728 x 90

تحریم- قیمت آجیل و خشکبار سربه فلک کشید

تحریم- قیمت آجیل و خشکبار سربه فلک کشید
تحریم- قیمت آجیل و خشکبار سربه فلک کشید

این روزها تحریمها در نوسانهای نرخ ارز چهره می‌نمایاند و این لرزشها خود را در افزایش قمیت در بازار آجیل و خشکبار خودنمایی می‌کند و تنقلات در رویاهای خانوارهای ایرانی جا باز می‌کنند.

این روند فزاینده قیمتها حتی داد رسانه‌های حکومتی را بلند کرده است و می‌نویسند: این روزها با نوسان نرخ ارز،حباب افزایش قیمت در بازار آجیل و خشکبار به حدی چشمگیر است که به‌نظر می‌رسد بسیاری از خانوارها آن را از جیره غذایی خود حذف خواهند کرد.

این رسانه‌ها دست به دامان مسئولان می‌شوند که خود عامل اصلی این گرانیها هستند و می‌نویسند با وجود افزایش بی‌حساب و کتاب قیمت انواع آجیل و خشکبار و سودجویی دلالان از این بازار،مسئولان باید تمهیداتی را بیندیشند تا در پی افزایش سرسام‌آور قیمت ها و حقوقهای ناچیز کارمندی و کارگری این اقلام به‌عنوان خوراکی لوکس در سبد خانوار قرار نگیرد و قشرهای ضعیف جامعه بتوانند به‌راحتی این پروتئین با ارزش را تهیه کنند.

 

قیمتها در بازار تهران در روز پنجشنبه

با نگاهی به بازار تهران و نظری به قیمت ها همه چیز روشن می‌شود و ما را از توضیح بی‌نیاز می‌سازد در جایی که قیمت هر کیلو‌ پسته از ۹۰ تا ۱۶۰هزار، بادام هندی ۱۰۰ تا ۱۴۰، فندق ۳۰ تا ۴۵، مغز گردو ۸۵ تا ۱۳۰، بادام درختی ۷۰ تا ۱۱۰، تخمه ژاپنی ۳۵و تخمه آفتابگردان ۱۵هزار تومان است.

پای صحبت یکی از فروشندگان آجیل و خشکبار می‌نشینیم که می‌گوید: قیمت انواع آجیل و خشکبار به سبب سرمازدگی زودرس و نوسان نرخ ارز بهاره ۳۰ تا ۶۰درصد در بازار افزایش داشته است که در صورت استمرار افزایش نرخ ارز و صادرات، مجدداً قیمت محصولات صادراتی نظیر پسته، بادام، گردو و‌... با تغییر و تحولاتی در بازار روبه‌رو خواهد شد.

محمدعلی طهماسبی معاون وزیر کشاورزی رژیم صادرات را دلیل این افزایش قیمت دانست و گفت: سال گذشته ۱۶هزار و ۶۵۰تن پسته به ارزش یک‌ میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار صادر شد که امسال برای حفظ برند ایرانی، صادرات باید مجدداً ادامه یابد.

وی با اشاره به این‌که سال گذشته ۲۸۷هزار تن پسته در کشور تولید شد، افزود: این در حالی است که امسال در خوش‌بینانه‌ترین حالت تولید به ۱۷۰هزار تن می‌رسد.

 

افت شدید تولید

مصطفی احمدی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار نیز به افت شدید تولید اشاره کرد و گفت تولید پسته، بادام و گردو در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶۰ تا ۷۰درصد کاهش یافته است.

وی نیز هم‌چون سایر موارد راه‌حل مشکل را در واردات مغز بادام و مغز گردو عنوان کرد و افزود: اگر کاهش تولید مغز بادام و گردو را نتوانیم از طریق واردات قانونی جبران کنیم،در تأمین بازار داخل با مشکلاتی روبه‌رو خواهیم شد.

احمدی بدون اشاره به ناکارآمدی دولت و با پیشنهاد راه کار ناممکن ادامه داد: دولت با بکارگیری برخی تمهیدات در بحث دلار و ارز می‌تواند قیمت ها را در سطح پایین نگه دارد در غیراین صورت احتمال افزایش مجدد قیمت در بازار دور از انتظار نیست.

وی در پایان چشم‌انداز تیره و تاری را پیش‌بینی کرد و گفت: با توجه به افزایش چشمگیر قیمت و کاهش تقاضا در بازار پیش‌بینی می‌شود که روند کنونی قیمت در بازار ادامه یابد.

 

بیشتر بخوانید:

گرانی کمرشکن در آستانه شب یلدا

در آستانه شب یلدا مردم، به‌ویژه اقشار محروم و کم‌درآمد با گرانی کمرشکن روبه‌رو هستند.

یک رسانه حکومتی نوشت: کاهش قدرت خرید مردم در شب یلدا و گرانی برخی کالاهای مختلف مانند آجیل و تنقلات و برخی میوه‌ها باعث شده، شب یلدا تبدیل به پله گرانی شود. هیچ جنب و جوشی برای شب یلدا مشاهده نمی‌شود و این وضعیت باعث شده در شب یلدای امسال خانواده‌ها کمتر دور هم جمع شوند.

یک رسانه دیگر رژیم نوشت: یلدای امسال را می‌توان نسبت به سال گذشته متفاوت دانست؛ چرا که گرانی دلار و تغییر برخی سیاست‌گذاریها در عرصه تجارت خارجی بر دیگر اقلام کالاهای خوراکی و مصرفی تاثیر گذاشته و افزایش قیمتها نیز فرصت خرید را از خانواده‌های ایرانی گرفته است.

به گفته رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران قیمت آجیل در شب یلدا 25درصد افزایش یافته است. وی اعتراف کرد که 30درصد آجیل مصرفی در ایران از کشورهای خارجی تأمین می‌شود.

 

خیزش شجاعانه مردم کرج با شعار:‌ گرانی، تورم نداریم ما تحمل؛ مرگ بر دیکتاتور

در اطلاعیه دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران آمده است که مردم به جان آمده کرج از بعد ازظهر روز سه‌شنبه ۹مرداد در فلکه اول گوهردشت با شعارهای گرانی، تورم، بلای جان مردم؛ گرانی تورم نداریم ما تحمل؛ مرگ بر دیکتاتور؛ ملت گدایی می‌کند آقا خدایی می‌کند؛ توپ تانک فشفشه آخوند باید گم بشه؛ اصلاح‌طلب اصول‌گرا دیگه تمومه ماجرا؛ نترسید نترسید ما همه با هم هستیم؛ عزا عزاست امروز روز عزاست امروز، پول ملت ایران زیر عباست امروز؛ دشمن ما آخوندان، دروغ میگن آمریکاست؛ دست به تظاهرات زدند. این خیزش دلیرانه تا پاسی از شب گذشته ادامه یافت.

نیروی سرکوبگر انتظامی، گارد ضدشورش، پاسداران و آدمکشان لباس‌شخصی با حمله به مردم و پرتاب گاز اشک‌آور درصدد پراکنده کردن جمعیت بر‌آمدند اما جوانان با مقاومت و جنگ و گریز به مقابله پرداختند. آنها با شعارهای مرگ بر خامنه‌ای؛ ایرانی با غیرت حمایت حمایت؛ تا دیکتاتور رو کاره قیام ادامه داره؛ و حتی اگر بسیجی از آسمان ببارد خیزش ادامه دارد؛ به درگیری با بسیجیان جنایتکار پرداختند و آنها را وادار به فرار کردند. جوانان برای مقابله با وحشیگریهای مزدوران به سنگربندی پرداخته و با خوابیدن در کف خیابان مانع رفت و آمد خودروها شدند.

خانم مریم رجوی، رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت با درود به مردم دلیر کرج و اصفهان و شیراز و دیگر شهرهای به‌پا‌خاسته گفت: سرمنشأ تمامی تیره روزیهای ملت ایران استبداد دینی حاکم بر ایران است که حرث و نسل میهن ما را بر باد داده است. اکنون دنیا به چشم می‌بیند که به‌رغم سرکوب گسترده فاشیسم دینی، قیام سراسری مردم ایران هر روز شعله ورتر می‌شود و دیکتاتوری ولایت فقیه را در تنگنا قرار داده و از فرا رسیدن بهار آزادی در میهن اسیر خبر می‌دهد.

 

گرانی روزافزون مایحتاج مردم و علت اصلی آن کارگران، قربانیان اصلی گرانی و تورم

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b9e2ef48-a857-4767-ba57-442ad9cfecd3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات