728 x 90

رئیسی جلاد و «تیغ عریان مالیات» برگردن مردم

سخن روز
سخن روز

روز چهارشنبه ۱۲مهر رئیسی جلاد در وحشت از انفجار «ناهنجاریهای اجتماعی و اقتصادی» گفت: «مسئولان نباید اجازه دهند تا صدا و درخواست‌های مردم برای آنها عادی شود».

در همین روز، روزنامهٔ حکومتی شرق، در مطلبی با عنوان «دولت مالیاتی» نوشت: «مقام ارشد سازمان مالیاتی اعلام کرده است درآمدهای مالیاتی در شش ماه گذشته به دو برابر درآمدهای نفتی رسیده است». و افزود: «حال که دولت سیزدهم بیشتر درآمدهایش از طریق مالیات‌ستانی به دست می‌آید، باید به صوت شفاف نحوه هزینه کرد مالیاتها را هم به اطلاع جامعه برساند».

«مالیات» یکی از اهرم‌های یکسان‌سازی و ایجاد تعادل اقتصادی در جامعه است. دولتها می‌توانند با اخذ مالیات از سرمایه‌های کلان و تنظیم برنامهٔ مناسب مالیاتی برای دهک‌ها، فاصلهٔ طبقاتی را کاهش داده و مانع «ناهنجاریهای اجتماعی و اقتصادی» شوند.

اما در نظام آخوندی مالیات ابزاری برای فشار اقتصادی، گسترش محرومیت و تقویت بنیادهای بزرگ مالی و سرمایه‌داران حکومتی است. فضاحت و رسوایی این روند معکوس آن‌قدر بالا گرفت که یک کارگزار خامنه‌ای در مجلس ارتجاع گفت: «همه جای دنیا از ثروتمندان مالیات بیشتر اخذ می‌شود اما تیغ عریان مالیات بر گردن معلم و کارمند و کارگر و اصناف مظلوم است» (علی علیزاده ۲۵تیر ۱۴۰۱).

در نظام مالیاتی ولایت فقیه، از اجناس نیمدار دستفروش سالخورده مالیات گرفته می‌شود اما (به گزارش خبرگزاری حکومتی ایسنا ـ ۸مهر ۱۴۰۲) تجارت «شمش و سکه طلا و فلزات گرانبها از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف» می‌شوند.

به‌گواه رسانه‌های حکومتی دولت رئیسی برای کسری بودجهٔ سرکوب و تأمین مخارج جنگ‌افروزی، از معلمان و کارگرانی که درآمدشان چند مرتبه زیرخط فقر است مالیات می‌گیرد اما مؤسسات بزرگ مالی وابسته به سپاه پاسداران و بیت خامنه‌ای که با درآمدهای نجومی، اقتصاد کشور را به‌گروگان گرفته‌اند از مالیات معاف می‌شوند.

سایت حکومتی آفتاب (۱۸شهریور) در گزارشی با عنوان «همزمان با فشار مالیاتی به‌مردم، اعطای ۱۰۰همت معافیت به‌۴۰شرکت خصولتی» نوشت: «علی‌رغم رشد قابل ملاحظه فشار مالیاتی بر کارمندان دولت و کارگران، دولت سیزدهم، در مواجهه مالیاتی با مجموعه‌های خصولتی، رویکردی توأم با عطوفت و مهربانی مالیاتی در پیش گرفته است. فولاد مبارکه، هلدینگ خلیج‌فارس، صنایع مس ایران، چادرملو، پتروشیمی پردیس، سرمایه‌گذاری غدیر و گروه سرمایه‌گذاری امید از جمله مجموعه‌های هستند که از معافیت‌های مالیاتی دولت برخوردار شده‌اند».

به گزارش همین رسانه «فشار‌های مالیاتی دولت برای پوشش هزینه‌های جاری دولتی به‌شکل فزاینده‌یی افزایش یافته است. [به‌نحوی که] درآمد‌های مستقیم مالیاتی دولت از ۳۰۵ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به‌۸۲۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد که بر اساس نسبت با GDP در کل تاریخ مالیات‌ستانی مدرن ایران در ۲۰۰ سال اخیر یک رکورد محسوب می‌شود».

شکستن رکورد ۲۰۰سالهٔ مالیات‌ستانی، یکی دیگر از «شاه» کارهای دولت رئیسی جلاد است که با وعدهٔ «حل مشکل مسکن و معیشت» از زیر عبای خامنه‌ای بیرون آمد تا سدی شود در برابر مطالبات مردم.

سایت حکومتی اعتماد آنلاین (۱۵شهریور ۱۴۰۲) با اشاره به رکوردشکنی رئیسی در اخذ مالیات طی ۴۲سال گذشته و معافیت بنیادهای فاسدی که روی دربار فاسد پهلوی و قاجار را سفید کرده‌اند می‌نویسد: «برخی کارشناسان، سیستم مالیاتی جدید را با نظام مالیه دوره قجری مقایسه کرده‌اند. این در حالی است که برابر قانون، آستان قدس، بنیاد ۱۵خرداد، بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن، ستاد اجرایی فرمان امام، سازمان اقتصادی کوثر، بنیاد علوی و دهها سازمان و نهاد دیگر که در مجموع بیش از ۳۰درصد از اقتصاد کشور را در اختیار دارند نیز از پرداخت مالیات معاف هستند».

اعتراف کارگزاران حکومتی به غارتگری و فساد دربار خامنه‌ای و نشان دادن «تیغ عریان مالیات بر گردن مردم» از نشانه‌های وحشت کارگزاران نظام از انفجار «ناهنجاریهای اجتماعی و اقتصادی» و هراس از شورش گرسنگان است.

پیش از این یک سایت حکومتی، با اشاره به خروجی ناهنجاریهای اجتماعی و انقلاب گرسنگان نوشت: «فشار که بیاورید یک جایی برون‌ریزی دارد. ما هنوز با انقلاب پابرهنگان و گرسنگان مواجه نشده‌ایم هنوز این انقلاب طبقه متوسط بود... خطر خیلی جدی است پیش پای حاکمیت» (دیدار ـ‌۱۲مرداد ۱۴۰۲).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/48d6e4f8-09ca-4747-be9f-1588f9f2c287"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات