728 x 90

اتحادیه اروپا،حمایت مرکل از ماکرون، طرح تقویت نظامی و مالی

امانوئل ماکرون - آنگلا مرکل
امانوئل ماکرون - آنگلا مرکل

پس از شش ماه سکوت در برابر اصلاحات پیشنهادی امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه برای تقویت مالی و نظامی اتحادیه اروپا و حوزه یورو، سرانجام آنگلا مرکل صدراعظم آلمان طی یک مصاحبه مطبوعاتی، پشتیبانی خود را از این پیشنهادها اعلام کرد.

 

امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در ماه نوامبر سال گذشته طی یک سخنرانی پیشنهادهایی برای استحکام حوزه یورو مطرح کرده بود. آنگلا مرکل که از آغاز مهم‌ترین متحد فرانسه در رهبری اتحادیه اروپا بوده است، تا کنون به‌دلیل طولانی شدن روند تشکیل دولت ائتلافی جدید کشورش، درباره این پیشنهادها موضع روشنی اتخاذ نکرده بود.

او روز یکشنبه ۱۳خرداد۹۷سکوت خود را شکست و در مصاحبه‌یی با روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه تسایتونگ" با افزودن شرایطی با آن پیشنهادها اعلام موافقت کرد.

 

موافقت مرکل با تشکیل نیروی واکنش سریع اروپا

صدراعظم آلمان با پیشنهاد ماکرون برای تشکیل یک "نیروی واکنش سریع" مستقل در اتحادیه اروپا موافقت کرد. اروپا دارای چهار نیروی جنگی مختلف است که به‌دلیل اختلاف‌نظرهای سیاسی هرگز وارد عمل نشده‌اند. ماکرون در ماه نوامبر سال گذشته پیشنهاد تشکیل یک نیروی واکنش سریع مشترک اروپایی را فارغ از همکاریهای دیگر پیشنهاد کرده بود.

آنگلا مرکل درباره تشکیل "صندوق ارزی اروپا" گفت: "در بحرانهای مالی ناشی از مسائل خارجی باید به کشورهای عضو حوزه یورو کمک کرد، مشروط به آن که اولاً میزان این کمک محدود باشد و ثانیا، تضمینی برای بازپرداخت آن وجود داشته باشد". ماکرون پیشنهاد کرده بود از محل این صندوق به کشورها کمک شود تا بتوانند "توانایی پرداخت" بدهیهای خود را احیا کنند.

 

یکی از موارد گفتگو در قبال این پیشنهادات، ایجاد بودجه مشخص برای سرمایه‌گذاری در حوزه یورو می‌باشد. در این ارتباط احزاب ائتلافی در حکومت آلمان به شمول حزب سوسیال‌دموکرات و اتحاد دموکرات و سوسیال مسیحیان ضمن قراردادی موافقت کرده‌اند.

مرکل گفت که این بودجه در ردیفهای پایین دورقمی میلیاردی (دست کم ۱۰میلیارد یورو) است. اما روشن نکرد که آیا این رقم در چارچوب بودجه معمول اتحادیه اروپا قرار خواهد گرفت یا باید بودجه وزیران دارایی حوزه یورو را تقویت کند.

آنگلا مرکل از ایجاد توازن اقتصادی و متعادل ساختن بودجه کشورهای حوزه یورو دفاع کرد.

موافقت صدراعظم آلمان با پیشنهاد فرانسه، رویکردهای متفاوتی در جامعه آلمان در پی داشت، بسیاری از آلمانیها در کامنتهای زیر مصاحبه آنگلا مرکل، اظهار نگرانی کردند که حمایت از پیشنهادات فرانسه به فشار بر مالیات دهندگان آلمانی بیافزاید. در مقابل گروهی نیز اظهارنظر کرده‌اند که آلمان از زمان تشکیل اتحادیه اروپا و حوزه یورو بزرگترین برنده آن بوده و هر سرمایه‌گذاری در توسعه و تحکیم حوزه یورو سود بیشتری نصیب این کشور می‌کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/199fc138-f358-445f-b951-37523cbc8ce5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات