728 x 90

افغانستان؛ آخرین تحولات

مصاحبه مطبوعاتی سخنگوی طالبان
مصاحبه مطبوعاتی سخنگوی طالبان

روز سه‌شنبه ۲۶مرداد فرودگاه کابل باز شد و پروازها برای تخلیه مسافران از این کشور از سر گرفته شد.

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد تخلیه اتباع خارجی و شهروندان افغان در هفته‌های آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

در جلسه اضطراری شورای امنیت در مورد افغانستان،، آنتونیو گوترز دبیرکل ملل متحد بر پذیرش پناهندگان افغان از سوی کشورهای مختلف تأکید کرد.

 

رویترز ۲۶مرداد در گزارشی نوشت: بیش از ۶۰۰تن از شهروندان که شامل زنان و کودکان نیز می‌شدند، در حالی که در کف هواپیمای نظامی آمریکایی به هم چسبیده بودند کابل را ترک کردند.

به گزارش رویتر والتر اشتانمایر، رئیس‌جمهور آلمان گفت بحران جاری در افغانستان باعث شرمندگی غرب شده و. ما در قبال فاجعه انسانی در افغانستان مسئولیت داریم.

 

خبرگزاری افغانستان (آریانا نیوز) روز ۲۶مرداد گزارش داد عبدالسلام حنفی نایب‌رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر گفت: کارمندان هیأتهای دپلوماتیک، پایگاههای نظامی و ادارات مدنی می‌توانند بدون نگرانی کار خود را ادامه دهند.

وی افزود: به حقوق هیچ‌کس تعدی نخواهد شد و زنان می‌توانند با رعایت حجاب به کار خود ادامه دهند.

 

طلوع نیوز در افغانستان گزارش داد یکی از کانالهای تلویزیونی طالبان، از صبح سه‌شنبه با یک مجری زن بار دیگر پخش برنامه‌های خود را از سر گرفت.

نیروهای طالبان روز دوشنبه در پارلمان این کشور در کابل حضور یافتند. طالبان پیش از این نیز ساختمان ارگ، کاخ ریاست‌جمهوری این کشور را به تصرف خود درآورده بودند.

 

روزنامه حکومتی آرمان ۲۶مرداد در مطلبی با عنوان «طالبان؛ آتشِ زیر خاکستر» نوشت: اکنون وضع در افغانستان به‌خصوص در حوزه نظامی کاملاً تغییر کرده است. افغانستان تقابلی با چین ندارد، با هند هم رابطه به‌شدت حسنه‌ای دارد. طالبان مهر پاکستانی را بر پیشانی خود دارند؛ در مرزهای شمالی افغانستان یعنی تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان نیز ظرف قرن گذشته تقابلی وجود نداشته و از نظر مذهبی هم با یکدیگر اختلاف ندارند، اما طالبان با جمهوری اسلامی از هر نظر در تقابل هستند. آینده‌ای که باید به‌خوبی مدیریت شود.

 

فریدون مجلسی دیپلمات سابق رژیم نیز درباره گفتگوهای رژیم با هیأت طالبان در تهران گفت: اخیراً هیأت طالبان به ایران آمد و ظریف هم میزبان آنها بود که من نسبت به این اقدام دولت روحانی انتقاد شدید دارم مقامات نظام باید بدانند که یک توطئه بزرگ برای ما طراحی شده است؛ آن که جمهوری اسلامی وارد یک جنگ فرسایشی در مرزهای شرقی بشود (روزنامه حکومتی آفتاب یزد ۲۶مرداد۱۴۰۰).

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/80524ba4-fbd7-4b76-b623-2f0cbf135fe6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات