728 x 90

قيام هاي خاورميانه,

اسناد جنایت قذافی

-

جنگ در مصراته - آرشیو
جنگ در مصراته - آرشیو
گروهی از وکلا و حقوقدانان لیبی در مصراته در تحقیقاتشان اسنادی را ثبت می‌کنند تا پرونده جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت توسط رژیم قذافی را تکمیل کنند. برخی از مواردی که جنایت جنگی یا جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود.

تلویزیون الجزیره انگلیسی: رزمندگان ارتش آزادیبخش لیبی در خرابه‌های یک مسجد در مصراته مدارکی پیدا کردند که نشان می‌دهد نیروهای قذافی این مسجد را هدف قرار داده و به عمد مردم شهر را گرسنگی دادند.

خالد یکی از وکلا می‌گوید: این قطعه مربوط به یک تانک است. با اندازه‌گیری آن می‌توان مشخص کرد که این گلوله از تانک رژیم قذافی شلیک شده است.

این ساختمان مورد حمله تانکی قرار گرفت که اکنون لاشه سوخته آن در کنار خیابان رها شده. یک گلوله کالیبر بالا به دیوار اتاق خواب این ساختمان اصابت کرد و باعث آتش‌سوزی کل خانه شد. ولی برخی از اسناد بسیار مهم از فیلمهایی بود که روی تلفن همراه ضبط شده‌اند. مناره یک مسجد بارها مورد اصابت گلوله تانک قرار می‌گیرد تا این‌که فرو می‌ریزد. این حادثه در روز ۱۹مارس رخ داد، یک روز پس از ورود تانکهای دولتی به مصراته.
آنها مدارکی را پیدا کردند که در آن قذافی رزمندگان را موشهای صحرایی در کنار آدمکشهای مصری و آفریقایی توصیف کرده بود.

کریس استفان، متخصص امور جنایات جنگی می‌گوید: توپ‌باران غیرنظامیان با زرهی، جنایت جنگی است. ضمنا اگر به یک محل مذهبی مانند مسجد حمله کنید، آن هم یک جنایت جنگی است. این اسناد سلاح قوی در دست وکلا خواهد بود.

سندی دیگری نیز جزییات طرح اعزام ۱۱۳۵۰ سرباز را به مصراته نشان می‌دهد. از این تعداد تنها ۴هزار سرباز رسمی بودند، بقیه همه افراد غیرنظامی از نقاط مختلف بودند. طرح مزبور برای بمباران شهر در نظر گرفته شده بود. سند دیگری نیز با سربرگ و امضا و مهر نشان می‌دهد که ورود هرگونه سوخت، خودروهای خدماتی یا کالا به مصراته ممنوع شده بود. این اسناد نشان‌دهنده آن است که به عمد قصد گرسنگی دادن مردم شهر را داشتند که نقض حفاظت از شهروندان غیرنظامی بر طبق کنوانسیونهای ژنو می‌باشد.

البته ابرهای جنگ هنوز برفراز مصراته باقی است، ولی وکلای این شهر به‌دنبال اسناد بیشتری برای محکوم کردن قذافی به جنایت علیه بشریت هستند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e3bd4647-5e7a-4d82-b704-e802a249ae07"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات