و شرکت ملی نفتکش ایران (NITC) نام‌گذاری شده‌اند، حمایت می‌کنند. این تحریم‌ها شامل گروه کشتی‌ها و مالکان ثبت‌شده، مدیران، اپراتورها، کارگزاران، شرکت‌های کشتیرانی، کشورهایی پرچمدار [که کشتیهای ایران با برافراشتن پرچم آنها کشتیرانی می‌کنند]، اپراتورهای بندری، شرکت‌های کشتیرانی، و شرکت‌های حمل ونقل کالا، ارائه‌دهندگان خدمات طبقه‌بندی شده، بازرگانان کالا، شرکت‌های بیمه (باشگاههای حفاظت و غرامت (P&I))، و مؤسسات مالی، هستند. بنابراین، این نهادها باید از شیوه‌های فریبنده کشتیرانی مورد استفاده ایران برای دور زدن تحریم‌ها آگاه باشند. جزئیات بیشتر در مورد تحریم‌های کشتیرانی و صنعت نفت ایران در پیوست آمده است.

طرح‌ها و شیوه‌های فریبنده ایران برای دور زدن تحریم‌ها به‌طور فزاینده‌ای گسترده و پیچیده شده است. در پاسخ، یوآنی (UANI) روش ردیابی کشتی‌های خودش را برای شناسایی این اقدامات و به دست آوردن گزارش دقیقی از نفت خام، میعانات گازی و صادرات پتروشیمی ایران توسعه داد.

این گزارش توضیحی درباره انواع مختلف طرح‌های فریبنده کشتیرانی که ایران از آنها بهره‌برداری می‌کند ارائه می‌کند. این گزارشو نشان می‌دهد که چگونه می‌توان چنین فعالیت‌هایی را با تجزیه و تحلیل داده‌های ترافیک کشتی، یا داده‌های سیستم شناسایی خودکار (AIS) و تصاویر ماهواره‌یی شناسایی کرد.

این گزارش هم‌چنین تاریخچه‌ای از شیوه‌های تقلبی کشتیرانی ایران را از طریق مطالعات موردی منتخب برای نشان دادن روشهای فرار و فریب، از جمله استفاده از تکنیک‌های مختلف «جعل» و دستکاری ایران در داده‌های AIS کشتی‌ها ارائه می‌دهد. این گزارش با توصیه‌های سیاستی درباره نحوه مقابله با فعالیت‌های غیرقانونی ایران در دریا و جلوگیری از دور زدن این رژیم از تحریم‌های بین‌المللی، از جمله با تقویت اقدامات دقت لازم، به پایان می‌رسد.

محموله‌هایی که با نقض تحریم‌های تجاری بین‌المللی و ملی معامله می‌شوند در حال افزایش هستند. برخی از تکنیک‌های مورد استفاده برای دور زدن تحریم‌ها چند سال است که مورد استفاده قرار گرفته‌اند، در حالی که برخی دیگر جدیدتر بوده و در چند سال اخیر رایج‌تر شده‌اند. هدف این تکنیک ها به حداقل رساندن نظارت و شناسایی از طریق سردرگمی یا پنهان کردن هویت کشتی‌ها، محموله، موقعیت جغرافیایی و فعالیت‌های ناوبری است. چنین پنهان‌کاری خطراتی را برای همه بازیگران صنعت دریایی که ممکن است ناخواسته در حمل و نقل محموله‌های تحریم شده دخیل باشند، به همراه دارد.

موارد شناسایی شده در این گزارش حفره‌ها و آسیب‌پذیریهای متعدد در صنعت دریانوردی را نشان می‌دهد که به ایران اجازه می‌دهد تا در شیوه‌های فریبنده کشتیرانی درگیر شود. هر مورد شناسایی شده در این گزارش توسط یوآنی به کشور پرچم مربوطه، جامعه طبقه‌بندی و باشگاه پی اند آی (P&I) گزارش‌شده است. گزارش یوآنی از این موارد چالشهای واقعی را برای پروتکل‌های دقت لازم در صنعت دریایی نشان می‌دهد.

در پرتو یافته‌های این گزارش، یوآنی توصیه‌های زیر را برای جامعه دریانوردی و تنظیم‌کننده‌های آن برای کمک به توسعه و اجرای یک برنامه مؤثر مطابقت با تحریم‌ها پیشنهاد می‌کند:

کشورهای دارای پرچم باید استانداردهای نظارتی سخت‌گیرانه‌تر و بررسیهای دقیق‌تری را در فرآیند ثبت [کشتی‌ها] اجرا کنند. کشورهای دارای پرچم باید عکس‌های فعلی و جزئیات فعلی را از طریق اپراتورهایشان در فواصل زمانی منظم ارسال کنند، تا کشتی بتواند ثبت خودشان را حفظ کند و کشتی‌های غیرمنطبق را لغو ثبت کند.

 

مدارک تقلبی محموله و کشتی

تأیید اسناد نادرست بسیار چالش برانگیز است و نیاز به بررسی و تأیید از چندین منبع دارد. ب سازمان دریانوردی بین‌المللی (IMO) باید با دریافت تاییدیه از این مقامات، یک روش بررسی و راستی‌آزمایی برای شناسایی اسناد تقلبی، از جمله تأیید اعتبار گواهی‌های صادر شده توسط کشورهای پرچم‌دار، مؤسسات طبقه‌بندی، و/یا بنادر ایجاد کند.

تنظیم‌کننده‌های دریایی، از جمله اما نه محدود به کشورهای پرچم، انجمنهای طبقه‌بندی، و باشگاههای پی اند آی (P&I)، باید سیستمی از کدهای کیو آر (QR) یا بارد کردن اسناد را در نظر بگیرند تا به‌راحتی صحت، اعتبار یا لغو اسناد ثبت شده را با استفاده از یک برنامه تلفن همراه بررسی کنند.

کشورهای بندری باید اسناد حمل و نقل کامل و دقیق، از جمله بارنامه‌هایی که مبدأ محموله را مشخص می‌کند، درخواست و بررسی کنند.

 

نقل و انتقالات کشتی به کشتی

زبان قراردادی باید توسط تنظیم‌کننده‌های دریانوردی اتخاذ شود، از جمله، اما نه محدود به کشورهای پرچم، انجمنهای طبقه‌بندی، و باشگاههای پی اند آی که انتقال کشتی به کشتی محموله را به یا از کشتی‌ها با کشتی‌هایی که سیگنال شناسایی پخش نمی‌کنند یا سابقه دستکاری فرستنده سیگنال شناسایی را ممنوع می‌کنند، اتخاذ کنند.

 

پرچمهای دروغین و تعویض پرچم

قبل از ثبت یک کشتی، کشورهای دارای پرچم باید با کشور پرچم قبلی تماس بگیرند تا مشخص کنند آیا کشتی درگیر شیوه‌های حمل و نقل فریبنده بوده است یا خیر.

کشورهای دارای پرچم باید اطلاعاتی را با سایر سازمانهای ثبت، پایگاههای اطلاعاتی تجاری و سازمان بین‌المللی دریانوردی، نام و شماره کشتی‌هایی را که به‌دلیل دخالت در شیوه‌های حمل و نقل فریبنده از ثبت یا لغو ثبت نام خودداری شده‌اند به اشتراک بگذارند.

سازمان بین‌المللی دریانوردی باید فهرستی از تمام کشتی‌هایی که بیش از سه بار در یک سال پرچم خود را تغییر داده‌اند منتشر کند. هر کشتی ایکه در این لیست است، باید به‌عنوان پرچم قرمز در نظر گرفته شود و قبل از ثبت به‌طور کامل مورد بررسی قرار گیرد.

 

غیرفعال کردن یا دستکاری فرستنده سیگنال شناسایی روی کشتیها

تنظیم‌کننده‌های دریایی، از جمله اما نه محدود به کشورهای پرچمدار، انجمنهای طبقه‌بندی، و باشگاههای پی آند آی، باید یک ماده دستکاری سیگنال شناسایی را به‌عنوان بخشی از قراردادهای خودشان با کشتی‌ها اتخاذ کنند، تا اطمینان حاصل کنند که کشتی‌ها در این تاکتیک شرکت نمی‌کنند و اگر در حال انجام آن دستگیر شوند. بنابراین، بلافاصله حذف می‌شوند. اگر کشورهای دارای پرچم مربوطه این اقدامات را اتخاذ کنند، کاپیتان کشتی ممکن است متوجه شود که دستکاری سیستم سیگنال شناسایی می‌تواند منجر به لغو ثبت کشتی، از دست دادن بیمه، و از دست دادن طبقه‌بندی شود.

تنظیم‌کننده‌های دریانوردی، شامل اما نه محدود به کشورهای پرچم‌دار، انجمنهای طبقه‌بندی و باشگاههای پی اند یا آی، باید یک ماده دو فرستنده سیگنال شناسایی را به‌عنوان بخشی از قراردادهای خودشان با کشتی‌ها اتخاذ کنند تا اطمینان حاصل شود که کشتی‌ها فقط یک فرستنده در کشتی دارند. اگر کشتی با استفاده از دو فرستنده سیگنال شناسایی گرفتار شود، باید فوراً از کشورهای پرچم مربوطه، انجمنهای طبقه‌بندی و باشگاههای پی اند آی حذف شود. این اطلاعات باید به سازمان بین‌المللی دریانوردی گزارش و به‌صورت عمومی منتشر شود.

کشتی‌هایی که سابقه غیرفعال شدن یا دستکاری سیگنال شناسایی دارند باید از ورود این کشتی‌ها به بنادر خودداری شود.

هر تنظیم‌کننده دریایی که از داده‌های سیگنال شناسایی استفاده می‌کند باید داده‌ها را با مشخصات کشتی شناخته شده ارجاع دهد تا مشخص کند پیام سیگنال شناسایی پخش شده توسط یک کشتی معتبر است یا خیر.

سازمان بین‌المللی دریانوردی باید یک سیستم رجیستری و ثبت جهانی برای فرستنده‌های سیگنال شناسایی ایجاد کند که به هر فرستنده یک شناسه منحصر به‌فرد می‌دهد که در یک انتقال سیگنال شناسایی گنجانده شده است. این امر تعیین این‌که کدام کشتی‌ها از کدام فرستنده استفاده می‌کنند را امکانپذیر می‌کند.

هر کشور پرچمدار، انجمن طبقه‌بندی یا باشگاه پی اند آی که خدمات یک کشتی را به‌دلیل نقض تحریم‌ها، دستکاری سیگنال شناسایی یا شیوه‌های فریبنده حمل و نقل لغو می‌کند، باید به سازمان بین‌المللی دریانوردی اطلاع دهد. سازمان بین‌المللی دریانوردی باید یک پایگاه داده جهانی ایجاد کند که در آن اطلاعات کشتی‌هایی که دست به اقدامات فریبنده زده‌اند به‌طور عمومی در سراسر صنعت به اشتراک گذاشته شود.

کشورهای دارای پرچم و سایر مقامات دریایی باید ابزارهایی مانند تصاویر ماهواره‌یی را اجرا کنند یا با یک شرکت ردیابی کشتی که از تصاویر ماهواره‌یی برای تشخیص دستکاری یا ناهنجاریهای سیگنال شناسایی توسط کشتی‌ها استفاده می‌کند، شریک شوند، در حالی که اطلاعات موارد شناسایی شده باید منتشر و با سایر تنظیم‌کننده‌های دریایی به اشتراک گذاشته شود.

سازمان بین‌المللی دریانوردی باید اطلاعات ارائه شده در سیستم اطلاعات حمل و نقل یکپارچه جهانی (Global Integrated Shipping Information System GISIS) را به روز کند، تا شامل مشخصات شناور شناخته شده مانند طول و عرض یک کشتی باشد تا امکان ارجاع متقابل آسان‌تر انتقالات سیگنال شناسایی را فراهم کند.

دولت ایالات متحده و سایر حوزه‌های قضایی باید تعریف فعالیت قابل تحریم را به گونه‌ای گسترش دهند که شامل کمک به نهادهای تحریم شده یا نهادهایی باشد که در فعالیت‌های تحریم شده برای فرار مقامات، مانند جعل هویت یا مکان کشتی شرکت می‌کنند، بشود. نهادهایی که تقلب می‌کنند باید پاسخگو باشند و مورد حسابرسی قرار گیرند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4bf4fd70-dcd1-44fc-aec1-d6fe2d406f62"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات