728 x 90

انعکاس تحریم گسترده نمایش انتخابات قلابی ریاست جمهوری رژیم در خبرگزاریهای بین‌المللی

کسادی حوزه اخذ رأی در کرمانشاه
کسادی حوزه اخذ رأی در کرمانشاه

سی.ان.ان. ۲۸خرداد۱۴۰۰ درباره نمایش انتخابات در ایران گزارش داد: «انتخابات یا انتصابات؟... بسیاری در خانه‌های خود ماندند... حتی با استانداردهای خود (رژیم) ایران به‌نظر می‌رسد این انتخابات به‌هیچ‌وجه رقابتی نیست... مشارکت پایین، تعداد معدودی کاندیدا و رقابتی که به‌نظر می‌رسد پیشاپیش تعیین‌تکلیف شده است... ایرانیان به‌س. ان.ان.گفتند که چرا رأی نمی‌دهند. یک دانشجوی ۳۲ساله گفت: «من رأی نخواهم داد، چون به‌نظرم فرد مناسبی وجود ندارد که بتوان او را به‌عنوان کاندیدا انتخاب کرد».

یک مرد میان‌سال، گفت: «حکومت پیشاپیش انتخابش کرده. واقعیت همین است»...

بسیاری بر این باورند که رئیسی پیشاپیش جای حسن روحانی را خواهد گرفت... آمریکا رئیسی را به‌خاطر نقض حقوق‌بشر تحریم کرده است.

سی.ان.ان افزود: گروه‌های حقوق‌بشری می‌گویند، رئیسی در هیأت‌های مرگی که هزاران زندانی سیاسی را اعدام کردند، شرکت داشته است... .

 

تلویزیون فرانس ۲۴ ما در دو حوزه انتخابیه دیگر هم بودیم که در حال حاضر جمعیت بزرگی در آنجا نبود. ما در روزهای گذشته با خیلی‌ها در خیابانهای تهران صحبت کردیم. البته ما مجاز نبودیم که شهر را ترک کنیم اما در یک‌کلام این مردم به ما می‌گفتند، در واقع خیلی از آنها به ما گفتند، خیلی علنی که این البته امر شگفت‌آوری است گفتند قصد ندارند رأی بدهند در نتیجه، به‌طور واقعی میزان مشارکت موضوع بسیار مهمی و شاید موضوع اصلی در این انتخابات باشد

 

خبرگزاری رویترز امروز صبح جمعه ۲۸خرداد در خبری که مخابره کرد نوشت: انتظار می‌رود بسیاری از مردم به‌علت نارضایتی از مشکلات اقتصادی و حاکمیت تندرو، به این انتخابات بی‌اعتنا باشند.

نظرسنجیهای رسمی نشان می‌دهد میزان مشارکت در انتخابات به‌طور قابل توجهی کمتر از انتخابات گذشته است.

جیسون برادسکی، تحلیلگر [مدیر اندیشکده یوآنی]گفت: "رئیسی در صورت انتخاب، اولین رئیس‌جمهور ایران در دوران معاصر خواهد بود که نه تنها قبل از آغاز به کار، بلکه به‌طور بالقوه هنگام حضور مورد تحریم بوده است."

 

خبرگزاری فرانسه صبح روز جمعه ۲۸خرداد گزارش داد: انتظار می‌رود پس از یک دوره مبارزات بی‌رونق، میزان مشارکت به پایین‌ترین سطح سقوط کند.

(رژیم) ایران غالباً به مشارکت رأی دهندگان به‌عنوان اثبات مشروعیت دمکراتیک اشاره کرده است اما نظرسنجیها حاکی از آن است که شرکت‌کنندگان در جمعه ممکن است کمتر از انتخابات مجلس سال گذشته کاهش یابد.

نام رئیسی برای مخالفان و گروه‌های حقوق‌بشری تبعیدی ایرانی، با اعدامهای دسته‌جمعی در سال۱۹۸۸، زمانی که معاون دادستان دادگاه انقلاب تهران بود، گره خورده است.

 

واشنگتن پست روز جمعه ۲۸خرداد در گزارش مفصلی از نمایش انتخاباتی رژیم نوشت: فاطمه، یک معلم مدرسه بازنشسته در تهران، گفت زمانیکه به یک کاندید اصلاح‌طلب در آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران رأی داد به امید ”یک تغییر اندک“ بود. این بار اما او اصلاً چنین ابهامی در مورد انتخابات روز جمعه ندارد و مانند بسیاری از مردم قصد رأی دادن ندارد...

او می‌گوید تمامی کسانی که او می‌شناسد تصمیم گرفته‌اند انتخابات را تحریم کنند.

در حالی‌که ایرانیان به‌خاطر سالیان آشوب سیاسی و شداید اقتصادی پشت خود را به سیاستمداران ایرانی می‌کنند، نظرسنجی اخیر در ایران پیش‌بینی می‌کند که حضور رأی‌دهندگان پایین باشد.

 

سایت رادیو آلمان روز جمعه ۲۸خرداد در یک گزارش دیگر نوشت: با توجه به تحریم گسترده انتخاباتی که بسیاری از منتقدان جمهوری اسلامی آن را "مهندسی شده" می‌نامند، (احتمال) کشیده شدن انتخابات به دور دوم منتفی نیست.

 
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bfcf8e49-ae54-4cbc-b2b4-8a8ed7e1d4d4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات