728 x 90

اعدام سه زندانی در زندان ارومیه

زندان مرکزی ارومیه
زندان مرکزی ارومیه

دژخیمان خامنه‌ای سحرگاه روز یکشنبه ۱۳ تیرماه، حکم سه زندانی از جمله بهاالدین قاسم زاده، در زندان ارومیه را به اجرا درآوردند. هویت این سه زندانی، بهاالدین قاسم زاده، برادر بیمار وی داوود قاسم‌زاده و انور عبدالهی شهروند اهل مهاباد عنوان شده است.

اجرای حکم یک تن از آنان در شرایطی است که وی پیش‌تر در زمان بازداشت در پی ضرب و شتم دچار آسیب‌دیدگی در ستون فقرات و نخاع شده بود. این زندانیان روز گذشته جهت اجرای حکم به سلول‌های انفرادی این زندان منتقل شده بودند.

بهاالدین قاسم‌زاده اهل شهرستان سلماس در زمان بازداشت ۱۷سال سن داشت. داوود قاسم زاده پیش‌تر به‌علت آسیب دیدگی نخاع و شرایط بد زندان دچار عفونت در ناحیه پا شد و در پی ممانعت دژخیمان زندان از اعزام به مراکز درمانی و به‌دلیل بلاتکلیفی طولانی مدت، همراه با برادرش طی نامه‌یی از رئیس جنایتکار زندان خواستار اجرا شدن حکم اعدام و یا تعیین‌تکلیف خود شدند (هرانا ۱۳تیرماه).

سازمان عفو بین‌الملل روز شنبه ۱۲تیر ۱۴۰۰ با انتشار بیانیه‌یی خواستار توقف فوری اجرای حکم اعدام «بهاءالدین قاسم‌زاده» شده و اجرای این حکم را «نقض فاحش حقوق بین‌الملل و تعهدات ایران تحت کنوانسیون حقوق کودک و نیز میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی» توصیف کرد.

در این بیانیه آمده قاسم‌زاده در زمان وقوع جرم تنها ۱۵سال سن داشته و مقامات ایران برنامه‌ریزی کرده‌اند که حکم اعدام او را فردا صبح (یکشنبه ۱۳تیر ۱۴۰۰) در زندان ارومیه به اجرا بگذارند.
عفو بین‌الملل تأکید کرد که اعمال مجازات اعدام علیه کسانی که در زمان وقوع جرم کودک بوده‌اند نقض فاحش حقوق بین‌الملل و تعهدات ایران تحت کنوانسیون حقوق کودک و نیز میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1753dd33-e7db-4411-858a-2ce5baf41692"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات