728 x 90

ایران:‌ سرکوب فعالان دانشجویی

قیام دیماه در  ایران - دانشگاه تهران
قیام دیماه در ایران - دانشگاه تهران

هیومن رایتس واچ اعلام کرد:‌ مقامات ایران با محکومیتهای زندان و محدودیت برای فعالیتهای مسالمت‌آمیز دانشجویان سرکوب علیه دانشجویان تظاهر کننده را افزایش داده‌اند...

سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه هیومن رایتس واچ گفت: «مقامات ایران به‌جای ایجاد فضای امن برای فعالیتهای مسالمت‌آمیز به سرکوب به‌عنوان واکنش مورد علاقه خود برگشته‌اند.»

در بیانیه هیومن رایتس واچ که روز شنبه ۳۰تیرماه منتشر شد، آمده است، صدور احکام زندان برای دانشجویان و اعمال محدودیت بر فعالیتهای مسالمت‌آمیز دانشجویی در ایران شدت یافته است.
همین گزارش اضافه می‌کند، در هفته گذشته دست کم ۸دانشجو از دانشگاه‌های تهران و تبریز به احکامی تا هشت سال زندان محکوم شده‌اند و دانشجویان دیگری نیز به مدت دو سال از هر گونه فعالیت سیاسی و رسانه‌ای و حتی حضور در شبکه‌های اجتماعی محروم شده‌اند.

 

احکام سرکوبگرانه برای دانشجویان معترض
 

در هفتم مارس ۲۰۱۸ شوراهای صنفی دانشجویان در کانال تلگرامش گزارش داد شعبه‌ٔ ۲۶ دادگاه به‌اصطلاح انقلاب تهران لیلا حسنزاده و سینا ربیعی، فعالان دانشجویی از دانشگاه تهران که در تاریخ یکم ژانویه بازداشت شده بودند، را به اتهام «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» به ترتیب به شش و یک سال زندان و دو سال ممنوع‌الخروجی محکوم کرده‌اند.

همچنین در روز ۵مارس این کانال خبر داد که یکی از به‌اصطلاح دادگاههای رژیم محسن حقشناس، دانشجوی طراحی صحنه دانشگاه تهران، را به اتهام «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» و «اختلال در نظم عمومی با شرکت در تجمعات غیرقانونی» به دو سال زندان محکوم کرده است.

به گفته فعالان حقوق‌بشر شعبه ۱۵دادگاه به‌اصطلاح انقلاب تهران سینا درویش عمران، دانشجوی زبان آلمانی، و علی مظفری، دانشجوی انسان‌شناسی دانشگاه تهران را به هشت سال زندان و دو سال ممنوع‌الخروجی محکوم کرده است. دادگاه همچنین آنها را به مدت دو سال از عضویت در احزاب سیاسی و حضور در شبکه‌های اجتماعی محروم کرده است.

در ۱۰ژوییه رویا صغیری، دانشجوی دانشگاه تبریز، در حساب اینستاگرامش خبر داد که بیدادگاه تجدیدنظر حکم زندان ۲۳ماهه‌ٔ او به اتهام «تبلیغ علیه نظام و توهین به ارکان نظام» را تأیید کرده است. چند روز قبل‌تر دادگاهی دو دانشجوی دانشگاه تبریز به نام‌های علی کامرانی و علی قدیری را به شش ماه زندان محکوم کرده بود.

در پرونده‌‌یی پیش از این، دادگاهی در تهران در روز ۳ژوییه فرشته طوسی ۳۰ساله را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به‌خاطر سازمان‌دهی مراسم روز ملی دانشجو در دانشگاه علامه طباطبایی در دسامبر ۲۰۱۶به ۱۸ماه زندان محکوم کرده بود.

 

پرونده دانشجویان دستگیرشده در اعتراضات دیماه۹۶

بیشتر این فعالان دانشجویی در جریان اعتراضات سراسری دیماه گذشته بازداشت شده بودند.
به گفته پروانه سلحشوری، نماینده مجلس رژیم، در جریان اعتراضات سراسری دیماه گذشته و پس از آن حدود ۱۵۰دانشجو بازداشت شدند که تا کنون برای ۱۷تن از آنها حکم صادر شده است.
همچنین به‌گفته محمود صادقی، نماینده دیگر مجلس رژیم، وزارت اطلاعات از دانشجویان دستگیر شده بازجویی کرده و احکام یاد شده بر اساس این بازجوییها صادر شده است.
وکیل مدافع چند تن از دانشجویان بازداشت شده در اعتراضات دیماه ۹۶، از ارائه درخواست تجدیدنظر نسبت به احکام صادر شده برای موکلانش گفت: برخلاف قبول وکالت تعدادی از این دانشجویان از طرف قاضی اجازه دفاع ندادند و گفتند که وکیل نمی‌پذیرند. در نتیجه دفاعیات خود را در دادگاه تجدیدنظر ارائه خواهد داد.

 

تظاهرات دیماه۹۶

لازم به یادآوری است که در تاریخ پنجشنبه ۷دی ۹۶در شهر مشهد دومین شهر بزرگ ایران و چند شهر دیگر علیه رژیم تظاهرات کردند. تظاهرات‌کنندگان خواهان آن شدند که به‌جای صرف میلیاردها دلار برای حمایت از شبه‌‌نظامیان وابسته به رژیم در سوریه و عراق و یمن و لبنان، این پولها صرف مردم ایران شود.

علاوه بر مشهد، شهرهای یزد در جنوب و شاهرود در شمال و کاشمر در شمال شرق ایران و نیز نیشابور در نزدیکی مشهد شاهد تظاهرات بودند.

خبرگزاری رویترز در این رابطه گفت: «فیلمهای ارسال شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که تظاهر کنندگان در مشهد، شعار مرگ بر حسن روحانی و مرگ بر دیکتاتور سر می‌دادند. نیروهای امنیتی با خشونت کشنده روزافزون به این اعتراضات پاسخ داده‌اند.»

در پی تظاهرات مردم مشهد دامنه تظاهرات به ۱۴۲شهر و ۳۱استان نیز کشیده شد و رژیم برای مهار این تظاهرات دست به دستگیریهای گسترده زد و هزاران نفر را دستگیر و زندانی کرد.

مطالب مرتبط

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7d9c5298-9aa7-4aa9-8dd9-f4f58b1edbf0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات