728 x 90

رابطه با اروپا؛ حرف، وعده و دیگر هیچ!

اینستکس
اینستکس

پس از شکست مأموریت ظریف برای باز کردن راهی در‌ آمریکا، رژیم بیش‌از‌پیش به منابع و طرفهای دیگر روی آورده که طرف اصلی در این رابطه اروپاست. همان اروپایی که دستاوردش برای رژیم سازوکار مالی یا کانال مالی اروپاست که خامنه‌ای در سخنرانی نوروزی خود آن را یک شوخی تلخ توصیف کرد و گفت که اروپایی‌ها عملاً از برجام خارج شده‌اند. اما رژیم از ناچاری به همین شوخی تلخ آویخته و مدام از اروپا شکوه و شکایت می‌کند که چرا اروپا از رژیم در برابر تهاجمات آمریکا دفاع نمی‌کند. گلایه‌ای بلاهت‌بار که بیشتر درماندگی‌اش را برملا می‌کند

علی لاریجانی رئیس مجلس ارتجاع طی دیدار با یکی از نمایندگان مجلس اتریش که به ایران سفر کرده، زبان به شکوه و شکایت از اروپا گشود و با بیان این‌که اتحادیهٔ اروپا از رژیم در قبال اقدامات آمریکا فقط حمایت لفظی داشته، گفت اتحادیهٔ اروپا دیگر نباید از رژیم تقاضایی کند.

لاریجانی با اشاره به خروج آمریکا از برجام افزود: «رهبران اروپا نیز در همان زمان تأکید داشتند ظرف چند هفته مکانیزم مشخصی برای مراودات اقتصادی و نفتی ایجاد می‌کنند اما این چند هفته به یک سال انجامید؛ در ابتدا نیز یادآور شدند از طریق بانک مرکزی فرانسه مبادلات اقتصادی را انجام می‌دهند، بعد از آن صحبت از راه‌اندازی SPV شد اما سرانجام INSTEX را راه‌اندازی کردند که در مجموع برای ما ثمره‌ای نداشت».

 

حمایت صرفاً لفظی اروپا

رئیس مجلس ارتجاع افزود: «این سؤال برای ما پیش آمده که چرا رهبران اروپا و اتحادیه اروپا صرفاً در الفاظ از ما حمایت می‌کنند یا اظهار تأسف می‌کنند از رفتارهای آمریکا. حتی کشور اتریش هم که از ما نفت می‌خرید پس از این به همکاری خود ادامه نداد».(خبرگزاری ایرنا ۹اردیبهشت ۹۸)

یکی از مهره‌های باند موسوم به اصلاح‌طلب به نام فریدون مجلسی نیز طی گفتگویی که در رسانه‌های این باند منتشر شده نیز با آه و ناله از انزوای نظام، گفت: «اروپایی‌ها هنوز هیچ اقدامی در راستای کمک به ایران انجام نداده و بیشتر شعار دادند و بیش از یک‌سال و نیم است که ایران را با مذاکره سرگرم کرده‌اند. نباید فراموش کنیم که بعد از آمریکا، آنها نیز همانند روسیه و چین، دوستان صمیمی‌تری برای اسراییل هستند». (سایت جماران ۹اردیبهشت ۹۸)

 

اروپا هزینه حفظ برجام را بدهد

در همین رابطه عراقچی معاون سیاسی وزارت‌خارجهٔ رژیم هم در دیدار با همین عضو پارلمان اتریش با بیانی آمیخته به تهدید و سوزوگداز گفت:« صبر و تحمل جمهوری اسلامی نامحدود نیست، به‌زودی واکنش مناسب به اقدامات غیرقانونی آمریکا اتخاذ خواهیم کرد».

عراقچی افزود: «برجام توافق اقتصادی نیست و ماهیت امنیتی دارد و اگر برای اروپا مهم است باید هزینههای حفظ آن را هم بدهد».(تلویزیون شبکه خبر ۹اردیبهشت ۹۸)

 

پازل مشترک آمریکا و تروئیکای اروپایی

روزنامهٔ وطن امروز۹اردیبهشت ۹۸ طی مقاله‌یی با عنوان «جدیدترین خوش‌خدمتی اروپاییان به ترامپ» می‌نویسد: « پازل مشترکی که ایالات متحده آمریکا و تروئیکای اروپایی از ابتدای سال ۲۰۱۷میلادی (زمان ورود ترامپ به کاخ سفید) با همراهی یکدیگر تکمیل کرده‌اند، به مراحل پایانی چینش خود نزدیک می‌شود! تصور نهایی این پازل به اندازه‌ای کریه و غیرقابل تحمل است که قطعاً بسیاری از طرفداران سازش با غرب را نیز وادار به ابراز پشیمانی خواهد کرد».

این روزنامهٔ باند دلواپسان سپس باند رقیب را در این رابطه مسئول دانسته و می‌اقراید: « ژست سران اروپایی و به‌ویژه سران ۳کشور آلمان، فرانسه و انگلیس در مخالفت با تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از برجام، صرفاً آدرسی انحرافی برای «کنترل واکنش ایران» و «اعمال محدودیت‌های بیشتر» علیه کشور مان بوده است. نکته‌یی که متأسفانه دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشور مان از درک آن عاجز ماند!».

 

وعده نسیه اروپا

واقعیت این است که پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها از جانب این کشور رابطه اروپا با حکومت آخوندی صرفاً برمبنای حرف و وعده بوده است، و هیچ ماده عملی در مقابل تحریم‌های آمریکا نداشته است.

علت این امر واضح است زیرا شرکتهای اروپایی حاضر نیستند رابطه چند صد میلیارد دلاری اقتصادی با آمریکا را در مقابل منافع چند میلیاردی با رژیم به خطر بیندازند.

به گزارش سایت مشرق« وابستگی تجاری اروپا به آمریکا ۶۸برابر ایران است»(مشرق ۲۳مهر ۹۶)

 

شروط اروپا

هم‌چنانکه آمریکا برای رابطه با رژیم ۱۲شرط قایل شده است، شورای اروپا هم بیانیه«جمع بندی» درباره رژیم را در دوازده بند منتشر کرد که بسیاری از این بندها مشابه شروط آمریکا است.

در این بیانیه از نظام آخوندی خواسته شده است منطبق با تعهداتش ذیل برنامه اقدام کارگر وه اقدام مالی (FATF) قوانین ضروری را به تصویب رسانده و اجرا کند.

شورا نگرانی خودش را از نقش حاکمیت آخوندی در منطقه از جمله تأمین حمایت‌های نظامی، مالی و سیاسی برای بازیگران غیردولتی در کشورهایی مانند سوریه و لبنان ابزار کرد.

شورا درباره فعالیت‌های موشکهای بالستیک از حکومت آخوندی خواست از انجام این فعالیت‌ها به‌ویژه شلیک موشک‌هایی که با قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت مغایرت دارند، اجتناب کند

همچنین شورای اروپا از رژیم خواست از فعالیت‌های خود که موجب بی‌ثباتی در منطقه می‌شود دست بردارد.

در زمینه فعالیت‌های تروریستی رژیم در منطقه ودر کشورهای دیگر هم شورا عمیقاً ابراز نگرانی کرد و به جرم فعالیت‌های تروریستی آن در اروپا دو فرد و یک مؤسسه آنرا مورد تحریم قرار داد.

و...

 

رد این شروط توسط حاکمیت آخوندی

حاکمیت آخوندی تاکنون نه تنها به این شروط پاسخ مثبت نداده بلکه آنرا رد کرده است.

پاسخ منفی رژیم به این شروط از این بابت است که پذیرش هر یک از آنها به‌مثابه یک جام‌زهر برای برای رژیم و عقب‌نشینی از صدور تروریسم و توان موشکی و...است که آن‌چنانکه پیش از این سردمداران نظام از جمله علی خامنه‌ای اذعان کرده‌اند، برای رژیم موجودیت رژیم عواقب خطرناکی دارد.

از طرف دیگر با رد شروط جامعه بین‌المللی توسط رژیم و اصرار روی مواضع گذشته، برای اتحادیه اروپا امکان ندارد که حتی اینس‌تکس را به جریان بیندازد که این نیز برای رژیم همان عواقب خطرناک را به‌دنبال دارد.

 

سازوکار بی‌خاصیت اینس‌تکس

سازوکار اینس‌تکس را هم که اروپا پیشنهاد کرده است نه تنها تاکنون اجرایی نشده بلکه به فرض اجرایی شدن آن، سازوکاری است بسیار محدود و درحد مبادله نفت در مقابل غذا که هیچ گرهی از اقتصاد به بن‌بست رسیده نظام نمی‌گشاید.

بی‌دلیل نیست که در رابطه با بی‌عملی اروپا علی لاریجانی و عباس عراقچی در ملاقات با آن نماینده مجلس اتریش آه و فغان کرده‌اند، و علی لاریجانی در اظهاراتی در یک همایش حکومتی به انتقاد از اروپا به‌خاطر پایبند نبودنش به معاهدات بین‌المللی پرداخت و گفت:‌ «اتحادیه اروپایی نیز نشان داده وزن کافی برای نگهداری از معاهدات را ندارد. در مسأله هسته‌یی ایران، بارها گفتند ما هستیم اما عملاً چیزی ندیدیم. اتحادیه اروپایی قدرت حل این مسائل را در سطح بین‌الملل ندارد».(خبرگزاری تسنیم ۸اردیبهشت ۹۸)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a64133a7-a254-408c-bd25-86b3fee6dc47"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات