728 x 90

روش‌شناسی حل بحران در نظام آخوندی

بحرانهای لاعلاج نظام آخوندی
بحرانهای لاعلاج نظام آخوندی

این روزها بحث بحران ارزی یکی از مهم‌ترین موضوع‌های مطرح در تمامی مجامع، محافل و نهادهای رسمی و غيررسمی نظام آخوندی است.

حالا مشکل تلگرام کم بود، بحران  ارزی هم قوزی بالای قوز آخوندها شد.

در کنار این دو، مشکل‌تراشی‌های رئيس‌جمهور سابق نظام (احمدی‌نژاد) را هم باید به درد و بلای آخوندها اضافه کرد که یک خط در میان با نامه‌های سرگشاده و لشگرکشی‌های باندی، باعث هواگرفتن مکرر موتور آقا شده و حالا  همه اینها را بگذارید روی بستری از خیزشها در شهرهای ایران که از خوزستان تا اصفهان  و کرمان و تهران و مشهد و... روزانه، بنزین روی وضعیت ملتهب کنونی می‌ریزد و شعله‌های آتش را شعله‌ورتر می‌کند.

چه باید کرد؟

هنوز آخرین حرف جمله «چه باید کرد» منعقد نشده که خبر از تحریم‌های جدید اروپا و بعد هم همصدایی اروپا با آمریکا در مورد برجام موشکی می‌رسد.

مرکب خبر این یکی خشک نشده، خبر کشته شدن پاسداران در سوریه و بعد هم تهدید حملات بعدی به مراکز رژیم در سوریه منتشر می‌شود.

در چنین حال و هوایی، اولین و جدی‌ترین سوالی که آخوندها و در صدرشان خامنه‌ای از خود و از اطرافیانش می‌پرسد، همین است: چه باید کرد؟

در یک سازوکار دموکراتیک، در بدترین شرایط هم، بغرنج‌ترین مسایل را به ارگانهای مردم‌نهاد و سازمانهای دولتی منتخب مردم می‌دهند و مردم هم به هر تصمیمی که گرفته می‌شود گردن می‌گذارند زیرا همه چیز منتخب خودشان است و از خودشان!

و به این ترتیب، مملکت با سفینه نجاتی به اسم «مردم» و راه‌کارهای مردمی، چه بسا حتی با ضایعات و تلفاتی پذیرفته شده، از بحران عبور می‌کند چرا که در دنیا و در درازنای تاریخ، نه بحران کم بوده و نه تجربه! و به هر حال بشریت از خلال همین بحرانها عبور کرده تا به اینجا رسیده است.

اما ببینیم در نظام آخوندی، مشکلات چگونه حل و فصل می‌شوند؟

یک باند برای خودش کیسه می دوزد.

دیگری دنبال سر به نیست کردن آن یکی است.

سومی در تعادل‌قوای بحران، دنبال یارگیری جدید باندی است.

 رسالت، ارگان باند غارتگر بازار، ۲۳فروردین در مورد بحران ارزی اخیر نوشت: «در التهابی که روزهای اخیر به سبب نوسانات ارزی پدید آمد متأسفانه بیش از ۴۰درصد از ارزش پول ملی کاسته شد».

از سوی دیگر روزنامه حکومتی جوان، ارگان بسیج پاسداران هم با اعتراض تلویحی به افزایش قیمت ناگهانی ارز دولتی از ۳۸۰۰تومان، بهای دولتی و اعلام شده قبلی به ۴۲۰۰تومان فعلی نوشت: «بماند که اصل قیمت ۴۲۰۰تومانی دلار و چگونگی و زمان اعلام و اجرای آن از سوی دولت شدیداً مورد ایراد و اشکال است».

کیهان خامنه‌ای هم که فراتر از بحث ارز و بحران ارزی دنبال اسیتضاح رقیب است، با تلخکامی از همراهی لاریجانی، رئيس مجلس آخوندی، با روحانی و ممانعت وی از طرح درخواست استیضاح روحانی در مجلس نوشت:

«به‌رغم این‌که از لحاظ قانونی حق نماینده‌هاست که با امضای یک‌چهارم نماینده‌ها می‌توانند طرح سؤال از رئیس‌جمهور داشته باشند و با توجه به این‌که ۱۸۰نماینده طرح این سؤال را امضا کرده‌اند، یعنی تقریباً دوسوم نماینده‌ها، اما به نظر من کوتاهی هیأت‌رئیسه و علی‌الخصوص رئیس مجلس نسبت به این‌که اجازه نمی‌دهند که سؤالات بیاید و در صحن علنی مطرح شود، باعث شد که این موضوع ۶ماه به تأخیر بیافتد و این تأخیر افتادن نه تنها مشکل را حل نکرد، بلکه امروز موجب پیچیدگی فراوان موضوع هست».

از سوی دیگر روزنامه حکومتی جهان صنعت که تا پیش از این از حامیان سینه‌چاک روحانی و سیاست‌هایش بود، در یک چرخش آشکار به مخالفت با روحانی برخاست و نوشت:

«بعد از اعلام نرخ ۴۲۰۰تومانی دلار از سوی دولت نه تنها شرایط بهبود پیدا نکرد بلکه مبادلات نیز کاملاً متوقف شد و شاهد آنیم که صرافی‌ها حاضر به خرید و فروش نیستند... شرایط اقتصاد کشور بحرانی است و دولت هر چند سعی در انکار این موضوع دارد اما باید آن را بپذیرد».

روزنامه جهان صنعت در مقاله‌یی نوشت:‌ «حتی در روز بعد از اعلام این تصمیم هنوز قیمت‌های خرید و فروش دلار در بازار ۵۸۰۰تومان قرار داشت و به نظر می‌رسد این قیمت‌های ۴۲۰۰تومانی اعلام‌شده از سوی دولت، بازی جدیدی است که مقامات راه انداخته‌اند تا به‌گونه‌یی جدید جیب‌های خود را از منافع حاصل از آن پر کنند‌. (یا به‌عنوان مثال)... نرخ یورو ۵۱۷۰تومان در نظر گرفته شده است‌‌... تنها اعلام نرخ نمی‌تواند نشان‌دهنده تغییرات مثبت باشد چرا که آن‌طور که صرافی‌ها اعلام می‌کنند نرخ‌های معاملاتی برای یورو در محدوده ۶۲۰۰تومان قرار داشته است‌... به نظر می‌رسد بازار به این سیاست جدید واکنش مثبتی نشان نداده و صرافی‌ها هم‌چنان در شرایط نیمه‌تعطیل قرار دارند و با وجود فضای امنیتی حاکم نیز قیمتی روی تابلوهای معاملاتی خود درج نمی‌کنند‌‌... اگر بنا بر این بود که دولتیان بخواهند قیمت‌های بازار را کنترل کنند و اصلاحات اساسی در آن انجام دهند، تاکنون نشانه‌‌یی از معاملات دلار با قیمت‌های ۴۲۰۰تومانی در بازار دیده می‌شد».

 

روزنامه جمهوری هم از باند طرفدار روحانی به شقه و شکاف درونی نظام و تاثیر آن در وضعیت بازار ارز اشاره کرد و نوشت: «یکی از مهم‌ترین علل، ناهماهنگی مجموعه اقتصادی دولت در مورد سیاست‌های ارزی است همان‌گونه که سخنگوی دولت اذعان کرد حداقل ۲جریان متفاوت در دولت، سیاست‌های گاه متناقضی را درباره ارز تدوین و اعمال کرده‌اند».

به همین علت است که در این نظام، روش حل بحران، تلنبارکردن بحران روی بحران و زیر آوار بحرانهای بعدی، بحران قبلی را مدفون کردن یعنی آتشی را زیر خاکستر پنهان کردن برای شعله‌ورتر شدن در فرصت بعدی است!

به این می‌گویند متدولوژی حل بحران در نظام آخوندی!

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e180cb9c-0fd3-4228-8264-ae6104e3871c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات