728 x 90

بحران کمبود دارو، تجارت با جان مردم

کمبود دارو
کمبود دارو

کرونا هم‌چنان در ایران تحت حاکمیت آخوندها قربانی می‌گیرد. ممنوعیت ورود واکسن و احتکار مواد اولیه ساخت واکسن توسط نهادهای غارتگر وابسته به بیت ولایت ادامه دارد.

در کنار اینها بحران تأمین دارو اکنون تبدیل به نگرانی اصلی خانواده‌هایی شده که بستگانشان در بیمارستانها و خانه‌ها بستری هستند.

وضعیت به قدری اسفبار شده که حتی رسانه‌های حکومتی نمی‌توانند سکوت کنند و به ناگزیر اعتراف به وضعیت فوق بحرانی می‌کنند.

صفوف طولانی و شلوغی داروخانه‌ها به همراه حضور بیماران در مقابل داروخانه‌ها، شبیه به یک بمب ساعتی است که امکان دارد هر لحظه منفجرشود.

عوامل رژیم دلیل کمبود دارو را ازدحام در داروخانه‌ها معرفی کرده‌اند، در حالی که واقعیت چیز دیگری است و احتکار توسط مافیای دارو مانع دسترسی بیماران به دارو شده است.

 

خبرگزاری حکومتی ایرنا با عنوان «۱۸تن داروهای کرونا در انتظار ترخیص نوشت» : «طبق اطلاعات و آمار اعلام شده توسط شرکت انبارهای عمومی فرودگاه خمینی بیش از ۴تن مواد اولیه داروی فاویپیراویر، ۸۰۰ کیلو گرم مواد اولیه بتادکس و بیش از ۱۳تن داروی رمدسیور در سردخانه‌های مربوطه دپو شده است.

از سوی دیگر، آمار اعلام شده گمرکی حاکی از بلاتکلیفی محموله ۲۰۰هزار بسته‌ای آمپول ۱۰۰ میلی گرمی رمدسیور در گمرک است که نیاز به اقدام فوری وزارت بهداشت دارد» (ایرنا ۲۴مرداد).

روزنامه حکومتی اعتماد نوشت: «رسوب ۶۵۰۰تن دارو و مواد اولیه داروی کرونا در گمرک فرودگاه بین‌المللی خمینی و چاله تراشی در ترخیص محموله‌های وارداتی سرم نمکی در این روزهایی که مردم مستأصل پیدا کردن داروخانه‌یی برای تهیه رمدسیور و سرم نمکی و بسیاری دیگر از اقلام داروهای حیاتی بودند دلیلی ندارد جز بی‌توجهی به لزوم ارزش قایل شدن برای ساعتها و ثانیه‌های زندگی مردم» (اعتماد ۲۴مرداد ۱۴۰۰).

 

بنابراین کمبود دارو وجود ندارد به‌ویژه این‌که دارو مورد تحریم نیست و ورود آن به هرطریق و به هر میزان آزاد است.

ضمناً در بنادر و اسکله‌های ورودی دارو به میزان زیاد انبار شده است، با این حال دارو در بازار کمیاب و گران است. از جمله داروهای نایاب و گران داروی درمان قارچ سیاه ناشی از کرونا است.

سایت حکومتی جام جم به‌نقل از یک کارشناس حکومتی نوشت: «داروی اصلی عفونت بیماری قارچ سیاه، استفاده از داروی «آمفوتیریسین B» است که متأسفانه در کشور با کمبود جدی آن روبه‌رو هستیم یا در مواردی اصلاً موجود نیست تا آنجا که برای ۱۰بیمار بستری شده در بیمارستان نتوانستیم این دارو را تهیه کنیم.

 

اهمیت وجود این دارو در روند درمان قارچ سیاه سبب شد که به یکباره میزان تقاضای این کالا در بازار دارویی ایران افزایش پیدا کند. سعیدرضا مهرپور، رئیس بیمارستان شریعتی هم کمبود داروی ضد قارچ آمفوتریسین B را نکته‌یی جدی و مهم دانسته و گفته است: «اگر این دارو تأمین نشود بیمارستانها دچار مشکل می‌شوند» (جام جم ۴ شهریور ۱۴۰۰).

 

روزنامه مردم‌سالاری نوشت: «به بیماران کرونایی داروها و کورتونهایی تجویــز می‌کنند که عوارض جانبی آنهــا حتی از خود بیماری کرونا نیز آســیب بیشــتری برای بیمار خواهد داشت. مانند آمپــول اورمکتین که در حاضر در ۹۰درصد نســخه‌های بیماران کرونایی تجویز می‌شود، دارویی که در جهان از آن به‌عنوان یک داروی ضد انگلی و برای پیشــگیری از ابتلا به عفونت در دامها استفاده می‌شود. رئیس بیمارســتان یاس تهران اعلام کرد: بیش از نیمی از مرگ و میرهای بیماران کرونایی، به‌علت عوارض داروهایی است که تجویز می‌شود.

میلیاردها میلیــارد تومان برای تهیه ۶۰میلیون واکســن اسپوتنیک به روسیه پرداخت شد، سرانجام فقط ۹۰۰هزار واکسن به کشور وارد شد که آن هم نصیب اقشار خاصی از جامعه شد. آیا این هم توطئه غرب است؟» (مردم‌سالاری ۳شهریور ۱۴۰۰).

 

اما چرا دارو برای درمان بیماران کمیاب و بسیار گران است؟

دلیل یک چیز بیشتر نیست و آن هم درست کردن بازار سیاه دارو توسط عوامل و نهادهای حکومتی و مشخصاً سپاه پاسداران و ستاد اجرایی فرمان خیمنی است.

این ستاد از ابتدا با ورود واکسن مخالفت کرد و مرتب وعده تولید میلیونی واکسن را داد، در شرایطی که اکنون مشخص شده کارآیی چندانی ندارد و در عین‌حال با انبار کردن دارو در گمرکات و نشت آن به بازار سیاه در حال چپاول مردم ایران است.

ستاد اجرایی فرمان خمینی ملعون که زیر نظر محمد مخبر معاون اول رئیسی جلاد است، بزرگترین کارتل اقتصادی ایران و تحت نظارت خامنه‌ای است که به‌طور عمده کنترل تولید و واردات دارو را در دست دارد.

فاجعه آنجا بیشتر می‌شود که خرید دارو برای اکثریت ۹۶درصدی مردم ایران که زیر خط فقر هستند و حتی امکان خرید مایحتاج معمول زندگی را هم ندارند به امری محال تبدیل شده است.

خامنه‌ای با ممنوعیت ورود واکسن و با ایجاد بازار سیاه دارو در حال کشتار مردم ایران است.

 

آیا جامعه ایران چنین جنایتی را بدون پاسخ می‌گذارد؟

قطعا جواب به این سؤال منفی است چرا که مردم رژیم و ولی‌فقیه آنرا مقصر وضعیت به‌غایت بحرانی کنونی می‌دانند، امری که باعث شده این روزها مهره‌های حکومتی و آخوندهای خامنه‌ای فتوای دجالگرانه او را توجیه کنند تا به خیال خام خود او را از زیر تیغ خشم و نفرت مردم در ببرند.

اما این تلاش مذبوحانه آنها بی‌فایده است چرا که در حال حاضر مردم در خیابان‌ها و در فضای مجازی به‌طور علنی خامنه‌ای را مسبب وضعیت کنونی می‌دانند و با «شعار مرگ بر خامنه‌ای» خواهان سرنگونی او و نظام فاسدش هستند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1409b1e8-031d-4870-ad7a-59ec840dc78e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات