728 x 90

استان خوزستان از قرمز هم رد شده، کبود شده

کرونا در خوزستان
کرونا در خوزستان
  • معاون پژوهشی دانشکده بهداشت دانشگاه جندی شاهپور: افزایش بیش از ۱۷برابری مبتلایان و افزایش شمار جان باختگان.
  • آمار بیماران جدید از ۳۵مورد در روز به ۵۰۰ – ۶۰۰مورد رسیده، افزایش هم در موارد بستری داریم و هم در مرگ ومیر آماری که می‌بینیم نوک کوه یخ است.

دکتر محسن اعتمادی مجری و کارشناس تلویزیون رژیم در خوزستان روز ۱۳خرداد در مورد افزایش مبتلایان و فوتیهای کرونا در این استان گفت: «استان خوزستان قرمز هست یعنی از قرمز هم رد شده کبود شده».

وی افزود: «این روزها آمار و ارقام استان خوزستان باز هم زیاد هست بیماران مربوط به کرونا بسیار بالا هست. در مطب و کلینیکها و هر کجایی که می‌رویم آمار و ارقام بسیار بالا هست و امروز هم تعداد بالایی را داشتیم. حالا آماری که دادند ۶۵۸نفر و متأسفانه فوتیها هم که کم نبود. ما باید بر اساس تعداد آمار و ارقامی که داریم و فوتی‌هایی که داریم و شرایط هر استان یا شهر تصمیم‌گیری بکنیم. ولی در استان خوزستان همچین چیزی اتفاق نیفتاد و با توجه به این‌که تنها استان قرمز هست هیچ تفاوتی با سایر استانها ما نداریم. در شهرهای دیگر حالا استانهایی که در معرض کرونا هستند و به هشدار نزدیک شدند به وضعیت هشدار استانهای هرمزگان، جنوب کرمان، اصفهان و سیستان و بلوچستان اینها هستند. ولی استان خوزستان قرمز هست یعنی از قرمز هم رد شده کبود شده داستان خوزستان دیگه به‌هرحال باید تصمیم‌گیریها بگونه‌ای باشد که مردم هم بدانند .... ما دیگه آمار و ارقام فوتی که دیگه نباید این اندازه باشد. حالا آمار کشور هم بالا رفته. وزیر بهداشت هم فرمود این ویروس یک ویروس شتر گاو پلنگ هست. آن پرستار عزیزی که فوت کردند هیچ علامتی نداشتند جوان بودند علامت هم نداشتند. پس بنابراین باید دقت بکنیم ما در بیماران خودم داشتم که دو سه نفر از اعضای خانواده‌شان فوت کردند و به همین دلیل کرونا و ۵-۶ نفرشان هم در بیمارستان بستری هستند اوضاع خوبی ندارند. هنوز تمام نشده کرونا کرونا هنوز هست دقت بکنید و جدی بگیرید».

دکتر بهمن چراغیان دکترای تخصصی اپیدمیولوژی و دبیر کمیته اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاهپور اهواز و معاون پژوهشی دانشکده بهداشت در این گفتگو گفت: «ما الآن در رابطه با وضعیت استان خودمان اگر بخواهیم بگوییم تقریباً بیش از یک ماه است که آمارمان به‌شدت افزایشی شده. الآن دارید می‌بینید آمار به ۵۰۰-۶۰۰ و حتی بالاتر رسیده یعنی چند درصد افزایش از طرفی آمار موارد بستری‌مان هم افزایش پیدا کرده من نمودارها را حالا خیلی خوب قابل نمایش نیستند. به‌هرحال افزایش موارد را توی بستری هم داریم حتی مرگ و میر.

بنابراین مرگ و میر و بستری معمولاً تحت تاثیر ظرفیت تست قرار نمی‌گیرند و در واقع می‌توانیم بگوییم یک افزایش واقعی هستش».

وی در رابطه با افزایش مبتلایان و قربانیان در یکماهه اخیر افزود: «متأسفانه در یک ماه اخیر حداقل آمار خیلی افزایشی شده و روند را کامل شما می‌توانید مشاهده بکنید عرض شود به‌خاطر این‌که بهتر این روند دیده بشود ما به شکل هفتگی این را رسم کردیم دقیقا از هفته اول که با ۱۶نفر در هفته بوده شما اگر این روند را پیگیری کنید می‌بینید تمام هفته‌ها افزایش مورد داشتیم و هیچ زمانی نبوده که ما تعداد مواردمان ثابت بشود و یا حتی کاهش داشته باشد و این روند در سه هفته اخیر متأسفانه خیلی افزایش شدید داشته به هر حال این مجموع کل بیماران مثبت هست شامل موارد بستری و سرپایی.

بنابراین میزان آلودگی در جامعه خیلی بیشتر از چیزی است که ما داریم می‌بینیم و این خطر...

دکتر محسن اعتمادی: «بعضی‌ها می‌گویند ضربدر ۴ بکنیم بعضی‌ها می‌گویند ضربدر ۱۰ بکنیم آقای دکتر حالا آمار اپیدمولوژی چه می‌گوید آقای دکتر؟ از لحاظ علمی چی میگه؟».

دکتر چراغیان: «طیف شدت بیماری و عفونت متفاوت است حداقل ۳۵٪ موارد ساب کلینکها و موارد بدون علامت را دیدم توی مقالات گزارش دادند که خیلی‌ها بیش از این معتقدند اینها که به‌اصطلاح آن نوک قله ما توی اپیدمولوژی می‌گیم هایس برگ یا کوه یخ و دیدم کوه یخ معمولاً نوک‌اش از آب بیرون است و قسمت عمده‌اش زیر آب است و پنهان است از دید مردم بیماری به این شکل است ان آماری که داریم می‌بینیم فقط نوک قله کوه یخ بیماری است اکثر افرادی که عفونی هستند زیر آن (نامفهوم) که ما نمی‌توانیم ببینیم».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/35eb1b32-ebb7-4f23-a39f-30b9bf051561"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات