728 x 90

اصفهان، آتش زیر خاکستر

راهپیمایی کشاورزان  اصفهان به‌همراه خانواده خود و تجمع اعتراضی در مقابل پل خواجو - ۱۲دی ۹۷
راهپیمایی کشاورزان اصفهان به‌همراه خانواده خود و تجمع اعتراضی در مقابل پل خواجو - ۱۲دی ۹۷

چندین روز است که کشاورزان اطراف اصفهان و حوزه زاینده رود به اصفهان می‌آیند و برای بازپس‌گرفتن حقابه به یغما رفته خود که میراث آبا اجدادی آنهاست و از قرنها پیش از آن برخوردار بودند، به تظاهرات و راهپیمایی دست می‌زنند و علیه دیکتاتوری غارتگری که آنها را به روز سیاه نشانده فریاد می‌کشند و شعار می‌دهند.

شماری از کشاورزان شرق و غرب اصفهان پس از اتمام مهلت ۱۰روزه برای دریافت حقابه خود، روز ۱۲دی در ضلع شمالی پل خواجوی این شهر اجتماع کردند.

روزنامهٔ «ایران» ارگان دولت روحانی، طی گزارشی از این تظاهرات به‌نقل از خبرنگار خود در اصفهان نوشت: «این کشاورزان با اعلام این‌که هنوز برای کشت پاییزه به آنها آبی داده نشده است از وعده‌های پیاپی مسئولان برای رفع مشکل آب کشاورزان این منطقه گلایه‌مند بودند».

این گزارش بدون ذکر شمار جمعیت تظاهرکنندگان می‌افزاید: «تجمع کشاورزان به حدی بود که به گونه‌ای که سله‌های بستر زاینده رود از پل خواجو به بعد قابل دیدن نبود و خیل عظیم کشاورزان و پلاکاردهایشان بستر رود را دربرگرفته بود. این بهره‌برداران که از کشاورزان و باغداران مناطق و شهرهای شرقی اصفهان از جمله «زیار»، «جرقویه»، «ورزنه»، «اژیه»، «هرند»، «برآن» و «خوراسگان» و شهرستانهای غربی شامل نجف‌آباد، فلاورجان، خمینی شهر، لنجان و مبارکه بودند تنها خواستار حقابه خود هستند تا زمینهای تشنه‌شان را سیراب کنند».

اما آنچه خبرنگار حکومتی به آن اشاره نمی‌کند، شعارهای مرگ بر دیکتاتور کشاورزان به جان آمده، حملهٔ نیروهای سرکوبگر به کشاورزان معترض و درگیری مردم با مزدوران سرکوبگر است.

خشم و خروش کشاورزان غارت‌شده و به جان آمده که روزبه‌روز خروشان‌تر و رادیکال‌تر می‌شود، رژیم آخوندی و ایادی آن را وحشت‌زده کرده است. همزمان با تظاهرات کشاورزان در اصفهان، یکی از نمایندگان مجلس ارتجاع از اصفهان در مجلس ارتجاع به نام حسن کامران، هشدار داد که اصفهان آتش زیر خاکستر است: «چرا اینکار می‌کنید؟ چرا؟ یک شهر اصفهان آتش زیر خاکستر است آن بار هم ۸تا کشته داد همین کشاورزان ما رفتند جلو آنها ایستادند. در آینده هر خطری که بیفتد هم گردن آقای لاریجانی است و دولت است. دولت اینها را امنیتی کرده است دولت مسؤل امنیت است. شکم گرسنه ایمان ندارد. وقتی که حق او را بخوری به همه هم می‌گوید بعد می‌گویی امنیتی شده شما امنیتی کردید. آقای وزارت اطلاعات آقای شورای امنیت شما امنیتی کردید».

ملاحظه می‌شود که این مهره حکومتی هم که خودش نیز در چپاول و سرکوب مردم منطقه دست داشته، در هراس از خیزش کشاورزان و مردم اصفهان، ناگزیر شده است برای حقوق از دست رفته مردم اصفهان و سرکوب شدن آنها توسط نیروهای سرکوب اشک تمساح بریزد و با این عنوان که مسأله برای نظام «امنیتی» شده است، خطر این وضعیت را گوشزد کند.

مقاومت مردم و کشاورزان اصفهانی در برابر نظام آخوندی به آنجا کشیده است که در موارد زیادی اعتراض و تظاهرات آنها به درگیری با نیروی انتظامی می‌کشد.

از جمله این‌که روز ۱۲دی ۹۷ کشاورزان با نیروی ضدشورش درگیر شدند و نیروی سرکوبگر انتظامی مانع تظاهرات کشاورزان شد و اقدام به شلیک هوایی کردند، کشاورزان علیه نیروی انتظامی فریاد می‌زدند بی‌شرف بی‌شرف و نیروی انتظامی را هو کردند.

اعتراض و تظاهرات شجاعانه کشاورزان اصفهان و ایستادگی آنها در مقابل نیروی انتظامی سرکوبگر و سایر نهادهای سرکوب، در راستای مقاومت آنان در برابر نابودی آب و خشک شدن زمین‌هایشان و به‌دلیل چپاول حقابه‌شان توسط نهادهای رژیم است.

کشاورزان محروم اصفهان نیز در زمره کشاورزان ایرانی هستند که در اثر سیاست‌های ضدمردمی حاکمیت آخوندی به خاک سیاه فقر و به سوگ نابودی زمین و آب‌شان نشسته‌اند.

خاک سیاه فقر و سوگی که حاصل غارت و چپاول منابع آبی کشاورزان در استانهای اصفهان، خوزستان، چهارمحال و بخیتاری، کهگیلویه و بویراحمد و سایر استانهای کشور است.

اما با این وجود این قشر زحتمکش در بسیاری از مناطق کشور به‌ویژه در استان اصفهان ظلم‌ها و جنایت حکومت آخوندی را بی‌پاسخ نگذاشته‌اند و از سالها قبل از قیام دیماه ۹۶ نیز با اعتراض و تظاهرات خود همواره نسبت به این سیاست ضدمردمی آن تظاهرات و اعتراض کرده‌اند.

در راستای این مقاومت است که در ماههای اخیر کشاورزان اصفهانی با دادن شعارهایی نظیر «کشاورز می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد!»، «نیروی انتظامی، حرمله زمان است!»، «مرگ بر دیکتاتور!» و... غرور و سربلندی کشاورزان ایرانی را در مقابل حاکمیت ضدمردمی آخوندی به نمایش گذاشته‌اند.

کشاورزان اصفهانی با استمرار اعتراضها و قیام‌های خود و درگیری با نیروی سرکوب نشان داده‌اند که همگام با سایر اقشار مردم ایران قصد دارند حاکمیت آخوندی را به گورستان تاریخ بسپارند.

اما این تنها اصفهان نیست که آتش زیر خاکستر است، این تمام ایران است که در آن گدازه‌های آتشفشان زیر خاکستر سرکوب و اختناق نفس می‌کشد و هر روز ممکن است که این آتشها شعله بکشند و مردم از ستم به ستوه آمده از فساد و غارت به هم بپیوندند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/69775c52-3274-485d-943b-65b0b63d3cb0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات