728 x 90

تحریم ایران و بحران اقتصادی،حذف سهمیه ارزی موجب بیکاری صدها کارگر نساجی

بحران اقتصادی و بیکار شدن کارگران نساجی ایران
بحران اقتصادی و بیکار شدن کارگران نساجی ایران

در پی بحران ارزی و صعود قیمت دلار و همچنین اعلام سیاست‌های جدید ارزی دولت آخوند روحانی، صدها کارگر کارخانه نساجی جلفاکاران شغل خود را از دست دادند.

خبرگزاری حکومتی، ایلنا، یکشنبه ۱۸شهریور گزارش داد که با حذف سهمیه ارز ۴۲۰۰تومانی، این کارخانه توان خرید و واردات مواد اولیه را از دست داد و باعث از کار افتادن خطوط تولید آن شد.

 

گسترش بیکاری به‌دلیل سیاست‌های رژیم ایران

یکی از مدیران کارخانه نساجی جلفاکاران گفت: حدود ۲۰۰کارگر به‌دلیل از کار افتادن دو خط تولید بیکار شده‌اند و تا روز چهارشنبه به‌دلیل تعطیل شدن کامل این کارخانه، تمام ۵۲۰کارگر آن شغل خود را از دست خواهند داد.

این کارخانه نساجی که در منطقه ارس واقع شده است، بعد از تغییر سیاست دولت روحانی و حذف سهمیه دلار ۴۲۰۰تومانی قدرت خرید مواد اولیه خود را از دست داده است و باید این مواد را با دلار ۸۰۰۰تومانی بازار ثانویه خریداری کند. لذا مدیران «جلفاکاران» اعلام کردند که تامین مواد اولیه با این قیمت از توان آنها خارج است لذا تصمیم به تعطیلی خطوط تولید کارخانه گرفته‌اند.

 

بیکاری کارگران واحدهای تولیدی که تأمین مواد اولیه آنها به واردات وابسته است در حالی رخ می‌دهد که طی سال جاری کارگران بسیاری از کارخانه‌جات و مراکز تولیدی دست به اعتصاب و تجمعات اعتراضی زدهاند.

در پی شکست توافق اتمی موسوم به برجام و بازگشت تحریم‌ها، بحران اقتصادی و افزایش شدید قیمت ارز در ایران شدت گرفت، که خود موجب گرانی شدید کالاهای وارداتی و تعطیلی برخی از واحدهای تولیدی شده است.

 

بیشتر بخوانید:

پیشتر نشریه فوربز آمریکا در گزارش خود، واژه، پرمخاطره، را بهترین واژه برای توصیف اوضاع کنونی در ایران دانسته و نوشته بود، ثمرات تجارت بازتر که قرار بود با توافق برجام برای ایران به ارمغان آورده شود به دو دلیل محقق نشد.

اول این‌که سیاستمداران رژیم ایران پول حاصل از توافق برجام را به جای تقسیم بین مردم، به جیب زدند، لذا هیچ افزایش بودجه‌یی برای برطرف ساختن مشکلات اساسی مانند کمبود آب و آلودگی هوا اختصاص داده نشد و به جای آن، این پول صرف تأمین منابع مالی بیشتر برای سپاه پاسداران این رژیم و بنیادهای مذهبی شد که خود موجب خشم مردم شد.

  • دوم، (به‌درخواستها و ضرب‌الاجل‌ های متعدد جهانی و آمریکا برای تعدیل برجام و دست کشیدن از پروژه موشکی و دخالت در منطقه خاورمیانه پاسخ ندادند لذا دولت ترامپ تصمیم به خروج از برجام گرفت). پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌یی برجام، تحریم‌ها احیا شد. این مجموعه اقدام توانایی رژیم ایران برای تجارت نفت و محصولات دیگر را در ازای دلار یا یورو محدود کرد. با این محدودیت واردات مواد غذایی و دیگر کالاهای اساسی کاهش یافت و به موجی از اعتراضهای خشمگینانه در خیابانها دامن زد.

گزارش فوربز در ادامه، مشخصه‌های ترسناک بحران جاری اقتصادی در ایران آخوند زده را به این شکل تشریح می‌کند: ارزش پول داخلی در بازار سیاه ضعیف‌تر از نرخ رسمی است؛ فساد و غارت از سوی دولت گسترده است؛ قوه قضایی غیرمستقل هر آنچه که دلالان قدرت بخواهند، انجام می‌دهد؛ بیکاری در میان جوانان در حال افزایش است؛ تورم به سرعت بالا می‌رود؛ ذخیره ارزی در حال کاهش است و دسترسی به دلار محدود است؛ کشور در صحنه بین‌المللی منزوی است و مردم به سختی از عهده زندگی بر می‌آیند.

 

مقالات مرتبط:

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/33701d69-2e5c-431b-a424-2e17f49c486e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات